Rozpoczęcie budowy obwodnicy Warszawy jednym z wyzwań resortu infrastruktury
Rozpoczęcie budowy aglomeracyjnej obwodnicy Warszawy czy zwiększenie sieci linii kolejowych to największe wyzwania stojące przed Ministerstwem Infrastruktury - ocenił szef resortu Dariusz Klimczak w środę podczas konferencji podsumowującej rok pracy ministerstwa.
"Rozpoczęcie budowy aglomeracyjnej obwodnicy metropolii warszawskiej, na co czeka wiele osób, na co czeka polska gospodarka, to bardzo ważne wyzwanie inwestycyjne. To jest także rozszerzenie sieci kolejowej o nowe trasy i taki plan mamy opracowany" - powiedział minister.
Klimczak do wyzwań zaliczył także reformę lotnictwa cywilnego. "Zamierzamy zmienić funkcjonowanie Urzędu Lotnictwa Cywilnego na wzór nowoczesnych agencji, które działają chociażby w Europie. To także jest rozbudowa lotnisk. Musimy wygenerować odpowiedni ruch dla nowego, najnowocześniejszego lotniska w Europie" - powiedział.
Dodał, że w ciągu kilku dni resort przedstawi plany dotyczące rozbudowy warszawskiego Lotniska Chopina.
Jak powiedział szef Ministerstwa Infrastruktury, przed resortem stoją też wyzwania legislacyjne.
"Jesteśmy na etapie opracowywania założeń ustawy dotyczącej usprawnienia procesu inwestycyjnego. W Polsce procesy inwestycyjne długo trwają, a przez to są zbyt kosztochłonne i zbyt uciążliwe nie tylko dla podmiotów, które je wykonują, ale i dla administracji, czy przede wszystkim dla tych, którzy na inwestycje czekają" - stwierdził Klimczak.
Minister poinformował, że w tym roku spodziewa się wzrostu liczby przewiezionych koleją pasażerów do ok. 410 mln, z czego prawie 80 mln przewiezie PKP Intercity. W ubiegłym roku z usług kolei skorzystało 374,4 osób; z tego 68 mln podróżnych skorzystało z usług PKP Intercity.
"W tym roku PKP Intercity przekroczyło zeszłoroczny wynik już w listopadzie, a na koniec roku spodziewamy się prawie 80 mln pasażerów, którzy skorzystali z PKP Intercity. W całym ruchu kolejowym będzie około 410 mln pasażerów" - powiedział Klimczak.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zapowiedział, że pod koniec przyszłego roku zdolności przeładunkowe terminala zbożowego w Gdańsku wyniosą 1,5 mln ton, w 2026 r. będzie to 2 mln ton, a rok później wzrosną do prawie 3 mln ton rocznie.
"Planujemy w ciągu najbliższych lat przeznaczyć w sumie na urządzenia przeładunkowe dla tego terminala, modernizację nabrzeży, modernizację infrastruktury drogowej, kolejowej blisko 0,5 mld zł" - stwierdził Marchewka.
"Na 2025 rok mamy zabezpieczoną rekordową kwotę ponad 2 mld zł na gospodarkę morską, to jest ponad 37 proc. więcej niż w tym roku" - dodał.
Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Maciej Lasek poinformował, że w tym miesiącu otwarte zostaną oferty w przetargu na budowę tunelu pod Łodzią dla kolei dużych prędkości.
Dodał, że jeszcze w tym miesiącu, podczas posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów, będzie omawiany wieloletni program dla Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. "To pokazuje, że rząd koalicji 15 października bardzo realnie podchodzi do tej inwestycji, jaką jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego" - dodał.
W przyszłym roku dla resortu przewidziano rekordowy budżet w wysokości blisko 60 mld zł - zapowiedział natomiast wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski. (PAP)
pif/ pad/