61 proc. marketerów planuje zwiększyć w '26 wydatki na treści influencerskie - Kantar
61 proc. marketerów planuje zwiększyć w 2026 roku wydatki na treści influencerskie - wynika z raportu Kantara "Media Reactions 2025". Jest to zbieżne z przewidywanym wzrostem inwestycji w handel społecznościowy – 53 proc. marketerów planuje zwiększyć wydatki na ten kanał.
Z raportu wynika, że zwiększenie inwestycji w streaming TV planuje 54 proc. marketerów, a 19 proc. wskazało, że zwiększy wydatki na lokowanie produktów w telewizji i transmisjach wideo online. Ten wzrost odbędzie się równolegle do spadku wydatków na telewizję linearną, w przypadku której zmniejszenie budżetu planuje 26 proc. marketerów (w ujęciu netto).
W raporcie poinformowano również, że po raz pierwszy w historii tego badania ponad połowa ankietowanych (57 proc.) stwierdziła, że ogólnie jest otwarta na reklamę – jest to skok w górę w porównaniu do ubiegłego roku, kiedy takich osób było 47 proc.
Z kolei w porównaniu do ubiegłego roku wzrosła liczba osób zaniepokojonych reklamami generowanymi przez sztuczną inteligencję: z 41 proc. do 44 proc. Jak podano w raporcie 57 proc. konsumentów ma obawy przed fałszywymi reklamami tworzonymi przez generatywne AI (GenAI). Jednocześnie ogólne nastawienie do GenAI zmienia się w kierunku pozytywnym zarówno wśród konsumentów, jak i marketerów, przy czym więcej marketerów korzysta z tej technologii, aby podnieść wydajność swojej pracy (70 proc.) aniżeli działać kreatywnie (53 proc.).
Najbardziej preferowane kanały medialne w odbiorze konsumentów i marketerów (w nawiasach odnotowano zmianę w rankingu w stosunku do 2024 r.; w porównaniu z wydarzeniami sponsorowanymi w 2025 r. podzielono je na wydarzenia z udziałem osobistym i cyfrowym):
Wśród konsumentów | Wśród marketerów |
1. Reklamy w punktach sprzedaży (-) | 1. Reklamy cyfrowe zewnętrzne (-) |
2. Wydarzenia sponsorowane (+1)* | 2. Reklamy wideo online (+1) |
3. Reklamy kinowe (-1) | 3. Wydarzenia sponsorowane (-1)* |
4. Reklamy cyfrowe zewnętrzne (+2) | 4. Reklamy zewnętrzne (-) |
5. Reklamy zewnętrzne (-) | 5. Reklamy typu social commerce (NOWOŚĆ) |
Jak podano w rankingu konsumenckim dominują marki należące do Amazon – na pierwszym miejscu znalazła się sama marka Amazon, na czwartym Twitch, a na piątym Prime Video. Dwie pozostałe marki w pierwszej piątce to Snapchat (na drugim miejscu) i TikTok (na trzecim).
"Reklamy Snapchata są postrzegane jako fajne i zabawne, a konsumenci uznają je za mniej inwazyjne niż w 2024 roku" - wskazano.
Z raportu wynika również, że konsumenci chwalili reklamy TikToka za szczególną umiejętność przyciągania uwagi oraz walory przyjemnościowe i rozrywkowe.
Z kolei marki reklamowe preferowane przez marketerów to YouTube, Instagram, Google, Netflix oraz Spotify – ich ranking jest taki sam jak w 2024 roku.
Ponadto wskazano, że jedną z marek, której brakuje w obu rankingach, jest X.
"Choć od momentu, gdy Elon Musk pozwał marki za wycofanie swoich inwestycji w tę platformę, upłynął już rok, sytuacja nie zmieniła się na lepsze. Łącznie 29 proc. marketerów (w ujęciu netto) planuje zmniejszyć wydatki na reklamę na X w przyszłym roku, a prawie jeden na ośmiu pytanych specjalistów zamierza całkowicie wycofać stamtąd swoje inwestycje" - napisano w raporcie.
"Ponieważ nie odnotowano postępów w zakresie moderacji treści na tej platformie, marketerzy już trzeci rok z rzędu zaklasyfikowali X na ostatnim miejscu pod względem zaufania wśród wszystkich globalnych marek w rankingu" - dodano.
Najbardziej preferowane marki mediów – ranking globalny (w nawiasach odnotowano zmianę w rankingu w stosunku do 2024 r.):
Wśród konsumentów | Wśród marketerów |
1. Amazon (-) | 1. YouTube (-) |
2. Snapchat (+4) | 2. Instagram (-) |
3. TikTok (-2) | 3. Google (-) |
4. Twitch (NOWOŚĆ) | 4. Netflix (-) |
5. Prime Video (NOWOŚĆ) | 5. Spotify (-) |
(PAP Biznes)
mcb/ gor/