8 proc. managerów w Polsce uważa, że ich firma jest w pełni gotowa do korzystania z AI
8 proc. managerów w Polsce uważa, że ich firma jest w pełni gotowa do korzystania z AI, z kolei w firmach niemieckich odsetek ten wynosi 41 proc. - podał Webcon w komunikacie prasowym.
Podano, że ponad połowa polskich respondentów nie miała zapewnionych szkoleń ani wytycznych dotyczących korzystania ze sztucznej inteligencji, podczas gdy wśród naszych zachodnich sąsiadów było to 16 proc.
80 proc. respondentów z Polski deklarowało, że korzysta z AI. Najczęściej do przygotowywania treści i dokumentów (54 proc.), analizy danych (48 proc.) oraz raportów (30 proc.). Wskazano, że zdecydowanie rzadziej sztuczna inteligencja służy do wspierania decyzji operacyjnych, generowania pomysłów czy wykrywania błędów.
Jednocześnie 40 proc. polskich respondentów przyznało, że ich firma nie interesuje się AI. Dla porównania, w Niemczech na brak zainteresowania wskazało jedynie 2 proc. Z kolei 23 proc. menedżerów w Polsce uważa, że ich firmy nie mają odpowiednich narzędzi ani kompetencji, aby w pełni korzystać z AI. Największa grupa – 31 proc. – dopiero analizuje swoje potrzeby i możliwości w tym zakresie. Zaledwie 8 proc. ma przekonanie, że są w pełni gotowi do korzystania ze sztucznej inteligencji.
"Polskie firmy mają technologię w zasięgu ręki, ale nie potrafią jeszcze w pełni wykorzystać jej potencjału. Tymczasem u naszych zachodnich sąsiadów deklarowany stopień wdrożenia i gotowości na AI są istotnie wyższe. Badanie wskazało, że sztuczna inteligencja nie jest jeszcze regularnie wykorzystywana w procesach biznesowych firm, a tym samym trudno ocenić, jak przekładała się na efektywność i wyniki" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Michał Potoczek, CEO Webcon.
"Na poziomie indywidualnym wśród managerów adopcja AI jest wysoka, jednak strategiczna gotowość firm do korzystania z niej pozostaje niska. Wiele przedsiębiorstw wciąż boryka się więc ze zjawiskiem tzw. shadow AI. Aby można było mówić o dojrzałym wykorzystaniu potencjału sztucznej inteligencji potrzebne są decyzje inwestycyjne i osadzenie AI bezpośrednio w procesach" - dodał.
Jak podano w komunikacie, analiza efektywności wdrożeń AI jest rzadkością. 57 proc. menedżerów w Polsce przyznaje, że w ich firmach w ogóle nie jest to badane, a kolejne 34 proc. ogranicza się do jakościowych obserwacji. 91 proc. przedsiębiorstw realnie nie mierzy więc wpływu AI na pracę.
Jednocześnie oczekiwania wobec tej technologii są ogromne. 76 proc. menedżerów jest przekonanych, że ich zespoły mogłyby pracować wydajniej dzięki odpowiednim narzędziom AI. W Niemczech było to 93 proc. respondentów.
"9 na 10 managerów przyznaje, że wpływ sztucznej inteligencji na efektywność pracy nie jest dziś analizowany lub analiza bazuje jedynie na obserwacjach. To jasny sygnał, że w firmach brakuje narzędzi zintegrowanych z procesami biznesowymi, na których można budować efekt skali" - powiedział Łukasz Wróbel, wiceprezes Webcon.
"Obserwacja jakościowa to zaledwie punkt wyjścia. Pozwala zobaczyć kierunek zmian, ale nie pokazuje faktycznego wpływu technologii na produktywność czy wyniki biznesowe. Bez konkretnych danych trudno podejmować decyzje o dalszych inwestycjach w sztuczną inteligencję i ocenić jej rolę oraz przydatność" - dodał.
Jak podano w komunikacie, wyzwaniem dla biznesu jest m.in. kwestia kompetencji pracowników. 31 proc. badanych managerów w Polsce nie otrzymało żadnego szkolenia ani wytycznych dotyczących AI, 8 proc. dopiero na nie czeka, a 20 proc. musiało szkolić się samodzielnie. Jednocześnie wśród managerów z Niemiec co dziesiąty nie miał żadnego szkolenia ani nie otrzymał wytycznych. 84 proc. wskazało, że otrzymało co najmniej wytyczne lub edukację związaną z korzystaniem ze sztucznej inteligencji.
Ponad 70 proc. polskich respondentów nie ma kontroli nad korzystaniem z AI przez pracowników lub deklaruje, że nadzoruje je samodzielnie. Zaledwie 29 proc. może mieć pewność co do bezpieczeństwa danych wynikającą z procedur, gdyż kadra korzysta jedynie z zatwierdzonych przez firmę narzędzi. Jednocześnie w Niemczech jest to 58 proc. firm.
Jak wynika z badania, decyzje dotyczące wyboru narzędzi AI w polskich firmach są postrzegane przede wszystkim jako leżące po stronie zarządów – wskazało tak 46 proc. respondentów. Co piąty manager uważa, że powinny one być podejmowane na poziomie zespołów, a 21 proc. – działów IT. Większość respondentów z Niemiec zostawiłaby decyzje po stronie działu IT (55 proc.). Jedynie 15 proc. wskazało na zarząd, a 10 proc. - na zespół.
Jednocześnie, aż 60 proc. polskich menedżerów uważa, że ich opinia realnie wpływa na proces wyboru i wdrożenia narzędzi. Wskazano, że to dobry punkt wyjścia, jednak w wielu firmach może brakować mechanizmów, które przełożą ten potencjał na wysoką jakość wdrożeń.
Badanie zostało przeprowadzone w sierpniu i wrześniu 2025 roku na zlecenie Webcon przez agencje badawcze metodą CATI (Computer-Assisted Telephone Interviewing) wśród stu przedstawicieli dużych przedsiębiorstw (zatrudniających ponad 250 pracowników) w Polsce oraz w Niemczech. Badanie przeprowadziły agencje ARC Rynek i Opinia oraz TGM Research. Respondenci reprezentowali takie branże jak przemysł, handel, budownictwo, transport, zdrowie i farmacja, administracja publiczna czy logistyka. Wszyscy ankietowani zajmowali stanowiska przynajmniej managera/kierownika zespołu.
Webcon jest polskim producentem platformy klasy low-code do automatyzacji i zarządzania procesami biznesowymi wykorzystującej AI. (PAP Biznes)
alk/ osz/