Polskie firmy w 2024 roku wydały 1,8 mld zł na AI - raport
Polskie firmy w 2024 roku wydały 1,8 mld zł na AI - wynika z raportu PMR Market Experts "Rynek sztucznej inteligencji w Polsce 2025. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2025-2030". Wskazano, że AI jest obecnie najważniejszym elementem transformacji technologicznej, a eksperci przewidują jej ogromny wpływ na sektor biznesowy oraz na rynek masowy w ogóle.
Wskazano, że w porównaniu do wartości całego rynku IT w naszym kraju, wpływ AI na gospodarkę pozostaje jeszcze umiarkowany, ale to znaczenie będzie zdecydowanie rosło. Firmy już teraz zmieniają swoje podejście do planowania budżetów technologicznych na kolejne lata.
"Tylko w dobiegającym końca 2024 roku, firmy w Polsce wydały na AI 1,8 mld zł. A z naszego badania wynika, że 3/4 dużych i średnich przedsiębiorstw dostrzega potencjał na zastosowanie sztucznej inteligencji w swojej działalności. Z kolei 8 na 10 podmiotów deklaruje wzrost budżetów na tego typu narzędzia w przeciągu najbliższych dwóch lat" – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Paweł Olszynka, Head ICT Market Analyst w PMR Market Experts.
Jak podkreślają eksperci, praca firm ze sztuczną inteligencją może zakończyć się na etapie deklaracji. Mimo że 1/3 przedsiębiorstw uwzględnia AI w swoich strategiach, to jej rola nie jest do końca jasna. Wiele projektów pilotażowych kończy się jeszcze na etapie testów. Aż 2/3 firm uczestniczących w badaniu PMR Market Experts przyznało, że zawiesiło projekty związane z AI lub całkowicie z nich zrezygnowało.
"To daje ogromną przestrzeń dla wszelkich biznesów zajmujących się szkoleniami i doradztwem z zakresu AI. Dostrzegamy także konieczność wprowadzenia prostszych, praktycznych narzędzi, które w łatwy sposób integrują sztuczną inteligencję z podstawowymi narzędziami dostępnymi na rynku" - powiedział Paweł Olszynka.
"Mimo coraz większej świadomości i zwiększania budżetów, polskie firmy wciąż preferują tradycyjne systemy i oprogramowania, w których sztuczna inteligencja pełni jedynie funkcję dodatkowego modułu wspierającego podstawowe działania. Inwestowanie w budowę własnych modeli AI pozostaje na razie poza ich zasięgiem lub zainteresowaniem" - dodał.
Wskazano, że wraz z rosnącą popularnością sztucznej inteligencji mnożą się związane z nią obawy. Konieczne jest zbudowanie zaufania do tej technologii oraz zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa użytkowania.
"Nasze badanie wskazuje, że Polacy przede wszystkim boją się, iż gromadzenie i przetwarzanie zbyt dużej ilości danych osobowych przez AI zagraża ich prywatności. Zdecydowanie zgadza się z tym 39 proc. ankietowanych. Drugim czynnikiem powodującym poczucie dyskomfortu – szczególnie u kobiet i osób z najstarszej grupy wiekowej – jest możliwość podejmowania przez sztuczną inteligencję kluczowych decyzji – bez udziału i kontroli człowieka" - powiedział Paweł Olszynka.
Podano, że z tego powodu aż 55 proc. Polaków uważa, że AI powinna być regulowana prawnie. To powinno skutecznie zapobiec jej nadużyciom. Szczególnie silne poparcie dla tego stanowiska wyrażają osoby w wieku 55 lat i więcej – aż 68 proc. z nich zgadza się z potrzebą twardych regulacji w tym obszarze.
Na potrzeby raportu PMR Market Experts przeprowadził dwa badania: B2B na próbie 204 firm. Badanie zostało zrealizowane w IV kw. 2024 roku w modelu mieszanym z użyciem techniki wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI) oraz online CAWI (Computer Assisted Web Interview). Drugie badanie - B2C na ogólnopolskiej kwotowo-losowej próbie 1.155 Polaków. Badanie zostało zrealizowane w dniach od 20 września do 1 października 2024 r. (PAP Biznes)
alk/ ana/