Banki planują zwiększyć budżety na rozwój sztucznej inteligencji - KPMG
Banki oczekują szybkich efektów finansowych po wdrożeniu sztucznej inteligencji, 66 proc. badanych osiągnęło oszczędności kosztowe dzięki jej wykorzystaniu, a 70 proc. planuje zwiększyć budżety na rozwój tych technologii - wynika z raportu KPMG.
Z raportu "Inteligentne rozwiązania w sektorze bankowym" wynika, że banki najczęściej wykorzystują sztuczną inteligencję w procesach kredytowych – m.in. do oceny zdolności kredytowej i analizy ryzyka.
Podano, że zaawansowane algorytmy pomagają także dopasować oferty i komunikację do potrzeb klientów, analizując ich dane finansowe i zachowania w czasie rzeczywistym. Sztuczna inteligencja wspiera również wykrywanie nadużyć finansowych i podejrzanych transakcji. Jest też wykorzystywana w automatyzacji obsługi klienta – na przykład w formie chatbotów lub systemów rekomendacji.
Z raportu KPMG wynika, że banki oczekują szybkich efektów finansowych po wdrożeniu AI - 62 proc. ankietowanych chce widzieć wyraźne korzyści z inwestycji, a 68 proc. wskazuje, że głównym celem wprowadzania tych rozwiązań jest obniżenie kosztów. Podano, że jednocześnie 70 proc. instytucji czuje presję ze strony akcjonariuszy, aby udowodnić, że AI przynosi wymierne efekty.
"Już 66 proc. badanych osiągnęło oszczędności kosztowe dzięki wykorzystaniu AI. Jednak tylko 26 proc. odnotowało wzrost przychodów, a 20 proc. – znaczący wpływ tych rozwiązań na wyniki finansowe" - napisano w omówieniu raportu. (PAP Biznes)
seb/ osz/