Polska wśród najszybciej rozwijających się rynków logistycznych w Europie - CEVA Logistics (wywiad)
CEVA Logistics ocenia, że Polska stała się jednym z najszybciej rozwijających się rynków logistycznych w Europie, dlatego zamierza wspierać ten proces - powiedział PAP Biznes Mathieu Friedberg, prezes CEVA Logistics.
„Polska stała się jednym z najszybciej rozwijających się rynków logistycznych w Europie. Stała się przemysłowym polem bitwy, więc jako dostawca usług logistycznych wspieramy ten proces" - powiedział w wywiadzie dla PAP Biznes Friedberg.
Zwrócił również uwagę na szybki rozwój handlu elektronicznego w Polsce i potwierdził dalszą obecność firmy w tym obszarze.
„E-commerce rozwija się w Polsce bardzo mocno. (...) Jesteśmy dużym graczem logistycznym w e-commerce i kontynuujemy (naszą obecność tutaj - PAP Biznes)" - powiedział prezes.
„Wciąż powstają duże projekty infrastrukturalne. Jest duży projekt dotyczący potencjalnego przyszłego większego lotniska w Warszawie, które prawdopodobnie zmieni zasady gry, jeśli chodzi o fracht lotniczy i cargo w tej części Europy. Wzrost będzie najważniejszy w europejskim krajobrazie" - dodał.
CEVA Logistics prowadzi około 50 procent swojej działalności w Europie, 25 procent w Ameryce Północnej, 20 procent w Azji, a resztę w Ameryce Łacińskiej i na Bliskim Wschodzie. Francja pozostaje największym europejskim rynkiem dla firmy, ale jej działalność obejmuje również Wielką Brytanię, kraje Beneluksu, Europę Wschodnią, Hiszpanię i Włochy. W Azji kluczowe rynki obejmują Chiny, Australię, Indie i kraje Azji Południowo-Wschodniej, podczas gdy w Ameryce Północnej dominującym rynkiem są Stany Zjednoczone.
Kluczowymi obszarami ekspansji dla CEVA są - zdaniem prezesa - rynki wschodzące, takie jak Indie, Meksyk i Brazylia.
„Indie są w centrum uwagi z dwóch powodów: są częścią strategii zaopatrzenia ‘Chiny plus jeden’ i mają największą populację na świecie, co czyni je jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek i kluczowym rynkiem krajowym" - wyjaśnił.
Dodał, że Meksyk staje się ważnym ośrodkiem produkcyjnym dla firm z Ameryki Północnej, podczas gdy Brazylia odnotowuje wzrost eksportu i przemysłu.
Zapytany o wpływ globalnej sytuacji gospodarczej i wydarzeń geopolitycznych na popyt na usługi logistyczne, dyrektor generalny CEVA podkreślił, że zakłócenia takie jak pandemia COVID-19 ujawniły kruchość globalnych łańcuchów dostaw.
„Kiedy COVID-19 i pandemia uderzyły, było to poważne zakłócenie na skalę, której się nie spodziewaliśmy i nigdy wcześniej nie widzieliśmy. Był to wyraźny sygnał dla wielu naszych klientów, że łańcuchy dostaw budowane przez lata, zwłaszcza od czasu wzrostu znaczenia Chin jako fabryki świata, są bardziej kruche niż myśleliśmy" - powiedział Mathieu Friedberg.
Wg niego, pandemia zmusiła wiele firm do ponownego przemyślenia wieloletnich strategii opartych na globalnych łańcuchach dostaw, w dużej mierze zależnych od Chin. W połączeniu z innymi wydarzeniami geopolitycznymi, takimi jak wojna na Ukrainie, rośnie świadomość potrzeby dywersyfikacji źródeł dostaw.
„Mamy tę zaletę, że jesteśmy obecni na całym świecie, aby zarządzać łańcuchami dostaw naszych klientów i ograniczać ryzyko w jak największym stopniu" - powiedział Friedberg.
Podkreślił, że jednym z kluczowych wyzwań dla firm logistycznych jest obecnie zarządzanie ryzykiem i zapewnienie ciągłości. Globalna obecność CEVA pozwala jej szybko reagować na zmieniające się warunki. Na przykład, podczas kryzysu na Morzu Czerwonym pod koniec 2023 r. i na początku 2024 r. firma wdrożyła alternatywne rozwiązania, takie jak transport lotniczy lub trasy kolejowe przez Europę Wschodnią.
„Były pilne sytuacje, w których musieliśmy wkroczyć i zapewnić alternatywy, takie jak transport lotniczy lub trasy kolejowe przez Kazachstan do Europy" - wyjaśnił.
W ostatnim czasie CEVA zaobserwowała rosnący trend w kierunku dywersyfikacji źródeł dostaw. Wielu klientów szuka alternatywy dla Chin, zwracając się do krajów takich jak Indie, Wietnam, Turcja i kraje Europy Wschodniej w odpowiedzi na napięcia handlowe i zakłócenia związane z pandemią.
„Wielu naszych klientów powoli, ale stale zmierza w kierunku bardziej zdywersyfikowanego zaopatrzenia" - zauważył Friedberg.
Odnosząc się do wyzwań stojących przed globalnymi łańcuchami dostaw, CEO CEVA wskazał na trzy kluczowe obszary: geopolitykę, zmiany klimatyczne i rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone rozwiązania. Na przykład zmiany klimatyczne ograniczyły przepustowość Kanału Panamskiego z powodu suszy i spowodowały trudności w transporcie przez Amazonkę z powodu niskiego poziomu wody.
Friedberg uważa, że czynniki te będą miały wpływ na globalne łańcuchy dostaw, zwiększając koszty i czas transportu. Przewiduje on, że koszty logistyczne mogą znacznie wzrosnąć, a wyzwaniem będzie ich minimalizacja przy jednoczesnym utrzymaniu wydajności.
Zapytany o działania CEVA mające na celu zmniejszenie wpływu na środowisko, Friedberg wyjaśnił, że firma ma stosunkowo niską bezpośrednią emisję dwutlenku węgla jako firma o niewielkich aktywach. Większość emisji pochodzi z umów z przewoźnikami.
„Sami produkujemy bardzo mało dwutlenku węgla, ale organizujemy transport, więc pośrednio kupujemy i sprzedajemy dwutlenek węgla" - powiedział.
Dodał, że CEVA inwestuje w energooszczędne technologie, takie jak panele słoneczne w magazynach i współpracuje z dostawcami w celu ograniczenia emisji w transporcie.
Zwrócił uwagę, że kolejnym istotnym wyzwaniem są rosnące koszty, takie jak ceny paliw i wynagrodzenia pracowników. CEVA radzi sobie z tym problemem, inwestując w wydajne technologie i negocjując z klientami kompensację niektórych kosztów. Pomimo globalnej inflacji firma koncentruje się na optymalizacji procesów, aby złagodzić negatywne skutki dla swojej działalności.
Technologia odgrywa kluczową rolę w optymalizacji operacji logistycznych, zwłaszcza w czasach niepewności gospodarczej. CEVA inwestuje w sztuczną inteligencję, pojazdy autonomiczne i robotykę, które mogą zrewolucjonizować branżę.
CEVA Logistics, z siedzibą w Marsylii, jest światowym liderem w logistyce 3PL, oferującym kompleksowe rozwiązania dla globalnego łańcucha dostaw. CEVA, zatrudniająca około 110 000 pracowników w 1500 lokalizacjach i osiągająca w 2023 r. przychody pro forma w wysokości 20,2 mld USD, jest częścią CMA CGM Group, globalnego gracza w zakresie rozwiązań morskich, lądowych, lotniczych i logistycznych.
Natalia Lewandowska (PAP Biznes)
nl/ ana/