W II kw. podaż nowej pow. handlowej w Polsce wyniosła ok. 90 tys. mkw. GLA - Cushman & Wakefield
W II kw. 2025 r. podaż nowej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła ok. 90 tys. mkw. GLA, w porównaniu do 125 tys. mkw. GLA w analogicznym okresie rok wcześniej - poinformowano w komunikacie Cushman & Wakefield.
"Całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga obecnie niemal 17 mln mkw. W II kwartale tego roku podaż nowej powierzchni handlowej wyniosła ok. 90.000 mkw. GLA i była nieco niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy na rynek trafiło 125.000 mkw. GLA. Mimo to skala nowo wybudowanych obiektów pozostaje na porównywalnym poziomie do lat 2022 i 2023. Warto też dodać, że tym razem nowa podaż nie ograniczała się wyłącznie do formatu parków handlowych, jak to miało miejsce w poprzednich kwartałach" - powiedziała, cytowana w komunikacie praoswym, Ewelina Staruch, Senior Analyst, Cushman & Wakefield.
W raporcie podano, że rozbudowy obiektów handlowych dostarczyły w II kw. na polski rynek 22.000 tys. mkw. GLA i obejmowały głównie parki handlowe.
"Podobnie jak w pierwszym kwartale, również w drugim odnotowaliśmy najwięcej powierzchni w budowie od 2019 roku – aż 593 tys. mkw. GLA. Największy udział w aktywności deweloperskiej niezmiennie stanowi format parków handlowych, który odpowiada za 80 proc. powierzchni w budowie. Kolejne miejsca zajmują magazyny handlowe marek DIY – 12 proc. i centra handlowe – 8 proc. Najbardziej aktywnymi deweloperami wśród obiektów powyżej 5.000 mkw. są: Saller, PKB Inwest Budowa i P.A. Nova. Wyhamowanie skali nowej podaży jest spodziewane dopiero w 2027 roku" - dodała Ewelina Staruch.
Jak poinformowała Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research Poland w Cushman & Wakefield, średnia odwiedzalność centrów handlowych w kwietniu odbiła po lutowych i marcowych spadkach, i wyniosła ok. 420 tys. klientów w przeliczeniu na jeden obiekt, co oznacza 2-procentowy wzrost rdr. Z kolei w maju przekroczyła 405 tys. klientów, co stanowiło wynik nieznacznie lepszy (o 0,3 proc.) w porównaniu z majem 2024.
"Duże i bardzo duże centra handlowe (powyżej 40.000 mkw.) odnotowały stabilny wzrost odwiedzalności w obu analizowanych miesiącach, natomiast średnie (20-40.000 mkw.) i małe obiekty (poniżej 20.000 mkw.) odnotowały wzrosty odwiedzalności w kwietniu i delikatne spadki w maju (na poziomie -1 proc.). Obroty najemców w centrach i parkach handlowych w drugim kwartale przekroczyły 1.100 zł netto na mkw. Nominalnie obroty wzrosły o 6 proc. w kwietniu i o 3 proc. w maju. Łączne obroty od stycznia do maja 2025 roku przekroczyły 121,2 mld zł i były o 1 proc. wyższe niż rok wcześniej" - dodała Derlatka-Chilewicz.
Cushman & Wakefield podał, że wśród kategorii handlowych, których obroty w miesiącach kwiecień-maj 2025 roku wzrosły najbardziej, są: rozrywka (>30 proc. rdr), restauracje (>10 proc. rdr), zdrowie i uroda (>8 proc. rdr) i usługi (>8 proc. rdr). Obroty w sklepach z modą, stanowiących nadal największą pod względem udziału kategorię w tenant-mixie centrów handlowych, po bardzo dobrym kwietniu (>4 proc. wzrostu), odnotowały ponad 3-procentowy spadek w maju. (PAP Biznes)
doa/