W Belgii sklepy zastępują muzykę tworzoną przez artystów utworami generowanymi przez AI
Sieci handlowe Brico i Carrefour w Belgii wprowadzają muzykę tworzoną przez sztuczną inteligencję, aby uniknąć opłat za prawa autorskie – podał nadawca publiczny VRT. Zmiana, która ma objąć wszystkie sklepy Carrefour do 2028 r., może pozbawić belgijskich artystów ponad 25 proc. dochodów z muzyki odtwarzanej w przestrzeni publicznej.
Brico już korzysta z muzyki generowanej przez AI, dostarczanej przez firmę M-Cube, która tworzy na zamówienie „prawnie bezpieczne” playlisty dopasowane do nastroju sklepu. Podobne rozwiązania wprowadziły też inne belgijskie sieci, m.in. X2O, Krëfel, Trafic, Oh’Green i Club.
Muzyka tworzona przez algorytmy nie wymaga opłat licencyjnych, co oznacza znaczne oszczędności dla dużych firm. Stowarzyszenie Sabam, które pobiera i wypłaca tantiemy autorom i kompozytorom, ostrzega jednak, że artyści mogą stracić nawet 25–28 proc. przychodów z muzyki odtwarzanej w sklepach, hotelach i restauracjach.
Carrefour, mający w Belgii 700 placówek, planuje pełne przejście na muzykę AI w latach 2026–2028. Według przedstawiciela sieci, Damiena Bytebiera, technologia pozwala tworzyć sezonowe i promocyjne utwory, np. piosenkę reklamującą rybne paluszki lub świąteczne promocje.
Nie wszystkie firmy idą jednak w tym kierunku. IKEA podkreśla, że nadal korzysta z muzyki tworzonej przez ludzi, choć również bezpłatnej dla użytkowników.
Według Sabam, trend wprowadzania muzyki AI może jednak wkrótce się odwrócić. W krajach sąsiadujących z Belgią część sklepów wraca do utworów tradycyjnie tworzonych, argumentując to lepszą atmosferą i większym komfortem klientów oraz pracowników.
„Tylko muzyka tworzona przez człowieka potrafi wywołać prawdziwe emocje” – podkreślił Steven Desloovere, szef działu muzyki w Sabam.
Patryk Kulpok (PAP)
pmk/ ap/ asa/