KO i Polska 2050-TD złożyły poprawki do projektu ustawy wiatrakowej m.in. ws. mrożenia cen energii
Posłowie z klubów Koalicji Obywatelskiej i Polski 2050-TD złożyli w środę poprawki do projektu nowelizacji tzw. ustawy wiatrakowej, które przewidują m.in. wydłużenie na czwarty kwartał br. mrożenia cen prądu.
W środę odbyło się drugie czytanie projektu nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych oraz niektórych innych ustaw. Poprawki do tych przepisów złożyli posłowie z kubów Koalicji Obywatelskiej oraz Polski 2050-Trzeciej Drogi.
Złożona przez Stanisława Lamczyka (KO) poprawka dotyczyła funduszu partycypacyjnego. Pomysł wprowadzenia takiego funduszu do projektowanej noweli został zgłoszony podczas pierwszego czytania projektu.
Chodzi o wprowadzenie systemu korzyści dla mieszkańców okolic farm wiatrowych. Zaproponowano, by inwestor wpłacał co roku na specjalny fundusz 20 tys. zł, waloryzowane wskaźnikiem inflacji od każdego megawata mocy zainstalowanej. Pieniądze te będą mogły być jednorazowo wypłacane co roku mieszkańcom domów, lokali i mieszkań znajdujących się w odległości do 1000 m od wiatraków. Kwota do wypłaty ma być dzielona na liczbę lokali, mieszkań i domów, a nie mieszkańców. Aby uczestniczyć w tym funduszu, mieszkańcy będą musieli złożyć odpowiedni wniosek. Wypłata będzie ich przychodem i będzie opodatkowana. Gmina będzie mogła zwiększyć odległość, aby objąć wypłatami większą liczbę mieszkańców.
Poseł podkreślił, że podobne rozwiązania obowiązują np. w Słowieni, na Łotwie, w Irlandii czy w Danii.
Kolejne poprawki złożył Piotr Strach (Polska 2050-TD); dotyczyły one przedłużenia mrożenia cen prądu dla odbiorców indywidualnych. Złożenie poprawki zapowiedziała wcześniej minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
W trakcie drugiego czytania Krzysztof Mulawa z Konfederacji złożył wniosek o odrzuceniu projektowanej nowelizacji ustawy wiatrakowej. W podobnym tonie wypowiedział się przedstawiciel PiS. Za nowelizacją opowiedzieli się natomiast przedstawiciele koalicji rządowej.
Obecnie odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwach domowych do 30 września mogą korzystać z ceny zamrożonej na poziomie 500 zł za MWh netto. Z kolei do końca lipca tzw. sprzedawcy z urzędu muszą złożyć do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wnioski z propozycjami taryf, które obowiązywałyby po 30 września. Taryfa sprzedawców z urzędu - PGE Obrót, Enei, Taurona Sprzedaż, Energi Obrót i Taurona Sprzedaż GZE - dla odbiorców z grupy G, czyli gospodarstw domowych, wynosi 622,8 zł za MWh netto. Sprzedawcom różnicę między ceną taryfową a ustawowo zamrożoną dopłaca państwo.
Projekt nowelizacji tzw. ustawy wiatrakowej lub odległościowej znosi wprowadzoną w 2016 r. zasadę 10H i przewiduje 500 m jako minimalnej odległości wiatraków od zabudowań; obecnie to 700 metrów. Minimalna odległość turbiny od granicy parku narodowego ma wynieść 1500 m, od określonych obszarów Natura 2000-500 m. Restrykcją tą mają zostać objęte sąsiedztwa obszarów Natura 2000 utworzonych w celu ochrony siedlisk nietoperzy i ptaków.
Nowe przepisy wprowadzają elastyczność w lokowaniu elektrowni wiatrowych w pobliżu linii przesyłowych najwyższych napięć. Obecne przepisy przewidują tu minimalną odległość 3H. Przewiduje się wprowadzenie możliwości, by na etapie tworzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP) dla konkretnej inwestycji wiatrowej inwestor mógł uzgodnić z operatorem przesyłowym mniejszą odległość.
Projekt reguluje też minimalną odległość budowy wiatraków od dróg krajowych, wynosząca 1H, czyli równej maksymalnej wysokości łopaty wirnika nad powierzchnią. Wojewoda, wydając decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), będzie nakazywał - za odszkodowaniem, rozbiórkę elektrowni wiatrowych leżących bliżej niż 1H od projektowanej drogi krajowej i zakazywał wydawania pozwoleń na budowę w tym obszarze. W szczególnie uzasadnionych przypadkach od takiego działania - czyli zakazu wydania pozwolenia na budowę wiatraka, lub rozbiórki w związku z budową drogi krajowej będzie jednak można odstąpić.
W przypadku modernizacji turbin zlokalizowanych na podstawie decyzji WZ lub miejscowego planu (MPZP), który przewiduje mniejsze wymiary turbiny niż po modernizacji, konieczne będzie przejście pełnej ścieżki planistycznej, zakończonej przyjęciem nowego planu miejscowego. W przypadku, gdy MPZP przewiduje możliwość modernizacji, nie będzie potrzeby jego zmiany. Na jego podstawie będzie można wydawać decyzje środowiskowe oraz pozwolenie na budowę, jeżeli inwestycja spełnia warunek odległości 500 m od zabudowy mieszkaniowej oraz 1H od dróg krajowych.
Zakłada się również, że wiatraki nie będą mogły powstawać na obszarach o znaczeniu dla wojska - przestrzeniach powietrznych MCTR (strefa kontrolowana lotniska wojskowego) oraz MRT (trasa lotnictwa wojskowego).
Wśród innych zmian znalazła się propozycja modyfikacji ustawy o odnawialnych źródłach energii, umożliwiająca wytwórcy z OZE zaliczenie energii elektrycznej wyprodukowanej i sprzedanej po cenach ujemnych na potrzeby rozliczenia obowiązku sprzedaży w ramach systemu aukcyjnego.
Projekt zakłada również wprowadzenie aukcyjnego systemu wsparcia dla instalacji biometanu o mocy powyżej 1 MW. Pojawić się mają oddzielne aukcje dla instalacji biometanowych o mocy zainstalowanej elektrycznej mniejszej niż 2 MW i równej lub większej 2 MW. Proponuje się także wprowadzenie regulacji dla gazociągu bezpośredniego biogazu, łączącego producenta z odbiorcą. Zamiast uzyskiwać zgodę Prezesa URE, wystarczające ma być zawiadomienie regulatora nie później niż 30 dni po rozpoczęciu przesyłania biogazu gazociągiem bezpośrednim. (PAP)
mick/ wkr/ pad/ asa/