Wydatki reklamowe w Polsce w 2015 r. wzrosną o 3,1 proc. - ZenithOptimedia
Według prognoz domu mediowego ZenithOptimedia, w 2015 r. wydatki reklamowe na polskim rynku wzrosną o 3,1 proc, do 6,75 mld zł. ZenithOptimedia szacuje, że tegoroczne wydatki na reklamę wzrosną rok do roku o 2,4 proc. - podał w komunikacie dom mediowy.
"W oparciu o dane gospodarcze i analizę poniesionych już w tym roku wydatków reklamowych netto zdecydowaliśmy o podwyższeniu naszych prognoz wartości wydatków reklamowych do 2,4 proc. w 2014 roku. Według naszych estymacji również w przyszłym roku polski rynek reklamy odnotuje wzrost na poziomie 3,1 proc." − powiedziała, cytowana w komunikacie, Monika Bronowska, prezes ZenithOptimedia Group.
Według prognozy, w 2015 roku telewizja utrzyma wzrost na poziomie 3,4 proc. Wydatki na reklamę telewizyjną w 2014 r. będą wyższe o 3 proc. rdr.
"Nasze prognozy dla telewizji są wyższe od poprzednich między innymi z uwagi na wzrost sprzedaży GRP. W tym roku na rynku pojawiło się 13 nowych stacji, a oferowany przez nie czas reklamowy sprzedaje się praktycznie natychmiast w 100 proc." – powiedziała Iwona Jaśkiewicz-Kundera z ZenithOptimedia Group.
Dom mediowy spodziewa się, że w prasie nadal będzie utrzymywać się dynamika spadkowa.
Grupa prognozuje, że przychody reklamowe magazynów spadną w 2015 r. o 15 proc., a dzienników o 16,9 proc., w obecnym roku wydatki na reklamę w magazynach będą niższe o 15,4 proc., a w dziennikach spadek pogłębi się do 19,3 proc.
W 2015 r. grupa spodziewa się wzrostu wydatków na reklamę online o 11,8 proc., a w roku bieżącym wzrostu o 12,2 proc.
"Nadal największe wzrosty generuje video online, na stabilnym poziomie utrzymują się wydatki na SEM i social media. Wraz z rozwojem technologii można się natomiast spodziewać podwyższenia budżetów na reklamę mobile" − powiedziała Jaśkiewicz-Kundera.
Jak wynika z komunikatu, w przyszłym roku niższe tempo wzrostu odnotuje segment radiowy, a wydatki na reklamę zewnętrzną będą spadały wolniej.
Rok 2015, według prognozy ZenithOptimedia, zamknie się dla radia wzrostem przychodów z reklamy o 2,7 proc. W 2014 r. będzie to wzrost o 4,6 proc. Prognostycy ZenithOptimedia spodziewają się, że wydatki na reklamę zewnętrzną w 2014 roku spadną o 0,9 proc. rdr, a w 2015 roku o 0,5 proc.
Dom mediowy oczekuje, że wydatki na reklamę kinową nieznacznie przyspieszą w przyszłym roku.
"Tegoroczne wydatki na reklamę w kinach są nieznacznie wyższe − w porównaniu z 2013 wzrosły o 0,6 proc. W przyszłym roku można się spodziewać wzrostu o 1,1 proc." - napisano w komunikacie.
"Sytuację w tym segmencie rynku reklamy może poprawić długo oczekiwane przez branżę wdrożenie wniosków z badania outdooru" - napisano.
Według prognozy ZenithOptimedia, wydatki reklamowe w skali globalnej wzrosną w tym roku o 5,1 proc. W 2015 roku spodziewany jest wzrost o 4,9 proc. do 545 mld USD. (PAP)
sar/ kuc/ jtt/