W 2024 roku 28 proc. polskich firm wdrożyło narzędzia wykorzystujące AI - KPMG
W 2024 roku 28 proc. polskich firm wdrożyło narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję, a kolejne 30 proc. planuje ich implementację w najbliższych miesiącach - wynika z raportu „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu 2024”, opracowanego przez KPMG we współpracy z Microsoft. Wskazano, że aż 65 proc. przedsiębiorstw korzystających z AI nie monitoruje skuteczności tych rozwiązań.
Z raportu wynika, że polski biznes dynamicznie przyspiesza w obszarze transformacji cyfrowej. Jednym z kluczowych wniosków z tegorocznego badania jest rosnąca rola sztucznej inteligencji (AI) w firmach.
"Sztuczna inteligencja przestaje być technologią dostępną jedynie dla wybranych, a staje się nieodłącznym narzędziem poprawiającym efektywność i konkurencyjność przedsiębiorstw. W najbliższych latach to właśnie AI zdefiniuje nowe standardy działania na rynku. Firmy, które odpowiednio wcześnie zainwestują w rozwój swoich kompetencji w zakresie AI, zyskają znaczącą przewagę konkurencyjną" – powiedział cytowany w komunikacie prasowym Leszek Ortyński, dyrektor w dziale usług finansowych, lider ds. Data Science i AI w KPMG w Polsce.
Wskazano, że pomimo dynamicznego rozwoju AI w polskich firmach, wyzwaniem pozostaje pomiar skuteczności narzędzi opartych na tej technologii. Jak wynika z raportu, aż 65 proc. organizacji nie mierzy efektywności swoich rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, co wskazuje na potrzebę lepszego monitorowania wyników działań cyfrowych. Odsetek takich organizacji wzrósł o 3 punkty procentowe w porównaniu z ubiegłoroczną edycją raportu.
"Technologie oparte na AI mogą znacząco usprawnić procesy operacyjne, jednak aby w pełni wykorzystać ich potencjał, konieczne jest dokładne mierzenie i analiza efektów. Pozwoli to nie tylko uzasadniać inwestycje, ale także dostosowywać strategie do otoczenia. Istotna w tym aspekcie jest także budowa silnych fundamentów w postaci wysokiej jakości danych, odpowiednich modeli i kultury ciągłego doskonalenia w organizacji" – powiedział Andrzej Gałkowski, partner, lider doradztwa dla sektora bankowego, Head of AI w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Optymistycznym aspektem jest zwiększony udział firm, które oceniają dotychczasowe działania jako wysoce skuteczne (12 proc. respondentów, w porównaniu do 4 proc. przed rokiem). Po raz kolejny żadna z organizacji prowadzących pomiar efektywności nie zadeklarowała, że ich działania związane z wykorzystaniem AI są nieskuteczne.
Raport KPMG powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Norstat metodą CATI na przełomie stycznia i lutego 2024 roku. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją. Grupę stanowili menedżerowie, dyrektorzy, członkowie zarządów oraz prezesi. Próba badanych firm została dobrana tak, aby w przybliżeniu reprezentowała udział przedsiębiorstw małych, średnich i dużych w krajowej gospodarce, z wyłączeniem podmiotów zatrudniających mniej niż 10 pracowników. (PAP Biznes)
alk/ asa/