Wynik wyborów zbliżony do oczekiwań; kluczowe sondaże przed II turą - Borowski, CA (opinia)

Wynik pierwszej tury wyborów prezydenckich w Polsce jest zbliżony do oczekiwań; dla rynków kluczowe mogą być sondaże, które pojawią się w ostatnim tygodniu przed drugą turą - ocenia główny ekonomista Credit Agricole Jakub Borowski.
"Na tym etapie trudno oczekiwać, żeby wynik został odebrany przez rynki jako zaskakujący, średnie sondażowe wskazywały, że będzie to blisko i że taka będzie kolejność. Mamy oczywiście duże niespodzianki na niższych miejscach" - powiedział PAP Biznes Borowski.
"Z punktu widzenia odbioru przez rynki tego, co dzieje się w polskiej polityce, kluczowe będą sondaże, które pojawią się w kolejnym tygodniu, bo ten tydzień będzie rozbiegówką do drugiej rundy. Gdyby sondaże w kolejnym tygodniu pokazały, że Rafał Trzaskowski przestaje być faworytem w wyścigu, to wówczas możemy spodziewać się jakiejś sytuacji rynkowej. Do tej pory to, co było wyceniane przez rynki, to było zwycięstwo Trzaskowskiego" - dodał.
Zdaniem ekonomisty, w ostatnim tygodniu przed drugą turą wyborów prezydenckich - która odbędzie się 1 czerwca - rola sondaży jako czynnika rynkowego będzie większa.
"W pierwszym tygodniu sondaży będzie mniej, sytuacja będzie dynamiczna, w zasadzie kandydaci rozpoczną kampanię na nowo, tu wszystko będzie się klarować. Natomiast kolejny tydzień będzie czasem, kiedy rola sondaży jako czynnika rynkowego będzie większa" - ocenił Borowski.
Z badania exit poll przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie TVP, Polsatu i TVN wynika, że Rafał Trzaskowski w pierwszej turze wyborów prezydenckich uzyskał 30,8 proc. głosów, a Karol Nawrocki 29,1 proc. Obaj kandydaci przechodzą do drugiej tury wyborów, która odbędzie się 1 czerwca.
Według sondażowych wyników Ipsos, trzecie miejsce w pierwszej turze wyborów prezydenckich zajął Sławomir Mentzen, który uzyskał 15,4 proc. głosów.
Czwarty jest - według Ipsos - Grzegorz Braun (6,2 proc.), piąty Adrian Zandberg (5,2 proc.), a szóste miejsce zajął Szymon Hołownia z 4,8 proc. głosów. (PAP Biznes)
pat/ pr/