Profil:
Arctic Paper SAArctic Paper miał w II kw. 2025 r. 75 mln zł straty netto
Arctic Paper miał w drugim kwartale 2025 roku 75 mln zł straty netto wobec 24,2 mln zysku rok wcześniej oraz 833,5 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży wobec 839,2 mln zł przed rokiem - poinformował producent papieru graficznego i celulozy w komunikacie.
Jak podano, skorygowana EBITDA w II kwartale spadła do 0,01 mln zł (70,4 mln zł rok wcześniej), a EBIT wyniósł -88,5 mln zł (41,8 mln zł w poprzednim roku).
"Drugi kwartał 2025 r. był w dużym stopniu dotknięty globalną niepewnością, zmiennością kursów walut i wysokimi kosztami surowców. Wywarło to potrójny negatywny wpływ, obciążając wynik za ten okres. (...) Zdajemy sobie sprawę z konieczności wprowadzenia zmian i przyspieszamy realizację kluczowych inicjatyw mających na celu poprawę wyników i zapewnienie szybkiego powrotu do rentowności, zwłaszcza w segmencie celulozy. Aby złagodzić wpływ obecnych przeciwności rynkowych i zabezpieczyć stabilność finansową Grupy, pracujemy nad optymalizacją kosztów, zwiększeniem wydajności operacyjnej i ograniczeniem nowych nakładów inwestycyjnych" - powiedział cytowany w komunikacie Michał Jarczyński, prezes Arctic Paper.
Prezes dodał, że spółka opracowała i wdraża program redukcji kosztów i poprawy efektywności w segmentach celulozy, papieru i energii.
"Dostosowujemy nasze zasoby do zmniejszonego popytu. Działania te przyniosą roczne oszczędności w wysokości 45–50 mln zł, począwszy od 2026 r. Optymalizacja kapitału obrotowego poprawi przepływy pieniężne o 35 mln zł. Przychody z nowych obszarów działalności (takich jak opakowania i pellet) mają zwiększyć EBITDA o około 20 mln zł w 2026 r." - poinformował prezes.
Wskazano, że w segmencie papieru niepewność nadal wpływała negatywnie na nastroje konsumentów i popyt na głównych rynkach europejskich, powodując wzrost presji na ceny.
"Pomimo trudnej sytuacji rynkowej zwiększyliśmy sprzedaż do 119 tys. ton (114 tys.), z rosnącym udziałem sprzedaży poza Europą, zwłaszcza do Stanów Zjednoczonych. Kontynuujemy inwestycje w nowe technologie produkcyjne – nowe arkuszarki w Kostrzynie i Munkedal oraz modernizację maszyny PM9 w Grycksbo – aby sprostać przyszłym wymaganiom i wzmocnić konkurencyjność. Chociaż spowoduje to tymczasowe zmniejszenie mocy produkcyjnych, w dłuższej perspektywie umożliwi to bardziej wydajne działanie i uprości procesy" - dodano.
Wskazano, że segment celulozy (Rottneros) odczuł negatywny wpływ niekorzystnych kursów SEK/USD, wysokich kosztów surowców i niższych cen rynkowych.
"Dolar amerykański osłabił się w stosunku do korony szwedzkiej, tracąc około 5 procent w drugim kwartale, podczas gdy koszty drewna celulozowego w krajach skandynawskich utrzymały się na historycznie wysokim poziomie. W rezultacie EBITDA za ten okres spadła do -15 mln SEK (65 mln SEK)" - dodano.
Według raportu, w segmencie energii w czerwcu zakończono rozbudowę farmy fotowoltaicznej w Kostrzynie o dodatkowe 10 MW mocy, co pozwoliło na dalsze obniżenie kosztów energii dla fabryki i zwiększenie udziału energii odnawialnej.
"Inwestycje w Grycksbo mające na celu modernizację kotła i uruchomienie produkcji pelletu drzewnego przebiegają zgodnie z planem i zostaną oddane do użytkowania przed końcem roku. Oczekuje się, że inwestycja ta pozwoli obniżyć koszty i zapewni fabryce dodatkowe źródło przychodów" - wskazano.
Dodano, że segment opakowań rozwijał się stabilnie, a produkcja tacek z formowanego włókna celulozowego w Kostrzynie została uruchomiona po zakończeniu fazy testowej.
"Nie przewidujemy szybkiego powrotu ożywienia gospodarczego w Europie, biorąc pod uwagę utrzymującą się słabą koniunkturę rynkową, ale jesteśmy przekonani, że strategia 4P będzie motorem długoterminowego wzrostu i rentowności. Biorąc pod uwagę cykliczność sektorów celulozowo-papierniczego i obecną niepewność rynkową, w najbliższym czasie zamierzamy stosować zdyscyplinowane podejście do biznesu, koncentrując się na kwestiach, na które mamy realny wpływ, takich jak efektywność kosztowa, stabilna sytuacja finansowa, konkurencyjność i wartość dla klienta, aby zapewnić trwałe zyski" - wskazał prezes spółki. (PAP Biznes)
mbi/ ana/