Profil:
Apator SAApator Powogaz zakłada ok. 400 mln zł przychodów w '25; planuje zmianę miksu sprzedażowego
Apator Powogaz, reprezentujący segment Wody i Ciepła w grupie Apator, zakłada zamknięcie 2025 r. na poziomie ok. 400 mln zł przychodów - poinformowali przedstawiciele spółki. Interesujący jest obszar wodociągów, a spółka planuje zmianę miksu sprzedażowego, by zwiększyć udział z obszarów poza urządzeniami.
"Planujemy wzrosty na poziomie, który jest elementem strategii, ale i wynikiem rynkowych analiz i jest to wzrost na poziomie do ok. 10 proc. Pierwsze półrocze 2025 r. to przychody na poziomie ok. 200 mln zł i to wskazuje na to, że rok zamkniemy prawdopodobnie na poziomie ok. 400 mln zł. Widoczna jest też poprawa marży" - powiedział prezes Apator Powogaz Grzegorz Starybrat podczas spotkania z inwestorami.
W pierwszym półroczu 2025 r. przychody Apator Powogaz wyniosły 204 mln zł, a marża zysku brutto na sprzedaży 33,3 proc. W całym 2024 r. przychody wyniosły 373,6 mln zł, a marża 30,1 proc.
Marża EBITDA w pierwszym półroczu 2025 r. była na poziomie 16,7 proc., a w całym 2024 r. wyniosła 13,4 proc.
"Wydaje się, że marża jest do utrzymania w całym roku, jeśli się nie zdarzy się nic szczególnego i zrealizują się plany, które mamy, (...) ale ze względu na miks produktowy nie można wykluczyć wahnięć marży” – ocenił prezes grupy Apator Maciej Wyczesany.
"Ale widać poprawę marży i jest to jeden z naszych głównych celów" - dodał.
W prezentacji spółka podała, że wodomierze stanowią 57 proc. sprzedaży, a pod względem struktury geograficznej - za 45 proc. sprzedaży odpowiada Polska.
"Jesteśmy nr 1 jeśli chodzi o rynek spółdzielczy, nie do końca byliśmy widoczni w wodociągach, ale stają się segmentem rynku, który może być kluczowy i do którego chcemy wrócić. Wkładamy w to duże siły i środki" - powiedział Starybrat.
"Zmieniamy podejście, chcemy konkurować z graczami, którzy weszli w ten segment 10-15 lat temu. Jest to inny typ sprzedaży, wymagający więcej rozmów z klientami i zrozumienia ich potrzeb. Pierwszy sukces to przetarg dla wodociągów katowickich" - dodał.
Jak wyjaśnił, jest to sektor, który ma wyższe marże niż inne obszary, bo obejmuje nie tylko urządzenia, ale i np. oprogramowanie.
Innym obszarem interesującym dla Apator Powogaz jest przemysł.
"Przemysł to kolejny obszar, w który inwestujemy. (...) Pokazuje to, że możemy realizować projekty, w których wcześniej nas nie było" - powiedział Starybrat.
Apator Powogaz produkuje ponad 3 mln wodomierzy rocznie, a potencjał produkcyjny to ok. 5 mln, co – jak ocenił Wyczesany – gwarantuje dobre buforowanie potencjalnego okresu wzmożonych zamówień.
"Do 5 mln jesteśmy w stanie wyprodukować bez CAPEXU” – dodał.
Strategia sprzedaży Apator Powogaz zakłada m.in. zwiększenie udziałów sprzedaży bezpośredniej i mniejszą rolę dystrybutorów i hurtowników, a w 2027 r. 1 mln urządzeń w billingu (model oparty o ratalny lub abonamentowy system sprzedaży z usługą odczytu i rozliczeń).
"Idziemy coraz bardziej w konsolidację, gdzie urządzenia ICT będą odgrywały coraz większą rolę w spinaniu urządzeń z systemami i oferowania kompleksowej oferty i obsługi klienta" - dodał Wyczesany.
Apator Powogaz planuje zmianę miksu sprzedażowego do 2030 r. - z ok. 3 proc. generowanych poza urządzeniami do poziomu ok. 25 proc.
Kluczowe kierunki rozwoju na 2026 r. na rynkach zagranicznych to - jak podano - Włochy, Niemcy, Hiszpania, Bliski Wschód.
Apator Powogaz produkuje wodomierze, ciepłomierze oraz podzielniki kosztów ogrzewania. Oferuje usługi zdalnego odczytu, rozliczeń zużycia mediów, a także zarządzania systemami dystrybucji wody i ciepła. (PAP Biznes)
doa/ ana/