Profil:
Legimi SALegimi chce cyklicznie weryfikować prawidłowości działania systemu informatycznego
Spółka Legimi, specjalizująca się w dostarczaniu ebooków i audiobooków w abonamencie, chce cyklicznie weryfikować prawidłowości działania systemu informatycznego - poinformował podczas konferencji wynikowej prezes Legimi Mikołaj Małaczyński. Dodał, że sytuacja z większością dostawców treści jest usystematyzowana.
"Cieszy mnie fakt, że wnioski audytowe się pojawiły, więc możemy stawać się lepsi i chcemy stawać się lepsi, ale też cieszy mnie fakt, że po wdrożeniu tych zaleceń naszym dostawcom treści finansowo żaden włos z głowy nie spadł i zamierzamy taki audyt wprowadzić jako element cyklicznej weryfikacji prawidłowości działania naszego systemu tak, żeby jakiekolwiek zarzuty (...) mogły spotkać się z lepszą reakcją" - powiedział prezes.
W październiku 2024 roku zarząd Legimi zobowiązał się do przeprowadzenia audytu systemu informatycznego w celu weryfikacji poprawności funkcjonowania mechanizmu naliczania wynagrodzenia oraz do poinformowania o wynikach tego audytu całego środowiska wydawniczego. Audyt został przeprowadzony przez niezależny podmiot, tj. Ernst & Young.
Z przeprowadzonego audytu wynika, że spółka może mieć 5 możliwych problemów: „nakładanie się” czasu sesji czytelniczych w przypadku audiobooków, problem związany z brakiem synchronizacji danych podczas aktualizacji platformy serwerowej, problem związany z kompresowaniem danych synchronizacyjnych przy dużych sesjach czytania/słuchania oraz problem związany z rejestracją czytania e-booka przy wysokim tempie czytania przez użytkownika.
Prezes Małaczyński zapewnił również, że po sporach prawnych i biznesowych z częścią wydawców, sytuacja z większością dostawców treści jest usystematyzowana.
Spór Legimi z częścią dostawców treści rozpoczął się w październiku 2024 roku i dotyczył uruchomienia usługi "Katalogu Klubowego" dla użytkowników usług abonamentowych Legimi, co spowodowało, że część publikacji dostarczanych przez te podmioty, stanowiących około 20 proc. wszystkich publikacji dostępnych w katalogu abonamentowym, miało być dostępnych po wniesieniu dodatkowej opłaty.
"Nasza sytuacja z większością dostawców treści jest usystematyzowana. Z doniesień medialnych wiemy o zapowiedziach naszego konkurenta z grupy Empik, który zamierza wykorzystać tę okoliczność do tego, żeby spór prawny prowadzić. (...) Znamy stan ich zastrzeżeń względem Legimi i one są dla nas absurdalne, ponieważ dotyczą współpracy z bibliotekami" - powiedział prezes.
Prezes poinformował, że celem spółki na 2025 rok jest realizacja strategii zakładającej m.in. dobrą współpracę z dostawcami i klientami.
"Realizacja naszej strategii niezmiennie sprowadza się do tego, że chcemy zarówno dobrze pracować z dostawcami, jak i klientami" - powiedział prezes.
Z przedstawionej na konferencji prezentacji wynika, że spółka w II kwartale planuje wdrożenie systemu indywidualnych rekomendacji w aplikacji.
Prezes poinformował, że Legimi cały czas inwestuje w platformę.
"Inwestujemy w platformę, której utrzymanie i inwestycje nie zatrzymują się. (..) Systemy informatyczne podążają za wszystkimi zmianami, choćby wprowadzany niedługo na szeroką skalę akt o dostępności usług wymaga od nas ciągłej dynamiki pracy" - dodał.
Europejski akt o dostępności jest dokumentem, który wskazuje wymogi dostępności wybranych produktów i usług. Producenci, importerzy, dystrybutorzy, upoważnieni przedstawiciele i usługodawcy będą musieli zapewnić dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, między innymi takich urządzeń jak e-booki. Przepisy wdrażające dyrektywę EAA wchodzą w życie od 28 czerwca 2025 roku.
Małkowski poinformował, że Legimi ma za sobą spadkowy kwartał, który był spowodowany tym, że pomiędzy IV kwartałem 2024 roku a bieżącym kwartałem zaszły istotne zmiany w ofercie.
"Część wydawców zredukowała zakres oferty dostępnej w systemie abonamentowym. To powoduje przebudowę portfela klienckiego" - powiedział.
Na pytanie o zmiany aktualnych cen na platformie, prezes odpowiedział, że jest to możliwe.
"Jesteśmy najdroższą platformą na rynku, także w momencie, kiedy oferta będzie ewoluować i inflacja będzie się zmieniać, to oczywiście będziemy też podnosić ceny, ponieważ nie jest to wyłącznie nasza kwestia" - dodał.
Prezes poinformował również o przeprowadzonej aktualizacji warunków handlowych z dostawcami treści, która jest podyktowana wprowadzoną pod koniec września ubiegłego roku zmianą przepisów prawno-autorskich.
"Ona decyduje o nowym brzmieniu tak zwanego godziwego wynagrodzenia twórcy, które ma być proporcjonalne do przychodów uzyskiwanych z dystrybucji tych treści" - powiedział.
Legimi miało w I kwartale 2025 roku ok. 28,85 mln zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 4 proc. rdr), EBITDA wyniosła ponad 3 mln zł (wzrost o 6 proc rdr), a zysk netto wyniósł prawie 2,17 mln zł (wzrost o 23 proc. rdr). (PAP Biznes)
mbi/ osz/