Odsunięcie wiatraków od dróg krajowych, zakaz lokalizacji na trasach lotnictwa wojskowego - projekt

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało nową wersję projektu tzw. ustawy wiatrakowej, który zakłada m.in. określenie odległości lokowania wiatraków od dróg krajowych i zakaz ich stawiania na trasach i w strefach kontrolowanych lotnictwa wojskowego - wynika z zapisów uzasadnienia projektu.


W projektowanym art. 4d ustawy o inwestycjach wprowadzono zakaz lokalizacji elektrowni wiatrowych stanowiących przeszkody lotnicze, (...) w przestrzeniach powietrznych MCTR (strefa kontrolowana lotniska wojskowego) i MRT (trasa lotnictwa wojskowego) (...). Budowa elektrowni wiatrowych w tych przestrzeniach może uniemożliwić wykonywanie zadań przez lotnictwo Sił Zbrojnych RP" - napisano.

"(...) proponuje się wprowadzenie systemowych i kompleksowych rozwiązań uniemożliwiających wznoszenie elektrowni wiatrowych w przestrzeniach powietrznych wykorzystywanych przez lotnictwo wojskowe. Proponowany przepis art. 4d ustawy o inwestycjach określa wprost strefy, w których lokalizacja elektrowni wiatrowych jest zakazana ze względu na potencjalne kolizje z ruchem lotniczym" - dodano.

Wg oceny skutków regulacji projektu ww. zakaz zmniejsza potencjał dostępnej powierzchi kraju pod elektrownie wiatroe o 3,7 pp.

Projekt przewiduje również wprowadzenie minimalnej odległości elektrowni wiatrowych od dróg krajowych.

"(...) sama lokalizacja elektrowni wiatrowej w pobliżu pasa drogowego drogi krajowej, z uwagi na obrót łopat oraz migające czerwone światło umieszczone w rotorze, negatywnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego bowiem rozprasza uwagę kierowców i kieruje wzrok na poruszające się obiekty. Dodatkowo, w przypadku wystąpienia w okresie jesienno-zimowym oblodzenia łopat wirników w tego typu obiektach istnieje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz znaczące ryzyko wystąpienia wypadków lub wręcz katastrof w ruchu lądowym związane z oderwaniem się oblodzenia z łopaty i jego upadkiem na pas drogowy drogi krajowej" - podano w uzasadnieniu.

"Co więcej, należy zauważyć, że w przypadku katastrofy budowalnej dotyczącej elektrowni wiatrowej, związanej choćby z pożarem rotora czy silnymi wiatrami, istnieje poważne ryzyko wystąpienia katastrofy w ruchu lądowym związane z pojawianiem się elementów elektrowni wiatrowej w pasie drogowym lub wręcz na jezdni" - dodano.

Projektowane przepisy art. 4e ustawy o inwestycjach wprowadzają zasadę dotyczącą odległości od drogi krajowej w przypadku lokalizowania, budowy lub przebudowy elektrowni wiatrowej, jak również odległości od elektrowni wiatrowej w przypadku lokalizowania i budowy drogi krajowej - będzie to jednokrotność maksymalnej całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), po przedstawieniu uzasadnienia, będzie mógł uzgodnić plan miejscowy określający odległość mniejszą niż wskazana wyżej.

Projekt przewiduje, że wojewoda, przy wydawaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nakazuje rozbiórkę elektrowni wiatrowych będących w odległości mniejszej niż przewidziana w projekcie. W OSR wskazuje się jednak, że wobec zidentifikowania jedynie 38 elektrowni wiatrowych, które nie spełniają wymogów projektu oraz wyjątków od nakazu rozbiórki, takie zadarzenie będzie mało prawdopodobne.

Za ewentualną rozbiórkę przysługiwać będzie odszkodowanie eksploatującemu elektrownię wiatrową - w wysokości odpowiadającej jej wartości. Jednak w przypadku, gdy elektrownia wiatrowa została zrealizowana bez pozwolenia na budowę lub niezgodnie z uzyskanym pozwoleniem na budowę, usunięcie elektrowni wiatrowej nie rodzi roszczeń o odszkodowania.

Jednocześnie projekt wprowadza wyjątek, który pozwala GDDKiA w szczególnie uzasadnionych przypadkach, mimo niezachowania odległości, odstąpić od nakazu rozbiórki określonych elektrowni wiatrowych.

"Niemniej jednak warto jasno podkreślić, że rozbiórka takich elektrowni to zdarzenie mało prawdopodobne bowiem ustawa przewiduje szereg narzędzi pozwalających uniknąć sytuowania obiektów w odległości powodującej ewentualną rozbiórkę, jak również wyjątków od zastosowania odległości 1H, a co za tym idzie do braku potrzeby wypłaty odszkodowań" - napisano w OSR projektu.

Koszt ewentualnej rozbiórki wiatraka oszacowano na 4,6-23,8 mln zł. (PAP Biznes)

tus/ gor/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,4041 -0,33%
1 EUR 4,1441 -0,43%
1 GBP 4,9830 -0,77%
100 JPY 2,6385 -0,68%
1 USD 3,9470 -0,66%