Wysokie stopy procentowe będą wspierać rentowność sektora bankowego w 2024-25 - S&P
Utrzymujące się wysokie stopy procentowe będą wspierać rentowność operacyjną polskiego sektora bankowego w 2024 i 2025 roku, a poprawiające się warunki gospodarcze wpłyną na poprawę wskaźnika kredytów zagrożonych - ocenia S&P Global Ratings.
Agencja S&P Global Ratings podała w poniedziałek, że w ramach oceny ryzyka krajowego sektora bankowego (BICRA) zaklasyfikowała polski sektor bankowy w grupie "4".
Agencja ocenia, że utrzymujące się wysokie stopy procentowe będą wspierać rentowność operacyjną sektora w 2024 i 2025 roku, jednak wraz z prawdopodobnymi obniżkami stóp procentowych, które rozpoczną się w 2025 roku, oczekują, że rentowność sektora bankowego spadnie do poziomu około 10 proc.
S&P spodziewa się nieznacznego spadku liczby kredytów zagrożonych - jej eksperci przewidują, że wskaźnik kredytów zagrożonych spadnie do 4,8 proc. do 2025 roku, z 5,1 proc. w 2023 roku.
S&P ocenia, że pomimo niedawnego przedłużenia wakacji kredytowych, wprowadzenie nowych kryteriów sprawi, że będą one mniej kosztowne dla banków niż wakacje kredytowe w 2022 roku.
Eksperci spodziewają się także dalszych zmian w zarządach banków, które są kontrolowane przez państwo, lecz bez znaczących zmian strategicznych.
S&P Global Ratings spodziewa się, że polska gospodarka przyspieszy w 2024 roku, zapewniając korzystne środowisko operacyjne dla sektora bankowego.
Pomimo ryzyka geopolitycznego związanego z trwającą wojną pomiędzy Ukrainą i Rosją oraz spowolnieniem gospodarczym w Europie, S&P spodziewa się, że polska gospodarka pozostanie odporna.
S&P przewiduje, że po tymczasowym spowolnieniu w 2023 r., kiedy to realny wzrost PKB wyniósł 0,2 proc, w 2024 roku nastąpi wzrost – dzięki silniejszej konsumpcji prywatnej oraz napływowi funduszy unijnych.
BICRA to ocena w skali od "1" do "10" obejmująca systemy bankowe obarczone najniższym ryzykiem (grupa 1) po te najbardziej zagrożone (grupa 10).
Analiza BICRA uwzględnia wpływ nadzoru i regulacji systemu bankowego, włączając istniejące wsparcie systemowe – takie jak programy nadzwyczajnego wsparcia systemowego. Nie uwzględnia ona możliwości celowej interwencji rządu czy bezpośredniego ratowania poszczególnych instytucji finansowych. (PAP Biznes)
seb/ gor/