Profil:
Wielton SAWielton ma za sobą trudny rok, strata netto w 2024 roku wyniosła 147,1 mln zł
W okresie od stycznia do grudnia 2024 roku strata netto Grupy Wielton wyniosła 147,1 mln zł wobec 104,0 mln zł zysku netto przed rokiem. Backlog Grupy Wielton na koniec grudnia wyniósł ok. 5600 sztuk - poinformował producent naczep, przyczep i zabudów samochodowych.
Wynik EBITDA Grupy Wielton za 2024 rok wyniósł -17,2 mln zł z wobec 206,6 rok wcześniej. Marża EBITDA była na poziomie -0,8 proc. w porównaniu do 6,4 proc.
Przychody trzeciego w Europie producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych w 2024 roku wyniosły 2.104,8 mln zł, malejąc o 34,7 proc. rdr.
Jak podał Wielton, priorytetem grupy pozostaje zapewnienie kapitału obrotowego.
W drugiej połowie 2024 roku, Grupa wprowadziła do swojego portfolio pojazdy do transportu produktów wojskowych.
"Rok 2024 był jednym z trudniejszych dla europejskiej branży transportowej, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach Grupy Wielton. W odpowiedzi wdrożyliśmy działania optymalizacyjne, ograniczając inwestycje i zatrudnienie, a także powołując nowe spółki – ReTrailer i Wielton Defence – by lepiej odpowiadać na potrzeby rynku i zmieniającą się sytuację geopolityczną. Dzięki elastyczności i rozwojowi oferty jesteśmy gotowi sprostać dynamicznym zmianom w sektorze transportu" - powiedział Paweł Szataniak, prezes Grupy Wielton.
W okresie znacznego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy skonsolidowany wolumen sprzedaży pojazdów marek wchodzących w skład Grupy Wielton wyniósł 14.503 szt., co oznacza spadek o 30,8 proc. rdr.
Na zmniejszonym o ponad 17 proc. rynku francuskim, z udziałami na poziomie 16,9 proc. spółka Fruehauf utrzymała swoją pierwszą pozycję. Od stycznia do grudnia 2024 roku Grupa w tym kraju sprzedała łącznie 2788 pojazdów (niemal 29 proc. mniej rdr.) notując o 33,6 proc. rdr. mniejsze przychody na poziomie 428,3 mln zł. W tym okresie spółka Fruehauf kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad nowym podwoziem dla gamy wywrotek OptiSteel.
W Polsce rynek naczep i przyczep zmniejszył się o ponad 31 proc. rdr., spółki Wielton i Langendorf awansowały na drugą pozycję z udziałami na poziomie 13,2 proc. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o 38,7 proc. do poziomu 3078 sztuk wobec 5021 pojazdów rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 422,7 mln zł wobec 713,8 mln zł przed rokiem. W czwartym kwartale ubiegłego roku spółka Wielton wdrożyła do swojego portfolio o naczepy i przyczepy do transportu drewna, jak również rozwiązania transportowe dla sektora obronnego.
Na rynku brytyjskim, który w okresie w 2024 roku zmniejszył się o ponad 22 proc., Grupa Wielton sprzedała 2513 sztuk pojazdów (prawie 31 proc. mniej rdr.) generując 322,7 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 590,7 mln zł rok wcześniej. Z udostępnionych danych rejestracyjnych wynika, że spółka Lawrence David, która w swoim portfolio posiada nierejestrowane zabudowy last mile, uplasowała się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 6,8 proc.
Na piątą pozycję z szóstej na zmniejszonym o 7,8 proc. rdr. rynku niemieckim, z udziałami na poziomie 2,6 proc. awansowały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 1214 pojazdów tych marek wobec 1197 sztuk w roku poprzednim. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 1367 pojazdów, osiągając o niemal 9 proc. wyższe przychody na poziomie 253,7 mln zł przychodów, wobec 233,3 mln zł w 2023 roku.
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w 2024 roku postępowała walka cenowa, rynek zmniejszył się o niemal 19 proc. rdr. Udziały spółki Wielton wyniosły 6,1 proc. umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 1480 sztuk pojazdów, czyli o niemal 6 proc. mniej rdr., osiągając przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 181,5 mln zł wobec 216,8 mln zł rok wcześniej.
Na rynku włoskim spółki Viberti oraz Fruehauf utrzymały piątą pozycję z udziałami na poziomie 7,5 proc. Grupa w okresie styczeń-grudzień 2024 roku sprzedała łącznie w tym kraju 891 pojazdów wobec 1409 szt. rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 109,1 mln zł w porównaniu do 205,6 mln zł przed rokiem.
Na rynku hiszpańskim spółka Guillén uplasowała się na ósmej pozycji odnotowując wzrost udziałów o 0,4 p.p. do poziomu 2,6 proc. W 2024 roku Grupa Wielton odnotowała niemal 4 proc. wzrost sprzedaży wolumenowej do poziomu 376 sztuk. Po dwunastu miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem w tym kraju wyniosły 52 mln zł, wobec 77,8 mln zł rok wcześniej.
Spośród 14.503 sztuk sprzedanych produktów w 2024 roku, 575 to przyczepy rolnicze (spadek o niemal 44 proc rdr.), za których sprzedaż w Grupie odpowiada spółka Wielton Agro. Przychody ze sprzedaży pojazdów tego typu wyniosły 52,3 mln zł wobec 96,3 rok wcześniej. (PAP Biznes)
pr/