UOKiK wszczął 8 nowych postępowań wobec spółek, które nie płaciły swoim kontrahentom
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął 8 nowych postępowań wobec spółek, które nie płaciły swoim kontrahentom - podał UOKiK w komunikacie. W całym 2024 r. UOKiK wszczął 31 postępowań antyzatorowych i wystąpił do 79 podmiotów z wezwaniem do zmiany praktyk płatniczych.
Prezes UOKiK wszczął osiem nowych postępowań w sprawach nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez spółki: Gemini Apps, Colian Logistic, Nivea Polska, Stellantis Gliwice, Coty Eastern Europe, SPX Flow Technology Poland, Moto-Truck, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Meliorex.
"Naszym podstawowym narzędziem przeciwdziałania nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych są prowadzone postępowania antyzatorowe. W ich efekcie nakładane są administracyjne kary pieniężne na podmioty, które zalegają z płatnościami wobec swoich kontrahentów" – powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Wskazano, że w pismach, które mają odformalizowany charakter, prezes urzędu komunikuje spółkom zauważone nieprawidłowości w obszarze ich praktyk płatniczych. Jednocześnie – działając z zamiarem zdyscyplinowania przedsiębiorców – poucza ich o możliwych negatywnych dla nich konsekwencjach w przypadku braku zauważalnej poprawy.
Wystąpienia miękkie wpisują się w szeroko pojętą prewencję, umożliwiając zmianę ich praktyk bez konieczności wszczęcia postępowania. Pod koniec roku Prezes UOKIK zawiadomił kolejnych 21 spółek o zauważonych wątpliwościach co do terminowego regulowania zobowiązań. Od początku 2024 r. wystąpienia miękkie otrzymało 79 przedsiębiorców.
W 2024 r. prezes urzędu rozpatrzył 28 zawiadomień dotyczących podejrzenia wystąpienia nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych.
Do nadmiernego opóźniania się ze spełnieniem świadczeń pieniężnych dochodzi, gdy w okresie trzech kolejnych miesięcy suma wartości wszystkich świadczeń pieniężnych niespełnionych lub spełnionych po terminie przez dany podmiot wynosi co najmniej 2 mln zł. W przypadku stwierdzenia w toku postępowania, że takie opóźnienia w płatnościach wystąpiły, Prezes UOKiK nakłada na przedsiębiorcę administracyjną karę pieniężną, której wysokość uzależniona jest przede wszystkim od kwoty przeterminowanych płatności oraz długości opóźnień w zapłacie. (PAP Biznes)
alk/ gor/