Profil:
Budimex SABudimex zakwalifikowany do drugiego etapu przetargu na budowę Rail Baltica w Estonii
Budimex, jako część międzynarodowego konsorcjum, został zakwalifikowany do drugiego etapu przetargu na budowę odcinka głównej linii kolejowej w Estonii, która połączy Tallinn z Łotwą, czyli kluczowego elementu inwestycji Rail Baltica - podał Budimex w komunikacie prasowym.
W skład konsorcjum wchodzą jeszcze firmy takie jak: Bouygues Travaux Public, Ingérop Conseil et Ingénierie, KMG Infra OÜ oraz WSP Finland Oy.
Celem projektu jest stworzenie nowoczesnej infrastruktury kolejowej w Estonii umożliwiającej pociągom osiąganie prędkości do 249 km/h. Budowa jest współfinansowana przez Unię Europejską oraz estoński budżet państwowy.
Łączna wartość przetargu może osiągnąć łącznie nawet 932 mln euro, wliczając w to opcję zakupu strategicznych materiałów. Inwestycja podzielona jest na dwa etapy, na które planuje się podpisać oddzielne umowy.
Etap 1 obejmuje budowę nawierzchni kolejowej na odcinku Ülemiste–Pärnu oraz podbudowy odcinka Tootsi–Pärnu. Szacunkowa wartość kontraktu to 394 mln euro.
Etap 2 to projektowanie i budowa odcinka Pärnu–Ikla, aż do granicy z Łotwą. Szacunkowa wartość kontraktu to 332 mln euro.
"Zakwalifikowanie nas do kolejnego etapu przetargu na projekt Rail Baltica w Estonii to dowód na to, że Budimex jest gotowy podejmować się największych wyzwań infrastrukturalnych w Europie. Nasze doświadczenie i kompetencje pozwalają nam skutecznie współpracować z partnerami międzynarodowymi, wnosząc wartość dodaną do strategicznych projektów. Rail Baltica to nie tylko inwestycja w nowoczesną kolej, ale także w rozwój współpracy między państwami i ogromna zmiana oblicza infrastruktury transportowej w naszym regionie" – ocenił, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Budimeksu Artur Popko.
Ostateczny wybór w przetargu zostanie ogłoszony w pierwszej połowie 2025 roku.
Budimex, w ramach konsorcjum ERB RAIL (Eiffage Génie Civil, Budimex SA, Rizzani de Eccher), realizuje już inny, 230-kilometrowy fragment linii kolejowej Rail Baltica, stanowiącej część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Wartość kontraktu wynosi 3,7 mld euro, a zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2032 rok. (PAP Biznes)
doa/ asa/