62 proc. polskich firm zwiększyło inwestycje w Gen AI - raport

62 proc. polskich firm zwiększyło inwestycje w Gen AI - wynika z raportu Capgemini "AI in action. How Gen AI and agentic AI redefine business operations". Wskazano, że choć globalnie obserwuje się systematyczny wzrost inwestycji w technologie AI, to polskie organizacje wyróżniają się relatywnie szybkim tempem adaptacji, zwłaszcza w obszarze dotyczącym agentów AI.


Z raportu Capgemini wynika wyraźny globalny wzrost inwestycji w technologie Gen AI – 62 proc. ankietowanych organizacji zadeklarowało zwiększenie nakładów rok do roku. Trend ten obejmuje również firmy, których liderzy i liderki nie są aktywnymi zwolennikami tych rozwiązań – w tej grupie 60 proc. firm również zwiększyło inwestycje.

Według danych raportu, między 2024 a 2025 rokiem wdrożenie Gen AI w operacjach biznesowych wzrosło 1,8-krotnie. Coraz więcej firm przechodzi od testów do realnego wykorzystania Gen AI. Wskazano, że najlepiej widać to po liczbie organizacji, które są już na etapie pełnego wdrożenia – wzrosła ona z 5 proc. do 18 proc. Ten kierunek widać także w Polsce: 62 proc. firm zwiększyło inwestycje, a z fazy pierwszych prób do konkretnych wdrożeń przechodzimy szybciej niż średnia globalna.

Podano, że firmy, które już wdrożyły AI, zyskują średnio 1,7 razy więcej niż zainwestowały. Coraz częściej mówi się też o szybkim zwrocie – 40 proc. organizacji liczy na dodatni wynik w ciągu roku do trzech lat, a kolejne 35 proc. w ciągu pięciu. Liderzy w tej dziedzinie wypadają jeszcze lepiej – osiągają oczekiwane efekty nawet o 45 proc. szybciej niż pozostali.

Wskazano, że polskie firmy częściej sięgają po budżety przeznaczone specjalnie na AI (42 proc. w Polsce wobec 36 proc. globalnie) i częściej przesuwają środki z innych obszarów (również 42 proc. vs 33 proc.). Rzadziej natomiast łączą te dwa podejścia – decyduje się na to tylko 16 proc. firm, podczas gdy globalnie robi tak aż 32 proc.

"Polskie firmy szybko przechodzą od testowania Gen AI do jej wdrażania w praktyce. Wśród organizacji z Polski, które brały udział w badaniu, tylko 6 proc. jest na bardzo wczesnym etapie – czyli dopiero rozpoznaje możliwości tej technologii. To znacznie mniej niż globalna średnia, która wynosi 17 proc." - napisano.

Dodano, że jednocześnie aż 32 proc. polskich firm deklaruje, że jest już na etapie częściowego wdrożenia (wobec 20 proc. globalnie). Na dalszych etapach – takich jak planowanie strategii, pilotaże czy pełne wdrożenie – różnice między Polską a światem są już niewielkie. Według autorów raportu taki rozkład pokazuje, że firmy w Polsce szybciej niż przeciętnie przechodzą od wstępnych analiz do konkretnych zastosowań Gen AI w codziennym działaniu.

"Polskie firmy wyróżniają się na tle świata, jeśli chodzi o wykorzystanie agentów AI. Już 17 proc. aktywnie wdrożyło takie rozwiązania – to więcej niż globalna średnia, która wynosi 13 proc." - napisano.

"Częściej też testują konkretne zastosowania, uruchamiając pierwsze pilotaże (14 proc. vs 8 proc.). Choć zaawansowane systemy typu multi-agent są w Polsce nadal rzadkością (1 proc. wobec 7 proc. globalnie), to w szerszym ujęciu widać, że organizacje z naszego kraju działają szybciej i chętniej sięgają po nowe technologie niż wiele firm na świecie" - dodano.

Wskazano, że agenci AI i systemy multi-agentowe przynoszą konkretne korzyści: zwiększają efektywność, obniżają koszty, poprawiają jakość obsługi klienta i zmniejszają liczbę błędów. Wstępne dane pokazują, że po ich wdrożeniu kluczowe wskaźniki poprawiają się o 40–45 proc. Raport Capgemini zwraca też uwagę, że połączenie agentów AI z modelami Gen AI pozwala oszczędzać więcej niż wykorzystanie samej technologii generatywnej – średnio o 4 punkty procentowe.

Jak wynika z raportu, jedną z wyraźnych cech polskiego rynku jest większa popularność modeli open-source wśród kadry zarządzającej – wskazało na nie 25 proc. respondentów z Polski, przy średniej globalnej na poziomie 17 proc.. To spora różnica w porównaniu z dominującym na świecie podejściem, gdzie częściej wybierane są rozwiązania własnościowe: 34 proc. firm korzysta z usług wyspecjalizowanych dostawców, a 43 proc. – z ofert dużych dostawców chmurowych (tzw. hyperscalerów). W Polsce te wskaźniki są wyraźnie niższe – odpowiednio 24 proc. i 38 proc.

Jak podano, z globalnej perspektywy koszt implementacji pozostaje jedną z kluczowych barier dla szerokiej adopcji technologii AI – wskazuje na nią 42 proc. badanych organizacji. To właśnie aspekty kosztowe w dużej mierze mogą wpływać na wybory technologiczne firm, w tym rosnące zainteresowanie modelami open-source.

"Jednym z obszarów, w których Polska wypada słabiej na tle średniej globalnej, jest gotowość pracowników i pracownic do pracy z technologiami AI. Prognozowane wskaźniki w zakresie dostępności narzędzi, poziomu przeszkolenia oraz przewidywanych zmian ról zawodowych są w Polsce konsekwentnie niższe we wszystkich analizowanych horyzontach czasowych – 2025, 2026 oraz 2027–2028. Przykładowo, w 2025 roku jedynie 34 proc. osób pracujących w Polsce ma dostęp do zatwierdzonych narzędzi AI (wobec 46 proc. globalnie), a odsetek przeszkolonego personelu wynosi również 35 proc. – o 11 punktów procentowych mniej niż średnia globalna" - napisano. (PAP Biznes)

alk/ osz/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5527 0,46%
1 EUR 4,2750 0,32%
1 GBP 5,0138 0,32%
100 JPY 2,5539 0,11%
1 USD 3,6802 -0,69%