Do 2050 roku zapotrzebowanie na transport towarów może wzrosnąć niemal dwukrotnie

Zapotrzebowanie na transport towarowy do 2050 r. może wzrosnąć niemal dwukrotnie wobec 2023 r. - wynika z opublikowanego w środę raportu "Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za Q1-Q3 2024" opublikowanego przez KPMG i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). W ocenie jego autorów oznacza to pilną potrzebę transformacji w kierunku paliw alternatywnych i elektromobilności.

Jak zaznaczono, rozwój technologii alternatywnych otwiera nowe perspektywy dla branży transportowej, jednak wiąże się z wyzwaniami. Pierwszym z nich jest brak gotowości do wdrażania nowych rozwiązań. Wciąż niejasne pozostają kwestie związane z dostępnością technologii, możliwościami jej implementacji w sektorze oraz preferowanymi sposobami produkcji - wskazali autorzy raportu.

Kolejnym wyzwaniem jest infrastruktura – wskazali. Infrastrukturę gazu ziemnego i paliwa lotniczego można łatwo przekształcić na potrzeby niskoemisyjnych alternatyw, podczas gdy inne paliwa, takie jak metanol i DME, wykorzystywane w pojazdach silnikowych, wymagałyby zmiany przeznaczenia sprzętu i modyfikacji pomp i uszczelnień - podano w raporcie. W opinii jego autorów, infrastruktura do ładowania elektrycznych aut ciężarowych wymaga wysokich mocy, co wiąże się z koniecznością ponoszenia zwiększonych nakładów zarówno po stronie operatorów infrastruktury ładowania i operatorów systemu dystrybucyjnego odpowiedzialnych za procedury przyłączeniowe. Kluczowym wyzwaniem jest również opłacalność – choć większość paliw alternatywnych zapewnia niższe koszty operacyjne w dłuższej perspektywie, wiąże się to z wysokimi nakładami początkowymi - podkreślili.

Autorzy raportu zwrócili również uwagę na niepewność regulacyjną i rynkową. Choć wykorzystanie paliw alternatywnych jest wspierane przez regulacje prawne, wciąż występują luki w przepisach – szczególnie w przypadku mniej rozpowszechnionych paliw, takich jak metanol czy paliwa syntetyczne - poinformowali.

Przemysław Szywacz z KPMG w Polsce podkreślił, iż aby skutecznie przejść transformację w stronę paliw alternatywnych oraz elektromobilności, organizacje powinny przeprowadzić kompleksową analizę regionalnych łańcuchów dostaw i ram regulacyjnych, identyfikując najbardziej opłacalne rodzaje paliw dla ich działalności. "W przypadku infrastruktury do ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych w Polsce wkrótce będzie możliwe skorzystanie z dotacji NFOŚiGW do 100 proc. kosztów inwestycji, równolegle wsparcie będzie zapewnione dla operatorów systemu dystrybucyjnego na inwestycje w przyłącza. Ponadto ma zostać uruchomiony nabór na dotacje na leasing i zakup elektrycznych samochodów ciężarowych" - wskazał.

Jak wynika z raportu, w okresie od stycznia do września br. w Polsce zarejestrowano 399 tys. samochodów osobowych, tj. o 13,8 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 274,3 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 8,1 proc. r/r. Z kolei klienci indywidualni zarejestrowali 124,3 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 28,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W pierwszych trzech kwartałach br. zarejestrowano 105 tys. sztuk samochodów marek premium, o 22,2 proc. więcej r/r, a także 294 tys. aut marek popularnych - o 11,1 proc. więcej.

Jak podkreślił w raporcie prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś, o ile w ciągu pierwszych trzech kwartałów br. Polska – jako jeden z nielicznych krajów – zanotowała w przypadku pojazdów osobowych blisko 14-proc. wzrost rejestracji, o tyle rejestracje samochodów ciężarowych spadły o 21 proc. Jak dodał, jeszcze gorsze wyniki zostały zanotowane w segmencie przyczep i naczep - tu spadek wyniósł 31,3 proc.

"Biorąc pod uwagę fakt, że polskie firmy wykonują ponad 30 proc. przewozów w Europie i dysponują jednym z najnowocześniejszych taborów, spadki te mogą świadczyć o nadejściu przewidywanego spowolnienia gospodarczego. W tym kontekście równie istotne jest to, że cały sektor transportowy przeżywa obecnie kryzys, co przekłada się na znacznie mniejsze zakupy pojazdów. Jeśli do tego dodamy konieczność przechodzenia na zeroemisyjne floty w najbliższych latach, to jawi nam się niezbyt optymistyczny obraz" – wskazał Faryś.

Według raportu od stycznia do września br. Polacy zarejestrowali 206 tys. aut osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 31 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem 2023 r.

W ocenie Przemysława Szywacza z KPMG w Polsce, wzrost w zakresie napędów alternatywnych w kolejnym kwartale generowany jest przede wszystkim w segmencie pojazdów o napędach hybrydowych. W przypadku samochodów elektrycznych wzrost jest niewielki i generowany w większym stopniu przez hybrydy plug-in.

"Na finalny wynik rejestracji samochodów elektrycznych w 2024 roku może mieć wpływ wyczerpanie się budżetu na dopłaty do ich leasingu i najmu. Zgodnie z zapowiedziami program ten ma być wznowiony w 2025 roku, a samochody rejestrowane obecnie także mają zostać objęte dotacjami po wznowieniu naboru. Rośnie liczba punktów ładowania instalowanych ze wsparciem NFOŚiGW oraz w miejscach gdzie duzi przedsiębiorcy zobowiązani są do ich zainstalowania do końca 2024 roku" – przekazał Szywacz.

W raporcie zaznaczono, iż obecnie rynek pojazdów ciężarowych radzi sobie gorzej. W okresie od stycznia do września br. zanotowano 21 tys. nowych rejestracji takich pojazdów (-21 proc. r/r). Podobny trend występuje w przypadku przyczep i naczep, których liczba rejestracji w pierwszych trzech kwartałach br. wyniosła 13,8 tys. - o 31,3 proc. mniej wobec wyników sprzed roku.

Jak podkreślili autorzy, rok 2024 przyniósł znaczący wzrost rejestracji motocykli i rozwój rynku motorowerów. W pierwszych trzech kwartałach br. zarejestrowano 32,8 tys. nowych motocykli, o 36,6 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. Również rynek motorowerów prezentuje się pozytywnie, z wolumenem rejestracji osiągającym 11,6 tys. nowych motorowerów (wzrost o 25,2 proc. r/r).

Dodano, iż w okresie od stycznia do września br. wyprodukowano w Polsce 437 tys. pojazdów samochodowych (spadek o 3,1 proc. r/r). (PAP)

agg/ pad/ gor/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6301 0,20%
1 EUR 4,3583 0,31%
1 GBP 5,2368 0,75%
100 JPY 2,6321 0,25%
1 USD 4,0595 1,39%

Powiązane