Profil:
WP Holding SAZysk netto j.d. Wirtualnej Polski w I kw. '25 wyniósł 10 mln zł wobec 13,3 mln zł konsensusu (opis)
Zysk netto jednostki dominującej Wirtualnej Polski spadł w pierwszym kwartale 2025 roku o 40 proc. rdr do 10 mln zł - podała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP Biznes zakładał 13,3 mln zł zysku.
Wirtualna Polska Holding w pierwszym kwartale 2025 roku zwiększyła przychody o 6,3 proc. rdr do 372 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 372,5 mln zł przychodów.
Skorygowana EBITDA zwiększyła się o 1,8 proc. do 85,8 mln zł wobec oczekiwań analityków na poziomie 84,5 mln zł.
Pro forma, z uwzględnieniem wyników Creative Eye i zmiany rozpoznawania przychodów w Audioteka Group, przychody wzrosły o 9 proc. rdr, a skoryg. EBITDA 6 proc. rdr.
W segmencie Reklama i Subskrypcje przychody gotówkowe wzrosły o 1 proc. rdr (vs pro forma), do 155,0 mln zł. Jak podano, podwyższona niepewność w globalnym otoczeniu polityczno-ekonomicznym w drugiej połowie I kw. przełożyła się negatywnie na budżety reklamowe na rynku, zwłaszcza w obszarze kampanii wizerunkowych. Skoryg. EBITDA zmniejszyła się o 2 proc. rdr.
W segmencie Turystyka przychody pro forma wzrosły o 17 proc. rdr, do 147,8 mln zł, w wyniku silnego wzrostu przychodów spółki oferującej pakiety wyjazdów zagranicznych Wakacje.pl. Skoryg. EBITDA segmentu pro forma wzrosła o 21 proc. rdr, do 23,4 mln zł.
Jak podała spółka, raportowane wyniki segmentu w I kwartale 2024 r. nie są w pełni porównywalne rok do roku ze względu na pierwsze ujęcie wyników rumuńskiej spółki Creative Eye, która – z uwagi na typową sezonowość działalności – generuje straty w I, II i IV kwartale, osiągając wysoką EBITDA głównie w III kwartale. EBITDA Creative Eye w I kw. 2025 r. wyniosła -4,1 mln zł.
W segmencie Finanse Konsumenckie przychody wzrosły o 18 proc. rdr, do 56,2 mln zł. Skoryg. EBITDA segmentu wzrosła o 31 proc. rdr, do 8,4 mln zł.
Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w I kw. 2025 wzrosły o 24 proc. rdr, do wysokość 131,0 mln zł.
Wskaźnik długu netto do skoryg. EBITDA na koniec marca 2025 r. wyniósł 0,9x.
Grupa zakłada, że w II kwartale 2025 roku poniesie koszty transakcyjne związane z działaniami w obszarze fuzji i przejęć, w tym przede wszystkim z finalizacją przejęcia Invia Group, szacowane na około 25 mln zł.
"Wyniki za pierwszy kwartał potwierdzają, że turystyka to dla nas obszar o największym potencjale wzrostu. Przejęcie Invia Group zamknęliśmy miesiąc temu, na jego pełny wpływ poczekamy około 12 miesięcy. Pracujemy nad integracją zespołów, technologii i modeli działania. Cel jest niezmienny: budowa europejskiej grupy turystycznej, która będzie skutecznie konkurować z globalnymi platformami. (...) W segmencie reklamy i subskrypcji ogłaszamy wejście w obszar +retail media+, poprzez rozszerzenie odnoszącej sukcesy sieci WPartner" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym prezes Wirtualnej Polski, Jacek Świderski.
Jak podano, WPartner for Retailers jest odpowiedzią na potrzeby reklamodawców, którzy chcą docierać z przekazem marketingowym do użytkowników w miejscu podejmowania decyzjach zakupowych. Nowe, miejsca reklamowe będą umieszczone w sklepach online, platformach zakupowych (tzw. marketplace’ach) oraz aplikacjach mobilnych.
"Budujemy nowe źródło przychodów dla sklepów internetowych (...). Dołączenie powierzchni sklepów obok powierzchni wydawców pozwoli markom skutecznie docierać do potencjalnych konsumentów w środowiskach zakupowych, a platformom i sklepom online zarabiać na reklamie dzięki technologii i popytowi reklamowemu z WP w środowiskach zakupowych, a platformom i sklepom online zarabiać na reklamie dzięki technologii i popytowi reklamowemu z WP" - powiedziała inventory efficiency&growth director w WP, Beata Tłuczkiewicz. (PAP Biznes)
mcb/ pel/ asa/