Utrzymanie wolumenu sprzedaży rdr będzie dla Śnieżki wyzwaniem w '24

Śnieżka oceniła, że utrzymanie w tym roku wolumenu sprzedaży porównywalnego z rokiem 2023 będzie wyzwaniem - poinformował zarząd podczas czwartkowej wideokonferencji. Grupa wypracowała wynik rentowności brutto ze sprzedaży na poziomie 48,4 proc.


"Utrzymanie zarówno pod kątem wolumenowym jak i przychodowym wolumenów z 2023 roku, w całym 2024 roku będzie wyzwaniem" - powiedziała wiceprezes, Joanna Wróbel-Lipa, dyrektor ds. handlowych, zapytana o możliwość odbicia wolumenu sprzedaży na rynku farb dekoracyjnych w II półroczu.

Wyroby dekoracyjne odpowiadają za ok. 83 proc. przychodów ze sprzedaży grupy w I półroczu 2024 roku.

"Cały czas jest to kwestia kształtowania się popytu" - dodała wiceprezes.

Wskazała, że obecne warunki rynkowe są w dużym stopniu kształtowane przez siłę nabywczą oraz nastroje konsumentów, które wpływają na ograniczony popyt w branży. Na te czynniki oddziałuje sytuacja geopolityczna, realny wzrost wynagrodzeń oraz obserwowana obecnie struktura popytu, gdzie klienci częściej wybierają usługi kosztem dóbr trwałych.

Grupa Śnieżka wypracowała w całym I półroczu 2024 roku 402,6 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek rok do roku o 7,3 proc. W analizowanym okresie wynik EBITDA wyniósł 67,4 mln zł, a zysk netto 31,7 mln zł, czyli odpowiednio o 15,9 proc. i 23,2 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

"Dwucyfrowe spadki rok do roku na koniec czerwca są efektem wysokiej bazy rekordowych wyników 2023 roku" - poinformowała Joanna Wróbel-Lipa.

Wskaźnik dług netto/EBITDA grupy spadł na koniec czerwca 2024 roku do 2,08 z poziomu 2,35 rok wcześniej, a wydatki CAPEX-owe zostały zrealizowane zgodnie z planem.

"Po dużym cyklu inwestycyjnym, w tej chwili główny kierunek wydatków capex-owych to utrzymanie potencjału produkcyjnego, logistycznego naszej infrastruktury, ale i digitalizacja procesów” - wskazała Wróbel-Lipa.

Dodała, że w pewnym momencie rynek odbije, zaczną się wzrosty i grupa chce być na to gotowa.

"Jeśli chodzi o rentowność brutto ze sprzedaży, tutaj osiągnęliśmy poziom 48,4 proc., jest to rekordowy wynik w historii grupy. W dłuższym okresie zdecydowanie trudny do utrzymania. Tu przede wszystkim zadziałały waluty" - wskazała wiceprezes.

Jak podano podczas wideokonferencji, silna pozycja złotego względem euro, waluty, w której w większości Grupa kupuje surowce, pozwala jej lepiej kontrolować koszty produkcji. Z drugiej strony, umocnienie złotego wobec hrywny i forinta działa niekorzystnie, obniżając przychody.

Kluczowymi rynkami grupy są: Polska (z 71 proc. udziałem w strukturze przychodów w pierwszym półroczu), Węgry (13,2 proc. udział) oraz Ukraina (10,7 proc. udział).

Zarząd poinformował, że pomimo trudnych warunków zewnętrznych, w II kwartale odnotowano wzrost sprzedaży w Polsce o 4,1 proc., do 161,5 mln zł.

"W tych trudnych warunkach makroekonomicznych udało nam się utrzymać udziały rynkowe na dominującym polskim rynku" - powiedziała Joanna Wróbel-Lipa.

Grupa w maju wypłaciła blisko 40 mln zł dywidendy, co dało 3,17 zł na akcję. (PAP Biznes)

gaw/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6959 0,45%
1 EUR 4,3430 -0,09%
1 GBP 5,2240 0,05%
100 JPY 2,7023 0,95%
1 USD 4,1752 1,02%