W 2024 roku 28 proc. polskich firm wdrożyło narzędzia wykorzystujące AI - KPMG

W 2024 roku 28 proc. polskich firm wdrożyło narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, a kolejne 30 proc. planuje ich implementację w najbliższych miesiącach - wynika z raportu „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu 2024”, opracowanego przez KPMG we współpracy z Microsoft. Wskazano, że aż 65 proc. przedsiębiorstw korzystających z AI nie monitoruje skuteczności tych rozwiązań.


Z raportu wynika, że polski biznes dynamicznie przyspiesza w obszarze transformacji cyfrowej. Jednym z kluczowych wniosków z tegorocznego badania jest rosnąca rola sztucznej inteligencji (AI) w firmach.

"Sztuczna inteligencja przestaje być technologią dostępną jedynie dla wybranych, a staje się nieodłącznym narzędziem poprawiającym efektywność i konkurencyjność przedsiębiorstw. W najbliższych latach to właśnie AI zdefiniuje nowe standardy działania na rynku. Firmy, które odpowiednio wcześnie zainwestują w rozwój swoich kompetencji w zakresie AI, zyskają znaczącą przewagę konkurencyjną" – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Leszek Ortyński, dyrektor w dziale usług finansowych, lider ds. Data Science i AI w KPMG w Polsce.

Wskazano, że pomimo dynamicznego rozwoju AI w polskich firmach, wyzwaniem pozostaje pomiar skuteczności narzędzi opartych na tej technologii. Jak wynika z raportu, aż 65 proc. organizacji nie mierzy efektywności swoich rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, co wskazuje na potrzebę lepszego monitorowania wyników działań cyfrowych. Odsetek takich organizacji wzrósł o 3 punkty procentowe w porównaniu z ubiegłoroczną edycją raportu.

"Technologie oparte na AI mogą znacząco usprawnić procesy operacyjne, jednak aby w pełni wykorzystać ich potencjał, konieczne jest dokładne mierzenie i analiza efektów. Pozwoli to nie tylko uzasadniać inwestycje, ale także dostosowywać strategie do otoczenia. Istotna w tym aspekcie jest także budowa silnych fundamentów w postaci wysokiej jakości danych, odpowiednich modeli i kultury ciągłego doskonalenia w organizacji" – powiedział Andrzej Gałkowski, partner, lider doradztwa dla sektora bankowego, Head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Optymistycznym aspektem jest zwiększony udział firm, które oceniają dotychczasowe działania jako wysoce skuteczne (12 proc. respondentów, w porównaniu do 4 proc. przed rokiem). Po raz kolejny żadna z organizacji prowadzących pomiar efektywności nie zadeklarowała, że ich działania związane z wykorzystaniem AI są nieskuteczne.

Raport KPMG powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Norstat metodą CATI na przełomie stycznia i lutego 2024 roku. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją. Grupę stanowili menedżerowie, dyrektorzy, członkowie zarządów oraz prezesi. Próba badanych firm została dobrana tak, aby w przybliżeniu reprezentowała udział przedsiębiorstw małych, średnich i dużych w krajowej gospodarce, z wyłączeniem podmiotów zatrudniających mniej niż 10 pracowników. (PAP Biznes)

alk/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6275 0,51%
1 EUR 4,3320 0,28%
1 GBP 5,1784 0,08%
100 JPY 2,6489 0,63%
1 USD 4,0997 0,24%