Sejm uchwalił nowelę ustawy promującej energię z morskich farm wiatrowych
Sejm uchwalił w czwartek nowelizację ustawy promującej energię z morskich farm wiatrowych; zakłada ona m.in. możliwość przeprowadzenia w 2026 r. aukcji interwencyjnej, gdyby planowana na 2025 r. pierwsza aukcja dla morskich farm wiatrowych nie powiodła się lub gdyby jej nie rozstrzygnięto.
Za przyjęciem ustawy głosowało 418 posłów, przeciw było 21, nikt nie wstrzymał się od głosowania.
W trakcie głosowań Sejm przyjął poprawkę Polski 2050, zgodnie z którą wytwórca energii z offshore może w aukcji złożyć ofertę wyłącznie dla jednej morskiej farmy wiatrowej zlokalizowanej w granicach tego samego obszaru. Jednocześnie posłowie nie poparli trzech poprawek złożonych przez PiS.
Nowe prawo ma wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne, powstrzymać niekontrolowany wzrost cen energii produkowanej przez morskie turbiny, usprawnić proces inwestycyjny i poprawić przepisy, na bazie których przeprowadzona zostanie pierwsza aukcja zakupu energii produkowanej w morskiej strefie.
Nowelizacja ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych zakłada m.in. możliwość przeprowadzenia w 2026 r. aukcji interwencyjnej w przypadku, gdyby planowana na 2025 r. pierwsza aukcja dla morskich farm wiatrowych nie powiodła się z powodu braku wystarczającej liczby zaświadczeń o dopuszczeniu do aukcji albo gdyby nie rozstrzygnięto jej z powodu złożenia mniej niż trzech ważnych ofert.
Według przyjętych zapisów, projekty offshore, które dostały już wsparcie w ramach I, nieaukcyjnej fazy rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, będą miały możliwość zgłoszenia dodatkowej mocy do aukcji. Dla niektórych z tych projektów moc wskazana w decyzji lokalizacyjnej i wydanych warunkach przyłączenia może być wyższa niż moc, dla której przyznano wsparcie w ramach I fazy. Zaproponowano rozwiązanie, które umożliwi budowę dodatkowej mocy na danym obszarze i zgłoszenie jej do aukcji. Limit tej dodatkowej mocy dla wszystkich obszarów to 200 MW.
W nowelizacji wprowadzono możliwość rozliczania ujemnego salda przy wykorzystaniu ceny maksymalnej wyrażonej w całości lub części w euro - zarówno dla projektów z I fazy wsparcia, jak i z II, aukcyjnej fazy.
Obecne przepisy ustawy o offshore przewidują, że wsparcie przyznane uczestnikowi aukcji podlega corocznej waloryzacji wskaźnikiem inflacji z poprzedniego roku. W projekcie proponuje się, aby poziom waloryzacji był ograniczony od góry średniookresowym celem inflacyjnym Rady Polityki Pieniężnej. Jeśli inflacja w danym roku będzie przekraczać ten cel, waloryzacja nastąpi tylko do poziomu celu.
Zgodnie z nowelą farmy będą mogły korzystać ze wspólnego wyprowadzenia mocy, o ile systemy pomiarowe będą umożliwiać określenie, która farma produkuje ile energii. Przewiduje się współdzielenie przez więcej niż jedną MFW tej samej morskiej stacji elektroenergetycznej, urządzeń służących do wyprowadzenia mocy lub ich elementów. Takie podejście zoptymalizuje koszty związane z wyprowadzeniem mocy, co w przypadku niektórych projektów może mieć decydujące znaczenie o możliwości ich realizacji.
Wprowadzono też możliwość korekty położenia fundamentu pod morską turbinę wiatrową lub morską stację transformatorową o nie więcej niż 50 m.
Nowelizacja przewiduje również sporządzenie przez ministra klimatu mapy potencjału dla poszczególnych rodzajów OZE, a także dopuszczenie wyznaczania wewnątrz terenów ze zidentyfikowanym potencjałem obszarów przyspieszonego rozwoju poszczególnych OZE, o ile mają one miejscowy plan zagospodarowania, zezwalający na budowę OZE.(PAP)
ab/ pif/ malk/ asa/