75 proc. polskich dużych i średnich firm pozytywnie nastawione do AI, jedynie 7 proc. aktywnie korzysta
75 proc. polskich dużych i średnich firm deklaruje pozytywne nastawienie do AI, ale jedynie 7 proc. aktywnie z niej korzysta - wynika z raportu "(Nie)gotowi na AI – między hype’em a wdrożeniem, czyli co naprawdę robią polskie firmy” opracowanego przez OVHcloud i PRM. Ponadto 47 proc. przedsiębiorstw wyłącznie obserwuje sytuację rynkową.
Z raportu wynika, że rynek sztucznej inteligencji w Polsce dynamicznie rośnie, jego wartość szacowana jest już na 1,8 mld zł, a roczna dynamika wynosi aż 40 proc. To w ocenie autorów raportu pokazuje, że AI przestaje być jedynie technologicznym trendem, a staje się realnym obszarem inwestycji i rozwoju dla biznesu.
Największe zbadane firmy (zatrudniające ponad 249 pracowników) najczęściej dostrzegają wartość sztucznej inteligencji tam, gdzie kluczową rolę odgrywają dane – w analizie danych i business intelligence (72 proc.) – bowiem to one stają się fundamentem przewidywania trendów i podejmowania trafnych decyzji biznesowych.
Segment największych firm dostrzega również wymierne korzyści w automatyzacji procesów biurowych (67 proc.) oraz w obsłudze klienta z wykorzystaniem chatbotów (57 proc.).
Jak wskazano, automatyzacja rutynowych zadań pozwala zwiększać efektywność i przesuwać zasoby na bardziej wymagające obszary, co przekłada się na realne oszczędności i lepsze wykorzystanie potencjału zespołów. Z kolei rosnące znaczenie chatbotów pokazuje, że relacje z klientami budowane są dziś na dostępności, szybkości reakcji i personalizacji doświadczeń.
Sektor średnich firm częściej dostrzega zastosowanie AI w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw (43 proc.). Jak oceniono w raporcie, różnice te pokazują, że większe przedsiębiorstwa myślą o AI jako o wsparciu strategicznym, podczas gdy te średnie koncentrują się na poprawie efektywności operacyjnej.
Ponadto wskazano, że przy wyborze rozwiązań opartych o AI kluczowe znaczenie ma bezpieczeństwo danych – aż 67 proc. firm uznaje je za najważniejsze kryterium, wyprzedzające elastyczność, integrację, a nawet koszty.
Ponadto, w kontekście geopolitycznym i regulacyjnym raport OVHcloud wskazuje także na rosnące znaczenie suwerenności technologicznej - 87 proc. firm zadeklarowało, że w przypadku ograniczenia dostępu do technologii z USA rozważyłoby przejście do dostawcy z Polski lub innego kraju UE.
Pochodzenie geograficzne dostawcy AI jest istotnym czynnikiem dla 42 proc. firm, a wśród dużych organizacji odsetek ten wzrasta do 48 proc. Zaufanie do lokalnych oferentów, zgodność z europejskimi regulacjami oraz gwarancje przechowywania danych w kraju stają się kluczowymi przewagami konkurencyjnymi.
Dodano, że choć zainteresowanie AI rośnie, firmy wciąż napotykają bariery. Najczęściej wskazywane przeszkody to brak kompetencji w zespołach (43 proc.), trudności z integracją z istniejącymi systemami (42 proc.) oraz ograniczenia budżetowe (42 proc.). Wskazywane bariery technologiczne (36 proc.), problemy z jakością i dostępnością danych (30 proc.) oraz opór pracowników wobec zmian (28 proc.) dodatkowo podkreślają, że sztuczna inteligencja postrzegana jest jako złożona zmiana systemowa, a nie tylko narzędzie. Wnioski są jasne: firmy potrzebują nie tylko inwestycji w infrastrukturę (61 proc.) i cyberbezpieczeństwo (60 proc.), ale przede wszystkim w rozwój kompetencji (59 proc.) i zmianę kultury organizacyjnej.
W tym kontekście partnerzy technologiczni stają się strategicznym wsparciem – aż 57 proc. firm korzysta z ich pomocy. 43 proc. organizacji decyduje się na model "szyty na miarę", współpracując z zewnętrznymi dostawcami.
"Ponad 85 proc. przedsiębiorstw uznaje AI za istotną technologię, jednak tylko 12 proc. znajduje się dziś w awangardzie zmian. Blisko połowa firm stosuje zasadę 'poczekajmy', aż będzie bezpieczniej. Można więc powiedzieć, że AI już pojawiło się w biznesie, ale w wielu miejscach wciąż pozostaje w poczekalni" – powiedział cytowany w omówieniu raportu Market Research Director PMR by Hume’s, Paweł Olszynka.
***
Raport powstał na podstawie badania ilościowego przeprowadzonego przez PMR by Hume’s na reprezentatywnej próbie 153 średnich (50–249 pracowników) i dużych (250+ pracowników) firm działających w Polsce. Badanie objęło cztery branże: produkcję przemysłową, logistykę i dystrybucję, handel detaliczny oraz usługi finansowe. Respondentami były osoby odpowiedzialne za cyfryzację i technologie w organizacjach – m.in. CTO, szefowie IT i członkowie zarządów. Wywiady zrealizowano metodą mieszaną (CATI i CAWI), a do analizy zakwalifikowano wyłącznie dane spełniające kryteria jakościowe. Badanie przeprowadzono w maju 2025 roku. (PAP Biznes)
mcb/ gor/