61 proc. marketerów planuje zwiększyć w '26 wydatki na treści influencerskie - Kantar

61 proc. marketerów planuje zwiększyć w 2026 roku wydatki na treści influencerskie - wynika z raportu Kantara "Media Reactions 2025". Jest to zbieżne z przewidywanym wzrostem inwestycji w handel społecznościowy – 53 proc. marketerów planuje zwiększyć wydatki na ten kanał.


Z raportu wynika, że zwiększenie inwestycji w streaming TV planuje 54 proc. marketerów, a 19 proc. wskazało, że zwiększy wydatki na lokowanie produktów w telewizji i transmisjach wideo online. Ten wzrost odbędzie się równolegle do spadku wydatków na telewizję linearną, w przypadku której zmniejszenie budżetu planuje 26 proc. marketerów (w ujęciu netto).

W raporcie poinformowano również, że po raz pierwszy w historii tego badania ponad połowa ankietowanych (57 proc.) stwierdziła, że ogólnie jest otwarta na reklamę – jest to skok w górę w porównaniu do ubiegłego roku, kiedy takich osób było 47 proc.

Z kolei w porównaniu do ubiegłego roku wzrosła liczba osób zaniepokojonych reklamami generowanymi przez sztuczną inteligencję: z 41 proc. do 44 proc. Jak podano w raporcie 57 proc. konsumentów ma obawy przed fałszywymi reklamami tworzonymi przez generatywne AI (GenAI). Jednocześnie ogólne nastawienie do GenAI zmienia się w kierunku pozytywnym zarówno wśród konsumentów, jak i marketerów, przy czym więcej marketerów korzysta z tej technologii, aby podnieść wydajność swojej pracy (70 proc.) aniżeli działać kreatywnie (53 proc.).

Najbardziej preferowane kanały medialne w odbiorze konsumentów i marketerów (w nawiasach odnotowano zmianę w rankingu w stosunku do 2024 r.; w porównaniu z wydarzeniami sponsorowanymi w 2025 r. podzielono je na wydarzenia z udziałem osobistym i cyfrowym):

Wśród konsumentów Wśród marketerów
1.      Reklamy w punktach sprzedaży (-) 1.      Reklamy cyfrowe zewnętrzne (-)
2.      Wydarzenia sponsorowane (+1)* 2.      Reklamy wideo online (+1)
3.      Reklamy kinowe (-1) 3.      Wydarzenia sponsorowane (-1)*
4.      Reklamy cyfrowe zewnętrzne (+2) 4.      Reklamy zewnętrzne (-)
5.      Reklamy zewnętrzne (-) 5.      Reklamy typu social commerce (NOWOŚĆ)

Jak podano w rankingu konsumenckim dominują marki należące do Amazon – na pierwszym miejscu znalazła się sama marka Amazon, na czwartym Twitch, a na piątym Prime Video. Dwie pozostałe marki w pierwszej piątce to Snapchat (na drugim miejscu) i TikTok (na trzecim).

"Reklamy Snapchata są postrzegane jako fajne i zabawne, a konsumenci uznają je za mniej inwazyjne niż w 2024 roku" - wskazano.

Z raportu wynika również, że konsumenci chwalili reklamy TikToka za szczególną umiejętność przyciągania uwagi oraz walory przyjemnościowe i rozrywkowe.

Z kolei marki reklamowe preferowane przez marketerów to YouTube, Instagram, Google, Netflix oraz Spotify – ich ranking jest taki sam jak w 2024 roku.

Ponadto wskazano, że jedną z marek, której brakuje w obu rankingach, jest X.

"Choć od momentu, gdy Elon Musk pozwał marki za wycofanie swoich inwestycji w tę platformę, upłynął już rok, sytuacja nie zmieniła się na lepsze. Łącznie 29 proc. marketerów (w ujęciu netto) planuje zmniejszyć wydatki na reklamę na X w przyszłym roku, a prawie jeden na ośmiu pytanych specjalistów zamierza całkowicie wycofać stamtąd swoje inwestycje" - napisano w raporcie.

"Ponieważ nie odnotowano postępów w zakresie moderacji treści na tej platformie, marketerzy już trzeci rok z rzędu zaklasyfikowali X na ostatnim miejscu pod względem zaufania wśród wszystkich globalnych marek w rankingu" - dodano.

Najbardziej preferowane marki mediów – ranking globalny (w nawiasach odnotowano zmianę w rankingu w stosunku do 2024 r.):

Wśród konsumentów Wśród marketerów
1.      Amazon (-) 1.      YouTube (-)
2.      Snapchat (+4) 2.      Instagram (-)
3.      TikTok (-2) 3.      Google (-)
4.      Twitch (NOWOŚĆ) 4.      Netflix (-)
5.      Prime Video (NOWOŚĆ) 5.      Spotify (-)

(PAP Biznes)

mcb/ gor/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5651 0,07%
1 EUR 4,2645 -0,05%
1 GBP 4,8933 -0,08%
100 JPY 2,4519 -0,06%
1 USD 3,6255 -0,06%

Powiązane