Profil:
Jeronimo Martins SGPS SABiedronka ocenia, że konsumenci nie są skłonni do zwiększania wydatków na żywność
Biedronka ocenia, że konsumenci nadal nie są skłonni do zwiększania wydatków na żywność, a rynek pozostaje bardzo konkurencyjny - poinformowała Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins Group, właściciela sieci.
"Nie widzimy obecnie, by konsumenci byli skłonni wydawać więcej na żywność. Ceny nadal mają bardzo duże znaczenie. Wiemy, że klienci mają pieniądze, dochody rodzin rosną, oszczędności w Polsce się zwiększają, ale nie widzimy, by konsumenci wydawali dużo, w tym na żywność" - powiedziała podczas czwartkowej telekonferencji Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa Jeronimo Martins.
Pytana o konkurencję na polskim rynku, odpowiedziała: "Rynek pozostaje bardzo konkurencyjny i agresywny. Biorąc pod uwagę okoliczności, w tym presję na wzrost kosztów, słabszy popyt, nie spodziewamy się zmian, dlatego inwestujemy w ceny".
Jak wskazała, wpływało to na osiągane w sieci marże.
Poinformowała, że deflacja koszyka w Biedronce w trzecim kwartale spowolniła i wyniosła ok. 4 proc. wobec blisko 6 proc. w pierwszej połowie roku.
Nie wykluczyła utrzymania się deflacji koszyka w sieci w niektórych kategoriach w 2025 roku, zwłaszcza w pierwszym półroczu.
Przychody sieci Biedronka wzrosły w okresie trzech kwartałów w krajowej walucie o 3,9 proc. rdr do 17,46 mld euro, a w III kwartale wzrosły o 2,6 proc. do 5,921 mld euro. Sprzedaż LFL spadła o 0,7 proc. po dziewięciu miesiącach i spadła o 1,9 proc. w III kwartale.
EBITDA Biedronki wyniosła po trzech kwartałach 1.343 mln euro wobec 1.353 mln euro przed rokiem. Marża EBITDA spadła do 7,7 proc. z 8,6 proc. rok wcześniej.
W 2024 r. planowane jest otwarcie 130-150 (netto) sklepów Biedronka, a program remontów obejmie ok. 275 sklepów.
Pytana o dalsze możliwości rozwoju w Polsce, odpowiedziała: "Zarówno my, jak i inni gracze widzą jeszcze możliwości rozwoju, zwłaszcza w mniejszych miastach".
CAPEX Grupy Jeronimo Martins wyniósł po trzech kwartałach 2024 roku 648 mln euro wobec 790 mln euro rok wcześniej, z czego nakłady w Biedronce sięgnęły 253 mln euro. Grupa przewiduje, że nakłady inwestycyjne w całym 2024 r. powinny wynieść ponad 1 mld euro, nieco mniej niż zakładano wcześniej. (PAP Biznes)
pel/ osz/