74 proc. polskich retailerów oceniło sytuację w branży w '24 jako słabą lub przeciętną - badanie
74 proc. polskich retailerów oceniło sytuację w branży w 2024 r. jako słabą lub przeciętną, a na przyszłość patrzy z optymizmem 26 proc. respondentów. Szans na poprawę upatrują m.in. w analizie danych do prognozowania trendów - wynika z Barometru Retail firmy doradczo-technologicznej Future Mind.
"W kontekście trendów na 2025 rok, polscy retailerzy dostrzegają największe szanse dla polskiego handlu w prognozowaniu trendów za pomocą analizy danych. Niemal połowa respondentów wskazała ten kierunek jako kluczowy dla przyszłego rozwoju branży. Na kolejnym miejscu uplasowała się ekspansja na nowe rynki, którą wymieniło 44 proc. badanych" - napisano.
Na znaczeniu - jak dodano - zyskuje rosnące zainteresowanie produktami lokalnymi, co wskazało 32 proc. ankietowanych.
Niemal jedna trzecia badanych retailerów (32 proc.) wskazuje wykorzystanie sztucznej inteligencji do personalizacji produktów, usług oraz komunikacji marketingowej jako jedną z największych szans dla branży retail.
"Jednak entuzjazm wobec tej technologii wyraźnie opadł w porównaniu z wynikami sprzed kilku miesięcy, kiedy ponad połowa respondentów (52 proc.) wskazywała AI jako priorytet. Spadek ten może wynikać z wyzwań związanych z wdrożeniem lub większych oczekiwań względem tej technologii" - dodano.
Kluczowym wyzwaniem branży w 2024 r. był znaczący wzrost kosztów operacyjnych - tak wskazało 82 proc. badanych.
"Trudności w zatrzymywaniu wykwalifikowanych pracowników zostały zidentyfikowane jako istotny problem przez 44 proc. przedstawicieli sektora, co obecnie jest postrzegane jako znacznie poważniejsze wyzwanie niż jeszcze kilka miesięcy temu" - napisano.
Z badania wynika, że czynnikiem utrudniającym działalność firm była niepewność gospodarcza, na którą wskazało 41 proc. respondentów.
Dodatkowo 38 proc. ankietowanych zwróciło uwagę na kwestie związane z polityką handlową i regulacjami.
"Większość respondentów prognozuje jednak, że obecne komplikacje utrzymają się na podobnym poziomie lub nawet się pogłębią. Dla sieci handlowych, te kwestie oznaczają konieczność ciągłej optymalizacji procesów wewnętrznych" - dodano.
Jak podano, co czwarty retailer (24 proc.) deklaruje zamiar zwiększenia nakładów na infrastrukturę IT, a ponad jedna trzecia (35 proc.) zamierza utrzymać wydatki na dotychczasowym poziomie.
Z badania wynika, że 18 proc. respondentów wskazało prognozowanie, uzupełnianie zapasów oraz obsługę zwrotów jako najbardziej efektywne obszary pod względem ROI (Return on Investment). 15 proc. badanych wskazało z kolei na systemy zarządzania magazynem oraz kontrolę nad asortymentem, cenami i promocjami. (PAP Biznes)
doa/ gor/