Profil:
Benefit Systems SABenefit Systems na przełomie roku może aktualizować strategię (opis)
Benefit Systems chce pod koniec roku lub na początku przyszłego zaktualizować strategię rozwoju, uwzględniając przejętą turecką Grupę MAC. Spółka może wrócić do polityki dywidendowej w 2026 roku - poinformował Marcin Fojudzki, członek zarządu Benefit Systems.
"Pewnie pod koniec roku, na początku przyszłego roku będziemy aktualizować strategię, żeby zaktualizować cyfry o przejęcie MAC" - powiedział podczas telekonferencji Marcin Fojudzki, członek zarządu Benefit Systems.
Pytany, jak spółka się zapatruje na powrót do wypłaty dywidend, odpowiedział: "Tak jak mówiliśmy przy refinansowaniu i ofercie publicznej na sfinansowanie MAC, jeżeli wszystkie czynniki nie będą odbiegać od tego, czego się spodziewamy, a na razie tego nie widać, to wydaje nam się, że będziemy w stanie wrócić do naszej polityki dywidendowej w 2026 roku, która zakłada wypłatę minimum 60 proc. skonsolidowanego wyniku netto".
"W tym roku będziemy jeszcze wychodzić z aktualizacją tej polityki dywidendowej, ponieważ aktualna była ogłaszana w wymiarze 2025 r. Pewnie wyjdziemy z komunikatem do rynku, żeby sobie wszystko potwierdzić" - dodał.
Za 2024 rok spółka nie wypłaciła dywidendy, zysk w wysokości 394,6 mln zł został przeznaczony w całości na kapitał zapasowy, co - jak tłumaczyła spółka - związane było ze zrealizowaną transakcją nabycia tureckiej grupy MAC. Za 2023 rok spółka wypłaciła łącznie 399,4 mln zł dywidendy, czyli 135 zł na akcję.
Spółka przewiduje oddłużanie biznesu.
"Zakładając nasz plan capexowy, być może również jakieś drobniejsze transakcje M&A, ale nie w skali MAC, oraz politykę dywidendową od przyszłego roku, jeśli będziemy w stanie dowozić założenia biznesowe, to powinniśmy również w dosyć szybkim tempie oddłużać biznes, być może nawet w 2027 roku" - powiedział członek zarządu.
Benefit Systems podtrzymuje założenie na 2025 rok i zakłada wzrost liczby kart w Polsce o 130 tys., a na rynkach zagranicznych o ok. 150 tys. Wzrost ARPU rok do roku oczekiwany jest na poziomie niskich kilku procent w Polsce i na porównywalnym rdr poziomie za granicą.
Członek zarządu, pytany, czy założenia co dla liczby kart w Polsce nie są zbyt konserwatywne, odpowiedział: "Pierwsza połowa roku na pewno była mocna, jeśli chodzi o wzrosty wolumenowe, nie mniej jednak istotne będzie również zachowanie rynku w trzecim kwartale i na początku czwartego. Cały czas trwają negocjacje z klientami".
"Trzeba pamiętać, że konkurujemy również z Medicoverem, który konkuruje w dużej stopniu ceną, więc chcemy mieć pewność, jak ten drugi peak sezonowy się rozpocznie" - dodał.
Wskazał, że o tym, czy cel 130 tysięcy kart uda się lekko pobić, będzie wiadomo przy okazji wyników za trzeci kwartał.
W Polsce spółka oczekuje porównywalnej lub minimalnie niższej rentowności niż w 2024 roku.
W segmencie Zagranica UE firma oczekuje presji na marżę z uwagi na inwestycje w rozwój sieci fitness i kart sportowych.
"Trwa mocna ekspansja, drugi kwartał kończymy z 93 klubami na tych rynkach. Cały fokus idzie na rozwój infrastruktury, poszukiwanie lokalizacji i budowę nowych. Okupujemy to spadkiem wyników, jest to efekt spodziewany. Ważne będą kolejne kwartały" - powiedział Fojudzki.
Jak dodał, w przyszłym roku tempo ekspansji na tych czterech rynkach (Czechy, Bułgaria, Słowacja, Chorwacja) może być niższe niż w 2025 r., ale otwieranych nadal może być kilkadziesiąt klubów rocznie.
"Praca nad rentownością będzie postępowała na bieżąco, jednak dopóki będziemy mieć tak istotną ekspansję w stosunku do rozmiaru sieci, na pewno ta rentowność będzie zdecydowanie poniżej tej z Polski, czy Turcji" - powiedział członek zarządu.
Spółka oczekuje ok. 20 otwarć w Polsce oraz ponad 45 na rynkach zagranicznych, nadal analizuje rynek pod kątem możliwości inwestycyjnych w Polsce i za granicą.
W pierwszym półroczu przychody grupy osiągnęły poziom 2.046,0 mln zł (+24 proc. rdr), a skorygowany zysk operacyjny (w pierwszym półroczu korygowany również o koszty nabycia MAC) 386,5 mln zł (wzrost o 16 proc.). Zysk netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego wyniósł 199,6 mln zł (spadek o 1 proc. rdr). (PAP Biznes)
pel/ ana/