CPK oraz Lazard Freres SAS i Pekao Investment Banking podpisały umowę na doradztwo ws. finansowania
CPK oraz konsorcjum Lazard Freres SAS i Pekao Investment Banking podpisały umowę na doradztwo ds. finansowania dłużnego - poinformowała we wtorek spółka Centralny Port Komunikacyjny. Do głównych zadań konsorcjum będzie należała m.in. optymalizacja struktury finansowania projektu budowy lotniska CPK.
Jak dodała spółka, wartość umowy to ponad 45 mln zł brutto. Wskazała, że do głównych zadań konsorcjum będzie należało zabezpieczenie finansowania dłużnego z uwzględnieniem wielkości nakładów inwestycyjnych oraz optymalizacji struktury finansowania projektu budowy lotniska CPK pod względem m.in. kwoty i kosztu pozyskanego finansowania, stopy zwrotu, zdolności do obsługi zadłużenia oraz ryzyk inwestycji. Przetarg na wybór doradcy ds. finasowania dłużnego, który ma wspierać spółkę w procesach związanych z pozyskaniem finansowania dłużnego na budowę lotniska CPK, został rozstrzygnięty pod koniec lipca br.
Spółka CPK podkreśliła, że konsorcjum Lazard Freres SAS i Pekao Investment Banking będzie wsparciem dla spółki CPK w m.in. strukturyzacji finansowania, negocjacjach z instytucjami finansowymi i zawarciu umowy finansowania dłużnego w wysokości niezbędnej do realizacji budowy portu lotniczego.
„Nasi partnerzy to rzetelni doradcy, od wielu lat z powodzeniem funkcjonujący na rynku finansowym. Nasza współpraca ułatwi pozyskanie środków i wymiernie przyczyni się do realizacji celu, jakim jest budowa Lotniska CPK” – stwierdził członek zarządu CPK ds. finansowych Marcin Michalski.
Prezes Banku Pekao Cezary Stypułkowski dodał, że celem Pekao i Grupy Banku Pekao jest udział w najważniejszych dla Polski projektach inwestycyjnych.
„CPK to niewątpliwie tego rodzaju projekt, o dużej skali i niebagatelnym znaczeniu" – poinformował Stypułkowski, cytowany w komunikacie.
„Nasz team doradczy przygotuje dla CPK strategię finansowania, która z racji skali projektu, uwzględniała będzie lokalny i globalny rynek finansowy. Nasze zadanie to taki dobór instrumentów dłużnych, aby w wyznaczonym czasie pozyskać niezbędną kwotę, optymalizując warunki finansowania dla klienta” – zaznaczyła dyrektor zarządzająca w Pekao Investment Banking Monika Karolak.
Spółka CPK przypomniała, że zgodnie z harmonogramem pierwsze roboty budowlane na terenie przyszłego lotniska CPK mają rozpocząć się w 2026 roku. W 2029 roku zakończy się budowa tunelu i podziemnej stacji kolejowej pod terminalem, a całość prac budowlanych ma zostać sfinalizowana do końca 2031 roku.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Terminal pasażerski o powierzchni ok. 450 tys. m kw. ma być centralnym punktem nowego portu lotniczego CPK. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnych 30. W pierwszym etapie terminal ma obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie i być sukcesywnie rozbudowywany wedle zapotrzebowania i rosnącego ruchu lotniczego – docelowo 44 mln w kolejnym etapie. (PAP)
ab/ pad/ gor/