MC proponuje, by światłowód był obowiązkowy również w budynkach jednorodzinnych
Wyposażanie budynków w infrastrukturę światłowodową będzie obowiązkowe także w budynkach jednorodzinnych - wynika z opublikowanych w poniedziałek założeń do projektu nowelizacji tzw. megaustawy. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem obowiązek ten ma wejść w życie 12 lutego 2026 r.
W poniedziałek w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tzw. megaustawy) oraz niektórych innych ustaw autorstwa Ministerstwa Cyfryzacji.
Jak wskazano w opisie założeń, głównym celem projektowanej noweli jest umożliwienie stosowania tzw. rozporządzenia GIA. Chodzi o rozporządzenie UE z kwietnia 2024 r. ws. środków mających na celu zmniejszenie kosztów wdrażania gigabitowych sieci łączności elektronicznej. Zapisy tego rozporządzenia mają na celu przyspieszenie, uproszczenie i obniżenie kosztów wdrażania stacjonarnych i bezprzewodowych sieci o bardzo dużej przepustowości w całej UE. Ma być to możliwe m.in. poprzez stosowne planowanie, usprawnioną koordynację i wprowadzenie uproszczonych i cyfrowych procedur udzielania zezwoleń, aby zmniejszyć obciążenia administracyjne spoczywające na operatorach i administracji krajowej.
Zgodnie z założeniami projektu nowela megaustawy ma wprowadzić obowiązek wyposażania także budynków jednorodzinnych w infrastrukturę światłowodową. Jednocześnie wprowadzone mają zostać jednak wyjątki mające na celu ochronę zabytków. Jak zaznaczono w wykazie, rozporządzenie GIA wymaga, aby od 12 lutego 2026 r. nowe lub poddawane gruntownym remontom budynki były wyposażone w infrastrukturę światłowodową. Projekt ma też wprowadzić obowiązek załączania oświadczenia o instalacjach telekomunikacyjnych przy odbiorze budynków.
Zmiana megaustawy ma także m.in. zawierać nowe definicje oraz dostosować i ujednolicić już istniejące, aby zapewnić zgodność, spójność i praktyczną wykonalność rozporządzenia GIA. Ma też rozszerzyć krąg podmiotów zobowiązanych do udostępnienia infrastruktury technicznej oraz informacji o niej, wprowadzić zmiany w prowadzonej przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej procedurze dostępu do infrastruktury technicznej. Chodzi m.in. o rezygnację z uzgodnień z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki i Urzędu Transportu Kolejowego i jednocześnie skrócenie do 30 dni czasu trwania postępowań administracyjnych.
Ponadto nowela ma rozszerzyć funkcjonalność Punktu Informacyjnego ds. Telekomunikacji UKE, aby ułatwiał zawieranie umów o dostęp do zawartych w nim danych i umożliwiał elektroniczny dostęp do informacji.
Ustalona ma też zostać maksymalna stawka za umieszczenie infrastruktury telekomunikacyjnej w drogach wewnętrznych oraz dodane mają zostać inne uproszczenia i usprawnienia procesu inwestycyjnego dla realizacji sieci o bardzo dużej przepustowości.
Część projektowanych w ramach noweli zmian ma być wprowadzana w ustawie o drogach publicznych, w Prawie o ruchu drogowym oraz Prawie komunikacji elektronicznej. W ramach noweli mają też zostać wdrożone zmiany deregulacyjne, w tym zniesiony ma być obowiązek raportowania infrastruktury telekomunikacyjnej opartej na miedzi oraz danych o przebiegu światłowodów w istniejącej już kanalizacji kablowej.
Jak wyjaśniono w opisie założeń do projektu, pomimo bezpośredniego stosowania rozporządzenia GIA w państwach UE, jego przepisy „nie wyczerpują wszystkich aspektów regulacyjnych i nie zapewniają pełnej harmonizacji w zakresie wdrażania infrastruktury telekomunikacyjnej”. Ponadto państwom członkowskim pozostawiono pewną swobodę w zakresie ukształtowania ram instytucjonalno-organizacyjnych oraz stosowania włączeń przewidzianych w rozporządzeniu GIA.
Planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to ostatni kwartał br. (PAP)
bpk/ mmu/ osz/