Ustawa o biopaliwach wraca do Sejmu
W środę Senat zaproponował poprawki do noweli ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Nowe przepisy wdrażają unijną dyrektywę RED II, która zwiększa udział paliw odnawialnych i energii elektrycznej w transporcie do 14,9 proc. w 2030 r.
Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 54 senatorów, 29 zagłosowało przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Teraz nowelą ponownie zajmie się Sejm.
Zgodnie z pierwszą poprawką Senatu do 31 grudnia 2026 r. - w przypadku, gdy wytwarzanie paliw ciekłych dotyczy działalności jedynie w zakresie wytwarzania paliw ciekłych w procesie recyklingu - udzielenie koncesji na wytwarzanie takich paliw nie wymaga złożenia zabezpieczenia majątkowego. Przedsiębiorstwo energetyczne posiadające przed 1 stycznia 2027 r. koncesję na wytwarzanie paliw ciekłych obejmującą wyłącznie wytwarzanie paliw ciekłych w procesie recyklingu, składa zabezpieczenie majątkowe, w terminie do 31 marca 2027 r.
Zgodnie z tą poprawką niezłożenie zabezpieczenia majątkowego dot. koncesji na wytwarzanie paliw ciekłych, obejmująca wyłącznie wytwarzanie paliw w procesie recyklingu wygasa z upływem ostatniego dnia tego terminu.
Kolejna poprawka dotyczyła tego, aby na przedsiębiorstwie nie ciążył obowiązek zwrotu pomocy publicznej, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.
Następna zmiana dotyczy produkcji bioetanu. Chodzi o proporcje dotyczące wsadu; 60 proc. biomasy użytej do produkcji biogazu ma mieć pochodzenie rolnicze. Jeżeli oświadczenia firm w tym zakresie odbiegałyby od tych norm, to wówczas mają grozić kary.
We wtorek podczas prac w komisjach senackich wiceminister klimatu i środowiska Miłosz Motyka podkreślił, że ze względu na mniejszą skalę prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania paliw węglowych pochodzących z recyklingu względem producentów paliw klasycznych obniżono wysokość zabezpieczenia majątkowego, tym producentom do wysokości 1 mln zł.
Nowe przepisy ustawy dostosowują polskie prawo do dyrektywy UE RED II, promującą energię ze źródeł odnawialnych. Dyrektywa wprowadza m.in. podział na biopaliwa i biopaliwa wytwarzane z biomasy. Nowe przepisy pozwolą na rozwój paliw alternatywnych (np. biometanu), a także m.in. energii elektrycznej z OZE. To ma ograniczyć negatywny wpływ paliw i transportu na środowisko oraz przyczynić się do poprawy jakości powietrza.
Nowela wprowadza certyfikację biomasy pod kontem spełniania kryteriów zrównoważonego rozwoju. Uchyla także przepisy dotyczące Narodowego Celu Redukcyjnego.
Określa ona też Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW) na kolejne lata. NCW to minimalny udział biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym. Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść więc w 2025 roku – 9,2 proc., w latach od 2026 do 2029 – 10 proc., a w 2030 r. – 14,9 proc. Cel ten ma zostać osiągnięty przede wszystkim przez wykorzystanie: biokomponentów z surowców spożywczych lub pastewnych; biokomponentów zaawansowanych z surowców odpadowych lub pozostałości, odnawialnej energii elektrycznej.
Uzupełniono katalog paliw, którymi można realizować NCW o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu oraz odnawialną energię elektryczną. Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł być także biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG.
Przy realizacji NCW uwzględnione zostaną – poza paliwami i biopaliwami ciekłym – również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.
W uzasadnieniu do projektu zwrócono uwagę, że w dyrektywie RED II wyznaczono maksymalny udział biokomponentów wytworzonych z roślin spożywczych i pastewnych w końcowym zużyciu energii w transporcie drogowym i kolejowym na poziomie nie wyższym niż 1 punkt procentowy udziału tych biokomponentów w transporcie drogowym i kolejowym osiągniętym w referencyjnym 2020 r., z zastrzeżeniem, że poziom ten nie może przekraczać 7 proc.
Biorąc pod uwagę znaczący udział krajowego sektora rolnego w realizacji celu OZE w transporcie w Polsce przyjęto więc, że limit wykorzystania biokomponentów wytworzonych z roślin spożywczych i pastewnych powinien zostać ustanowiony na maksymalnym, dopuszczalnym dyrektywą poziomie, to jest 6,1 proc.
Zaproponowane przepisy mają wejść w życie zasadniczo od 1 kwietnia 2025 r. (PAP)
ab/ pif/ mick/ osz/