W 2024 roku ok. 60 proc. przedsiębiorstw podniosło ceny swoich produktów lub usług
W 2024 roku ok. 60 proc. przedsiębiorstw podniosło ceny swoich produktów lub usług - podaje Polski Instytut Ekonomiczny.
Z badania przeprowadzonego na początku listopada wynika, że 6 proc. firm zdecydowało się na obniżenie swoich cen, a 36 proc. nie zmieniało cen produktów i/lub usług w 2024 r.
Podwyżki cen występowały zarówno w najmniejszych, jak i największych podmiotach. Wśród mikrofirm 61 proc. podniosło ceny, a 34 proc. ich nie zmieniło, zaś wśród dużych przedsiębiorstw 60 proc. zdecydowało się na podwyżki, a brak zmian cen deklarowało 36 proc. W małych i średnich przedsiębiorstwach udział firm, które podniosły ceny był mniejszy – odpowiednio było to 54 proc. i 55 proc.
PIE podaje, że podnoszenie cen częściej dotyczyło firm produkcyjnych (68 proc.), handlowych (65 proc.) i budowlanych (63 proc.). W usługach 56 proc. przedsiębiorstw podniosło ceny, a 40 proc. pozostawiło je bez zmian. Najrzadziej podwyżki cen występowały w branży TSL (36 proc.). Większość przedsiębiorstw zajmujących się transportem i magazynowaniem nie podwyższała cen, blisko połowa (49 proc.) ich nie zmieniała, a 15 proc. nawet obniżyła.
Z badania wynika, że wysokie koszty pracownicze są głównym powodem podnoszenia cen oferowanych przez firmy produktów i/lub usług. 81 proc. badanych firm, które podniosły ceny, wskazało koszty pracy jako czynnik silnie wpływający na decyzje o podwyżkach. Około 60 proc. przedsiębiorstw jako powód podnoszenia cen w 2024 r. wskazało wysokie ceny energii elektrycznej, a także surowców energetycznych oraz materiałów i komponentów.
Na decyzje o podwyżkach cen produktów lub usług wpłynęły również ceny podwykonawców (51 proc.), a także zmiany popytu (41 proc.) oraz ceny konkurentów (39 proc.).
W usługach równie silnie jak koszty pracy (77 proc. wskazań) podwyżki cen są determinowane przez ceny energii (79 proc.). Koszty pracy szczególnie silnie wpłynęły na podwyżki cen w budownictwie (87 proc.) i produkcji (84 proc.). Ponadto w produkcji wyraźnie większe znaczenie w polityce cenowej miały ceny materiałów i komponentów (69 proc.).
Natomiast w budownictwie ważnym czynnikiem wpływającym na wzrosty cen były ceny usług podwykonawców (62 proc.). W handlu na wzrost cen silniej niż w innych branżach wpływały zmiany popytu (52 proc.) oraz ceny konkurentów (44 proc.).
"Czynniki najsilniej skłaniające przedsiębiorców do podnoszenia cen produktów lub usług związane są z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, w tym z kosztami pracy. Nic nie wskazuje na to, aby koszty pracy były mniej uciążliwe dla przedsiębiorców w nadchodzącej przyszłości. Obecnie 70 proc. przedsiębiorców uważa, że koszty pracownicze silnie utrudniają prowadzenie biznesu" - komentuje PIE.
Z badania wynika, że co piąta firma badana w listopadzie 2024 r. planuje podwyżki wynagrodzeń w kolejnych trzech miesiącach.
"Ma to związek z podniesieniem płacy minimalnej od stycznia 2025 r., ale wyższe wynagrodzenia są dla pracodawców sposobem na przyciąganie i zatrzymanie pracowników, których niedostępność silnie utrudnia prowadzenie działalności dla 49 proc. badanych firm" - napisano. (PAP Biznes)
map/ asa/