UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie stosowania przez Ryanair tzw. overbookingu

samolot

UOKiK, po interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich, wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie stosowania przez Ryanair tzw. overbookingu - podał RPO.


"(...)Prezes UOKiK postanowił o wszczęciu postępowania wyjaśniającego mającego na celu wstępne ustalenie, czy w związku z praktykami przewoźnika lotniczego Ryanair stosowanymi wobec pasażerów, którym odmówiono przyjęcia na pokład, nastąpiło naruszenie uzasadniające wszczęcie postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów" - napisał UOKiK w piśmie do RPO.

"Przedmiotowe postępowanie w chwili obecnej dotyczy jedynie możliwego naruszenia przepisów Rozporządzenia przez stosowaną przez Przewoźnika treść formularzy elektronicznych, które nie przewidują możliwości złożenia reklamacji w przypadku odmowy przyjęcia na pokład (dotyczą jedynie odwołania lub opóźnienia lotu). Ponadto, formularz refundacji dostępny na stronie internetowej Przewoźnika także nie przewiduje opcji: „odmowa przyjęcia na pokład” a jedynie opcje: „Odwołany lot”, „Lot opóźniony > 5 godziny i nie będę podróżować”, „Wniosek o zwrot podatku rządowego (za niewykorzystany lot), „Śmierć klienta mającego rezerwację podróży lub członka najbliższej rodziny)” - dodaje Urząd.

UOKiK, odpowiadając na pytanie RPO o możliwość „ogólnego zbadania problematyki praw pasażera w ruchu lotniczym w kontekście ochrony konsumenckiej” wyjaśnia, że Prezes UOKiK na bieżąco analizuje sygnały o nieprawidłowościach dotyczących działań przewoźników lotniczych, pod kątem ewentualnego naruszenia zbiorowych interesów konsumentów czy też stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umów.

"W przypadku zidentyfikowania nieprawidłowości, Prezes UOKiK podejmuje stosowne działania mające na celu ich wyeliminowanie, zgodnie z kompetencjami przewidzianymi ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów. Obecnie, poza postępowaniem w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów prowadzonym wobec Enter Air Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Prezes Urzędu prowadzi dwa postępowania właściwe wobec przewoźnika lotniczego Wizz Air Hungary Ltd. z siedzibą w Budapeszcie (w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz w sprawie o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone)' - podaje Urząd. (PAP Biznes)

map/ gor/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6440 -0,09%
1 EUR 4,3442 -0,15%
1 GBP 5,2161 -0,48%
100 JPY 2,6504 -0,12%
1 USD 4,1039 0,15%