ElevenLabs zainwestuje 44 mln zł w rozwój polskiego ekosystemu AI
ElevenLabs zainwestuje 11 mln USD (ok. 44 mln zł) w rozwój technologii AI w Polsce w ciągu 5 lat. Firma otwiera w Warszawie centrum R&D, w którym planuje zatrudnić 30 specjalistów w ciągu roku, z perspektywą wzrostu do 100 osób w kolejnych latach. Polskie biuro będzie też główną siedzibą ElevenLabs w UE.
Założone w 2022 roku przez dwóch polskich przedsiębiorców, Matiego Staniszewskiego i Piotra Dąbkowskiego, ElevenLabs jest dziś światowym graczem w sektorze generatywnej sztucznej inteligencji audio. Firma tworzy narzędzia AI dla branży kreatywnej, wydawniczej i mediowej.
Produkty ElevenLabs umożliwiają generowanie naturalnie brzmiących głosów i dźwięków w 32 językach i są wykorzystywane przez firmy mediowe, wydawnicze i edukacyjne oraz ponad milion aktywnych użytkowników miesięcznie.
W ciągu 12 miesięcy ElevenLabs zebrało ponad 101 mln USD na rozwój platformy, w tym 80 mln USD w serii B, której przewodzili Andreessen Horowitz, Nat Friedman i Daniel Gross, przy udziale funduszy Sequoia Capital, SV Angel, Smash Capital, BroadLight Capital i Credo Ventures.
W pierwszej rundzie finansowania (pre-seed) firmę wsparł Maciek Gnutek z Credo Ventures, a dodatkowo dołączyli polscy aniołowie biznesu, w tym Bartek Pucek.
Teraz ElevenLabs wraca do korzeni inwestując 11 mln USD (ok. 44 mln zł) w rozwój polskiego ekosystemu AI i talentów, infrastrukturę, wsparcie lokalnych ekspertów i twórców oraz współpracę z aktorami dubbingowymi.
ElevenLabs otwiera też warszawskie centrum R&D, do którego zaprasza talenty AI z kraju oraz całego regionu CEE (firma obecnie rekrutuje na ponad 30 stanowisk). W ciągu najbliższego roku ElevenLabs planuje zatrudnić w Polsce ok. 30 specjalistów, z perspektywą wzrostu do 100 osób w kolejnych latach. Polskie biuro będzie też główną siedzibą firmy w Unii Europejskiej.
"Inwestujemy w Polsce, bo widzimy tu olbrzymi potencjał i chcemy pomóc w dalszym rozwoju sektora AI w kraju i regionie. Tutaj są nasze korzenie – z Piotrem znamy się ze szkolnej ławki i razem dorastaliśmy oglądając filmy z polskim lektorem, co tak naprawdę dało nam pierwszą inspirację do stworzenia ElevenLabs i pokonania barier językowych dzięki AI" - powiedział Mati Staniszewski, współzałożyciel i CEO ElevenLabs, cytowany w komunikacie prasowym spółki.
"Widzimy tutaj też najlepszych inżynierów i talenty z którymi wspólnie możemy budować najlepsze modele audio na świecie. Chcemy pójść krok dalej, wspierając polską edukację i kulturę, i wspólnie z lokalnymi talentami i twórcami chcemy sprawić, żeby Polska wzmacniała swoją pozycję na scenie AI" - dodał.
Technologia audio AI ElevenLabs jest dzisiaj wykorzystywana w edukacji i rozrywce przez wiodące globalne firmy m. in.: wydawnictwa: Time, The New Yorker, Harper Collins, The Washington Post, The Atlantic, Storytel, media: Aston Martin Aramco F1; Super Hi-Fi, D-ID, Pictory AI, Kapwing, gaming: Inworld, AMGI Studios, Paradox, Don’t Nod, konwersacyjne AI: Chess. com, Perplexity, rabbit, praktika.ai
W ciągu ostatniego roku ElevenLabs kontynuowało premiery produktów, które umożliwiają nie tylko naturalne generowanie mowy, ale także tworzenie głosów, efektów dźwiękowych i lokalizację treści w 32 językach. (PAP Biznes)
pr/