Wydatki reklamowe w Polsce w 2015 r. wzrosną o 3,1 proc. - ZenithOptimedia

Według prognoz domu mediowego ZenithOptimedia, w 2015 r. wydatki reklamowe na polskim rynku wzrosną o 3,1 proc, do 6,75 mld zł. ZenithOptimedia szacuje, że tegoroczne wydatki na reklamę wzrosną rok do roku o 2,4 proc. - podał w komunikacie dom mediowy.


"W oparciu o dane gospodarcze i analizę poniesionych już w tym roku wydatków reklamowych netto zdecydowaliśmy o podwyższeniu naszych prognoz wartości wydatków reklamowych do 2,4 proc. w 2014 roku. Według naszych estymacji również w przyszłym roku polski rynek reklamy odnotuje wzrost na poziomie 3,1 proc." − powiedziała, cytowana w komunikacie, Monika Bronowska, prezes ZenithOptimedia Group.

Według prognozy, w 2015 roku telewizja utrzyma wzrost na poziomie 3,4 proc. Wydatki na reklamę telewizyjną w 2014 r. będą wyższe o 3 proc. rdr.

"Nasze prognozy dla telewizji są wyższe od poprzednich między innymi z uwagi na wzrost sprzedaży GRP. W tym roku na rynku pojawiło się 13 nowych stacji, a oferowany przez nie czas reklamowy sprzedaje się praktycznie natychmiast w 100 proc." – powiedziała Iwona Jaśkiewicz-Kundera z ZenithOptimedia Group.

Dom mediowy spodziewa się, że w prasie nadal będzie utrzymywać się dynamika spadkowa.

Grupa prognozuje, że przychody reklamowe magazynów spadną w 2015 r. o 15 proc., a dzienników o 16,9 proc., w obecnym roku wydatki na reklamę w magazynach będą niższe o 15,4 proc., a w dziennikach spadek pogłębi się do 19,3 proc.

W 2015 r. grupa spodziewa się wzrostu wydatków na reklamę online o 11,8 proc., a w roku bieżącym wzrostu o 12,2 proc.

"Nadal największe wzrosty generuje video online, na stabilnym poziomie utrzymują się wydatki na SEM i social media. Wraz z rozwojem technologii można się natomiast spodziewać podwyższenia budżetów na reklamę mobile" − powiedziała Jaśkiewicz-Kundera.

Jak wynika z komunikatu, w przyszłym roku niższe tempo wzrostu odnotuje segment radiowy, a wydatki na reklamę zewnętrzną będą spadały wolniej.

Rok 2015, według prognozy ZenithOptimedia, zamknie się dla radia wzrostem przychodów z reklamy o 2,7 proc. W 2014 r. będzie to wzrost o 4,6 proc. Prognostycy ZenithOptimedia spodziewają się, że wydatki na reklamę zewnętrzną w 2014 roku spadną o 0,9 proc. rdr, a w 2015 roku o 0,5 proc.

Dom mediowy oczekuje, że wydatki na reklamę kinową nieznacznie przyspieszą w przyszłym roku.

"Tegoroczne wydatki na reklamę w kinach są nieznacznie wyższe − w porównaniu z 2013 wzrosły o 0,6 proc. W przyszłym roku można się spodziewać wzrostu o 1,1 proc." - napisano w komunikacie.

"Sytuację w tym segmencie rynku reklamy może poprawić długo oczekiwane przez branżę wdrożenie wniosków z badania outdooru" - napisano.

Według prognozy ZenithOptimedia, wydatki reklamowe w skali globalnej wzrosną w tym roku o 5,1 proc. W 2015 roku spodziewany jest wzrost o 4,9 proc. do 545 mld USD. (PAP)

sar/ kuc/ jtt/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5651 0,07%
1 EUR 4,2645 -0,05%
1 GBP 4,8933 -0,08%
100 JPY 2,4519 -0,06%
1 USD 3,6255 -0,06%