Ministerstwo Energii planuje wdrożenie dyrektywy o efektywności energetycznej
Wdrożenie przepisów dyrektywy EED - o efektywności energetycznej, których nie ma jeszcze w polskim prawie znajduje się z założeniach zmiany Prawa energetycznego, opublikowanych przez Ministerstwo Energii. Wśród nich jest m.in. wzmocnienie pozycji odbiorców ciepła.
W projekcie nowelizacji ustawy znaleźć się mają zapisy precyzujące m.in., jakie dodatkowe elementy muszą się znaleźć w umowie sprzedaży ciepła i umowie kompleksowej, których stroną jest odbiorca końcowy. To m.in. informacje o metodzie wszczynania procedur pozasądowego rozstrzygania sporów, jak również informacji dotyczących praw konsumenta, w tym informacji dotyczących rozpatrywania skarg.
Wytwórcy i sprzedawcy ciepła będą mieli dodatkowe obowiązki informacyjne, w tym obowiązek streszczenia kluczowych warunków umowy oraz kopii umowy, co ma wzmocnić pozycję konsumentów.
Nowelizacja ma również wprowadzić nowe kryteria dla efektywnego systemu ciepłowniczego lub chłodniczego. Przewiduje się też zmianę przepisów dotyczących planowania krajowego i lokalnego, w szczególności włączenie kompleksowej oceny w zakresie ogrzewania i chłodzenia do zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu. Przedsiębiorstwa, których systemów dotyczyć będzie ta kompleksowa ocena, będą miały obowiązek przekazywania ministrowi właściwemu do spraw energii informacji niezbędnych do jej sporządzenia.
W założeniach jest też wprowadzenie obowiązku przygotowania przez władze samorządowe lokalnych planów w zakresie ogrzewania i chłodzenia w gminach, w których całkowita liczba ludności przekracza 45 tys.
Zakłada się też wprowadzenie nowych wymagań w przypadku budowy systemu ciepłowniczego lub chłodniczego lub znacznej modernizacji jednostek zaopatrujących ten system ciepłowniczy lub chłodniczy, tak aby m.in. spełniał on kryteria z dyrektywy EED.
Dodatkowo w wyniku budowy lub modernizacji nie może nastąpić wzrost wykorzystania paliw kopalnych innych niż gaz ziemny w istniejących źródłach ciepła, a żadne nowe źródła ciepła w systemie nie może wykorzystywać paliw kopalnych z wyjątkiem gazu ziemnego, w przypadku budowy takiego źródła lub znacznej jego modernizacji do 2030 r.
Nowe przepisy mają też wprowadzić obowiązek korzystania z ciepła odpadowego lub z innych zastosowań umożliwiających odzyskiwanie ciepła odpadowego dla instalacji cieplnej, której średnia roczna całkowita moc nominalna cieplna przekracza 10 MW, dla instalacji przemysłowej, której średnia roczna całkowita moc nominalna cieplna przekracza 8 MW, dla obiektu infrastruktury usługowej, takiego jak oczyszczalnia ścieków lub instalacja LNG, którego średnia roczna całkowita moc nominalna cieplna przekracza 7 MW, oraz dla centrów przetwarzania danych, których całkowita znamionowa moc wejściowa przekracza 1 MW, chyba że są w stanie wykazać, że nie jest to technicznie lub ekonomicznie wykonalne.
Zmiana ma też zawierać obowiązek dla podmiotów planujących budowę, przebudowę lub znaczną modernizację jednostki wytwórczej o mocy nominalnej cieplnej przekraczającej 10 MW, sporządzenia analizy kosztów i korzyści przebudowy lub znacznej modernizacji tej jednostki wytwórczej na jednostkę kogeneracji.(PAP)
wkr/ pad/ asa/