Unilever planuje w Polsce dalsze projekty rozwojowe
Unilever, który w maju zakończył inwestycję na ponad 150 mln zł w bydgoskiej fabryce, planuje w Polsce dalsze projekty rozwojowe - poinformował Maciej Lasoń, dyrektor ds. komunikacji.

"W maju zakończyliśmy kluczową inwestycję w bydgoskiej fabryce. Projekt o wartości ponad 150 mln zł objął budowę w pełni zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania oraz uruchomienie dwóch nowych linii do produkcji dezodorantów w sztyfcie. Łącznie w ostatnim czasie nakłady na inwestycje w naszych fabrykach wyniosły 250 mln zł" - powiedział PAP Biznes Maciej Lasoń.
"To nie jest ostatnia inwestycja grupy w Polsce. Planujemy dalsze projekty rozwojowe. Nasze działania będą koncentrować się na modernizacji i doposażeniu istniejących zakładów" - dodał.
W Polsce Unilever posiada główne biuro w Warszawie oraz hub operacyjny w Katowicach. Firma dysponuje również zakładami produkcyjnymi w Poznaniu i Bydgoszczy. Fabryki produkują ok. 80-90 procent wolumenu na eksport.
Grupa Unilever zatrudnia w Polsce około 3000 pracowników. Ponadto otwiera w Warszawie tzw. procurement hub, czyli hub zakupowy, jeden z największych na świecie.
"Globalne zakupy surowców i komponentów o wartości około 80 miliardów euro są koordynowane przez kilka centrów handlowych na świecie, a więc duża część tej kwoty będzie obsługiwana właśnie z Warszawy. Docelowo polski hub ma zatrudniać ponad 100 osób na stanowiskach menedżerskich" - powiedział dyrektor.
Polska dla grupy jest jednym z najważniejszych rynków w Europie.
"W ubiegłym roku grupa Unilever przeszła bardzo dużą globalną restrukturyzację i reorganizację. Polska została zaliczona do sześciu największych i najważniejszych rynków w Europie, a wśród nich wyróżnia się jako najszybciej rozwijający się i najbardziej perspektywiczny, jeśli chodzi o wzrosty procentowe" - powiedział Lasoń.
Jak ocenił, Polska oferuje bardzo dobre warunki do prowadzenia działalności produkcyjnej.
"Wyróżnia się korzystnym położeniem geograficznym i dostępem do wykwalifikowanej kadry. To właśnie tutaj działają jedne z najlepszych zakładów w Europie. To stabilny, rozwijający się rynek, którego trendy wyraźnie nawiązują do wzorców zachodnioeuropejskich, choć czasem z pewnym opóźnieniem. Jednocześnie jego relatywnie niewielka skala sprzyja testowaniu nowych rozwiązań dzięki niższemu progowi wejścia. Polska stanowi rynek w fazie rozwoju wśród gospodarek już rozwiniętych" - dodał.
Jego zdaniem dostęp do innowacji na polskim rynku będzie skutkować premiumizacją.
"Walka cenowa na rynku handlowym w Polsce powoli się kończy. Cena jest nadal ważnym czynnikiem decyzji zakupowej konsumentów, ale do głosu dochodzą też inne: jakość, wygląd, zrównoważony biznes. Będziemy wprowadzać innowacje, które adresują nowe potrzeby konsumenckie oraz klimatyczne. Nasze działania skupiają się obecnie na wsparciu klientów w ograniczaniu śladu węglowego generowanego na etapie użytkowania naszych produktów" - powiedział.
Maciej Lasoń wskazał, że obecnie w Polsce wyzwaniem jest implementacja dyrektyw dotyczących rozszerzonej odpowiedzialności producenta.
"W różnych krajach Europy powstały odmienne modele, które działają w określony sposób. W Polsce rozważane jest przyjęcie modelu węgierskiego, który w praktyce okazuje się nieskuteczny. Wprowadzenie takich rozwiązań oznaczałoby powstanie nowego obciążenia o charakterze parapodatku dla firm, którego koszt zostałby ostatecznie przeniesiony na konsumentów. Potrzebne są większe konsultacje z branżą. Dysponujemy gotowymi rozwiązaniami, które mogłyby zostać wdrożone. Choć nie byłyby dla nas tańsze, stanowiłyby korzystniejsze rozwiązanie z perspektywy społecznej" - ocenił.
Grupa Unilever globalnie ma kilkadziesiąt tysięcy SKU na rynku i od kilku lat przechodzi przez proces upraszczania biznesu.
Elementem globalnej strategii jest koncentracja grupy na trzydziestu największych markach w portfelu oraz intensyfikacja działań innowacyjnych. Te brandy, spośród około 400 w całym portfolio, odpowiadają za ponad 75 proc. przychodów firmy. Wśród nich znajdują się m.in. Dove, Rexona, Knorr, Domestos.
Grupa Unilever to jeden z największych na świecie producentów dóbr konsumpcyjnych, oferuje produkty spożywcze, chemię gospodarczą i kosmetyki. Jej przychody ze sprzedaży w 2024 r. wyniosły 60,8 mld euro.
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ osz/