15 proc. prezesów w Polsce ufa AI jako narzędziu wspierającemu rozwój ich firm - PwC
15 proc. prezesów w Polsce ufa AI jako narzędziu wspierającemu rozwój ich firm - wynika z badania CEO Survey “Czas koniecznych przemian" firmy PwC. Zainteresowanie zwiększeniem zatrudnienia w najbliższych 12 miesiącach deklaruje 39 proc. polskich szefów firm.
59 proc. polskich liderów obawia się, że w dłuższej perspektywie czasu - najbliższej dekady - ich firmy mogą nie przetrwać bez zmiany modelu biznesowego.
Polscy prezesi patrząc na rodzimy rynek znacznie lepiej oceniają perspektywy wzrostu (83 proc. wskazań) w najbliższym roku. Jednocześnie zapytani o swoją firmę w perspektywie ponad 10 lat, to globalni prezesi są nastawieni bardziej pozytywnie - 55 proc. wobec 41 proc. w Polsce.
Prawie 50 proc. prezesów na świecie oczekuje, że projekty AI zwiększą zyski firmy już w najbliższych 12 miesiącach. Natomiast w Polsce jedynie 15 proc. prezesów wyraża zaufanie do sztucznej inteligencji jako narzędzia wspierającego rozwój ich firm.
W najbliższych 10 latach największy wpływ na świecie na poszukiwanie nowych rozwiązań biznesowych mają: zmiany w środowisku regulacyjnym (42 proc.), rosnące koszty produktów i usług (32 proc.) oraz wysoka konkurencyjność (28 proc.).
W badaniu podano, że zainteresowanie zwiększeniem zatrudnienia w najbliższych 12 miesiącach deklaruje 39 proc. polskich szefów firm wobec 42 proc. średniej na świecie. Zwalniać pracowników planuje 20 proc. polskich prezesów wobec 17 proc. globalnie.
Aż 47 proc. polskich prezesów wskazuje na trudności z pozyskaniem odpowiednich talentów jako jedno z podstawowych wyzwań, podczas gdy globalnie ten odsetek jest niższy i wynosi 38 proc.
Kluczową barierą w Polsce w inicjowaniu inwestycji sprzyjających klimatowi wciąż pozostaje ograniczone finansowanie (28 proc.), zaś na świecie barierą jest przede wszystkim przeregulowanie (24 proc.).
"Polscy prezesi widzą potrzebę i konieczność fundamentalnych zmian. Musimy przyspieszyć naszą przemianę, lepiej wykorzystywać nowe technologie, jeszcze bardziej aktywnie poszukiwać nowych rozwiązań produktowych, usługowych czy nowych rynków. Szefowie firm w Polsce niewątpliwie chcą być liderami wykraczającymi poza aktualne biznesowe status quo. Jednocześnie w badaniu wybija się ograniczone zaufanie do nowych technologii, takich jak narzędzia wspierane przez sztuczną inteligencję" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Michał Mastalerz, prezes PwC Polska.
"Pokazuje to pewien paradoks, w którym optymizm co do przyszłości gospodarki globalnej i otwartość na zmiany współistnieje u nas z większą ostrożnością. Na poziomie globalnym zaufanie i wiara w pozytywny wpływ sztucznej inteligencji na biznes jest jednoznaczna. Jednak realizowane projekty AI są dosyć świeżymi inicjatywami i aktualnie obserwujemy dopiero ich pierwsze rezultaty. Pomimo tego, w deklaracjach szefów firm na świecie panuje spory optymizm w tej kwestii, prawie 50 proc. prezesów oczekuje, że projekty AI zwiększą zyski firmy już w najbliższych 12 miesiącach" - dodał.
Wskazano, że szefowie firm na świecie są znacznie mniej skłonni niż rok temu do prognozowania spadku globalnego wzrostu gospodarczego, a bardziej do oczekiwania, że tempo wzrostu gospodarki poprawi się w 2025 roku (58 proc. w porównaniu do 38 proc. w zeszłym roku). Nie oznacza to, że dyrektorzy są przesadnymi optymistami: część z nich wciąż spodziewa się, że globalna gospodarka skurczy się w 2025 roku.
Optymizm co do zwyżki PKB rośnie w Polsce i na świecie, natomiast polscy prezesi są bardziej pozytywnie nastawieni do przyszłości rodzimej gospodarki. Ta znacząca różnica między krajowymi menedżerami (83 proc.), a ich światowymi odpowiednikami (57 proc.) może mieć przyczynę w rosnących nadziejach na odbicie koniunktury nad Wisłą, wraz z napływem środków unijnych z Krajowego Planu Odbudowy.
"Kluczowym kierunkiem dla firm powinno być przyspieszenie rozwoju poprzez rozwój elastycznych modeli operacyjnych, wykorzystanie danych i nowoczesnych technologii w procesach biznesowych. Automatyzacja, generatywna sztuczna inteligencja, rozwiązania chmurowe, wdrożenia nowoczesnych systemów CRM, ERP, to są dziś narzędzia niezbędne do efektywnej transformacji biznesu" - powiedział Mariusz Dziurdzia, partner PwC Polska, członek zarządu ds. klientów i rynku.
Polskie firmy osiągają gorsze rezultaty związane z wdrażaniem sztucznej inteligencji w porównaniu do globalnych odpowiedników. Widać to niemal w każdej analizowanej kategorii. Jedynie 46 proc. prezesów w Polsce deklaruje znaczącą poprawę efektywności w wykorzystaniu czasu pracowników oraz swojego własnego dzięki AI, wobec odpowiednio 56 proc. i 53 proc. na świecie.
Podobnie ma się sprawa z wpływem na wzrost przychodów - 27 proc. polskich prezesów dostrzega w tym udział sztucznej inteligencji, na świecie ten odsetek wynosi 32 proc. Widać też wyraźne luki w adopcji sztucznej inteligencji w Polsce w porównaniu do światowych praktyk. Polskie firmy muszą skoncentrować się na rozwoju data governance, edukacji liderów i pracowników oraz budowie kompetencji technologicznych tak, żeby skutecznie wykorzystać potencjał AI.
Badanie zostało przeprowadzone wśród 4701 światowych szefów firm, w tym 41 w Polsce i 153 w Europie Środkowo-Wschodniej na przełomie października i listopada 2024 roku. (PAP Biznes)
alk/ gor/