Laude planuje inwestycje za ponad 1 mld zł, nie wyklucza budowy kolejnego terminalu
Laude Smart Intermodal planuje inwestycje za ponad miliard zł. Obejmą one wielosystemowe lokomotywy i wagony, nowe technologie, być może też budowę terminalu przeładunkowego. Polska spółka chce rozwijać przewozy łączące Ukrainę z Polską i dalej z Niemcami i Holandią - podało Laude w komunikacie.
W I kwartale 2025 r. w porównaniu z poprzednim kwartałem eksport produktów z UE do Ukrainy wzrósł o 17,9 proc. Nadwyżka handlowa UE z Ukrainą wyniosła 5,8 mld euro. Największymi grupami produktów eksportowanych na Ukrainę były paliwa, maszyny elektryczne, pojazdy, maszyny i produkty farmaceutyczne. Z Ukrainy pochodzi 5 proc. importowanych do UE stali i żelaza oraz ok. 12 proc. sprowadzanego drewna. Olej sojowy stanowi 45 proc., a słonecznikowy – 94 proc. całego unijnego importu.
Laude Smart Intermodal, największy operator intermodalny w Ukrainie, chce połączyć Ukrainę przez Polskę z kluczowymi partnerami na zachodzie Europy.
"Systematycznie rosną wielkość i wartość ładunków, które płyną z UE do Ukrainy. Bynajmniej nie jest to tylko zaopatrzenie dla armii. W Laude zawsze staraliśmy się patrzeć kilka kroków do przodu. Rozwijaliśmy połączenia, modyfikowaliśmy rozwiązania w ekstremalnych warunkach wojennych, które wymagały efektywności i elastyczności" – powiedział Marcin Witczak, prezes zarządu spółki Laude Smart Intermodal.
Laude ma obecnie dwa terminale przeładunkowe w Polsce: Zamość Bortatycze i Sosnowiec.
"Nie wykluczamy, że w najbliższym czasie podejmiemy decyzję o budowie lub też zakupie kolejnego terminalu przeładunkowego" – powiedział Marcin Witczak.
"Z naszych doświadczeń wynika jednoznacznie, że docelowym rozwiązaniem byłoby, aby odległość pomiędzy odbiorcą końcowym a terminalem rozładunkowym wynosiła nie więcej niż 30–50 km, tymczasem w Polsce to nadal odległość raczej bliższa 150 km. Żeby budowy jednak ruszyły i można było jeszcze lepiej spełniać oczekiwania naszych klientów, niezbędne jest uwolnienie terenów przy liniach kolejowych. I tutaj nadal napotykamy na administracyjne przeszkody, które przedłużają w nieskończoność możliwość nabycia gruntów" – dodaje Witczak.
Według Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) masa ładunków przewiezionych w ramach rozwiązań intermodalnych wzrosła w 2024 r. o blisko 3,2 mln t (13 proc.) w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając łącznie ok. 27,6 mln ton. Jednocześnie praca przewozowa mierzona w tonokilometrach wzrosła o 0,9 mld (10,7 proc.), osiągając 9,4 mld tonokilometrów.
Udział Laude Smart Intermodal w przewozach intermodalnych w Polsce według masy wyniósł 3,39 proc., a według pracy przewozowej – 3,10 proc. (PAP Biznes)
pr/ gor/