Profil:
Amica SAAmica miała 6,7 mln zł straty netto j.d. w I kw. '25, wobec 1,5 mln zł zysku konsensusu
Amica miała w I kw. 2025 r. 6,7 mln zł straty netto j.d., w porównaniu do 3,1 mln zł zysku w analogicznym okresie rok wcześniej - wynika z raportu kwartalnego. Konsensus PAP Biznes zakładał 1,5 mln zł zysku.
EBITDA grupy w I kw. 2025 r. wyniosła 18,4 mln zł, a EBIT 3,1 mln zł. Analitycy spodziewali się 23,5 mln zł EBITDA i 8,7 mln zł zysku operacyjnego.
Przychody spadły rdr o 9,8 proc. do 566,9 mln zł. Konsensus zakładał 622,5 mln zł przychodów.
"Podobnie jak w latach ubiegłych, w pierwszym kwartale 2025 roku branża AGD stawała w obliczu licznych wyzwań, w tym problemów związanych z sytuacją geopolityczną, rynkami nieruchomości, wysokimi stopami procentowymi" - napisano w sprawozdaniu zarządu.
Amica podała, że w I kw. odnotowano spadek sprzedaży produktów i towarów na większości rynków sprzedażowych w porównaniu z rokiem 2024.
"Grupa mierzy się ze spadkiem ilościowym sprzedawanych produktów, co ma odzwierciedlenie w aktualnych trendach we wszystkich regionach. W branży AGD obserwujemy również wzmożoną aktywność marketingową konkurencji oraz potrzebę niższych cen dóbr dla konsumentów, co wiążę się z szukaniem tańszych alternatyw przez klientów" - napisano.
Jak dodano, mimo ujemnych wartości wskaźników nastroju konsumenckiego oraz ufności konsumenckiej w pierwszym kwartale odnotowano ożywienie gospodarcze na rynku polskim, co zaowocowało wzrostem wartości sprzedaży sprzętu AGD w porównaniu rok do roku.
Na przychody z tytułu usług dla regionu Polska wpłynęła sprzedaż spółki Stadion Poznań. Przełożyło się to na spadek wartości przychodów o około 8 mln zł w porównaniu rdr.
Z raportu wynika, że najwyższy wartościowo spadek dotyczył rynku rosyjskiego, na którym grupa dokonała zmiany modelu biznesowego, znacznie ograniczając działalność. Zmiana ta spowodowała spadek wartości przychodów rdr o 18,5 mln zł.
Wysokie udziały Amica utrzymuje w regionie Azji Centralnej, natomiast we wszystkich krajach należących do rynku zachodniego odnotowano zmniejszenie liczby kupowanych przez konsumentów produktów.
Poniżej przedstawiamy wyniki Amiki w pierwszym kwartale 2025 roku oraz ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i poprzednich wyników.
1Q2025 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q |
Przychody | 566,9 | 622,5 | -8,9% | -9,8% | -16,4% |
EBITDA | 18,4 | 23,5 | -21,5% | -18,6% | -67,5% |
EBIT | 3,1 | 8,7 | -64,3% | -61,7% | -92,3% |
zysk netto j.d. | -6,7 | 1,5 | - | - | - |
marża EBITDA | 3,2% | 3,8% | -0,52 | -0,35 | -5,11 |
marża EBIT | 0,5% | 1,4% | -0,85 | -0,74 | -5,39 |
marża netto | -1,2% | 0,2% | -1,42 | -1,68 | -4,00 |
(PAP Biznes)
doa/ osz/