CCC ma szansę na dalszą poprawę wyników, kluczowe pilnowanie kosztów (opinia)

50229220.GrupaCCC_salon.jpg

Grupa CCC, która w III kwartale pokazała wyniki istotnie lepsze rok do roku, ma szansę na dalszą ich poprawę. Warunkiem jest utrzymanie konsekwencji w pilnowaniu kosztów - oceniają analitycy. Wskazują, że oszczędności kosztowe generować powinna m.in. planowana integracja e-commerce w ramach Modivo.


"Wydaje się, że grupa CCC ma szansę poprawić wyniki w przyszłym roku, jeśli będzie pilnować poziomu kosztów. W dotychczasowej restrukturyzacji widać było konsekwentną redukcję kosztów i jeśli spółka dostarczy obiecanej redukcji m.in. kosztów performance marketingu, to jest jeszcze pole do poprawy wyników. W planach jest m.in. wdrożenie płatnych subskrypcji, co powinno dodatkowo wspierać wyniki. Do tego dochodzi efekt skali i poprawa pierwszej marży dzięki większej sprzedaży towarów na licencji" - powiedziała PAP Biznes Sylwia Jaśkiewicz, dyrektor zarządzająca w dziale rekomendacji i analiz DM BOŚ.

"Z drugiej strony, w przyszłym roku może być mniej korzystny dolar, choć spółka ma spore zapasy. Inflacja też ma wpływ na poziom kosztów" - dodała.

Po trzech kwartałach roku obrotowego 2024/25 grupa CCC ma ponad 7,6 mld zł przychodów i 1,19 mld zł EBITDA, a w analogicznym okresie rok wcześniej miała ponad 6,9 mld zł przychodów i EBITDA na poziomie 542 mln zł.

W samym trzecim kwartale (sierpień-październik 2024 r.) przychody grupy wyniosły 2,8 mld zł, co stanowi wzrost o 14 proc. rdr. EBITDA wzrosła o 109 proc. rdr do 479 mln zł.

"W trzecim kwartale wyniki grupy istotnie się poprawiły. Marża brutto wzrosła 3 p.p., a wskaźnik kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu do sprzedaży spadł. Wydaje się, że restrukturyzacja kosztów w samej marce CCC dokonała się - koszty SG&A w III kwartale wzrosły kdk o 10 proc. Dalszej poprawy na poziomie kosztów SG&A upatrywałabym w Modivo" - powiedziała Jaśkiewicz.

"Widać istotny wzrost zapasów. To wynika z tego, że grupa się nastawia na rozwój i z tego, że są nowe marki na licencji. Pytanie, jak spółce będzie się udawało rotować tymi zapasami" - dodała.

Zauważyła, że poziom długu do EBITDA w całej grupie istotnie spadł.

W raporcie za III kwartał grupa CCC zaprezentowała pierwsze dane o sprzedaży w czwartym kwartale, który rozpoczął się w spółce z początkiem listopada. Spółka poinformowała, że jest bardzo zadowolona z osiągniętej dynamiki.

Jak podało CCC, w okresie 1 - 24 listopada 2024 roku przychody ze sprzedaży grupy wzrosły o 10,3 proc. rdr do 934,9 mln zł. Spółka zaznaczyła, że dane przychodowe nie są w pełni porównywalne rdr ze względu na niekorzystny układ kalendarza - późniejszy początek tzw. Black Week.

CCC podało, że dodatnie dynamiki LFL odnotowały w okresie 1-24 listopada szyldy CCC i HalfPrice.

"Dynamika sprzedaży osiągnięta dotychczas w listopadzie jest niższa od naszych założeń w IV kw. (+16 proc. rdr), ale okres ten nie obejmuje w ogóle Black Week, który jest jednym z kluczowych okresów sprzedażowych w IV kw. Ponadto dla HP kluczowym miesiącem sprzedażowym w IV kw. jest grudzień. W efekcie pomimo dynamiki sprzedaży rzędu +10 proc. rdr do 24.11 wciąż komfortowo czujemy się z naszą prognozą" - napisał w czwartkowym raporcie Grzegorz Kujawski z Trigon DM.

Operacyjna marża brutto grupy (przed opłatami licencyjnymi) wyniosła w tym okresie 51,1 proc. i była wyższa o 4,1 p.p. niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (w walutach lokalnych odpowiednio 52,7 proc. i +5,8 p.p.).

"W listopadzie rosną przychody i zysk brutto na sprzedaży, spółka stara się trzymać koszty pod kontrolą. To dobre informacje. Trzeba również pamiętać, że dane są nieporównywalne rok do roku z uwagi na przesunięcie Black Week, więc nie można ich przekładać na cały czwarty kwartał. Przed nami Black Friday i sezon świąteczny, szczególnie ważne dla HalfPrice. Styczeń natomiast to okres wyprzedaży" - oceniła Sylwia Jaśkiewicz.

W PLANACH GRUPY M.IN. FORMAT ODZIEŻOWY

Podczas niedawnej konferencji prasowej prezes CCC Dariusz Miłek przedstawił plany rozwojowe grupy.

Zakładają one m.in. rozwój sieci odzieżowej. Grupa kupiła 10 proc. udziałów w kaes i podpisała umowę franczyzową na rozwój sieci Worldbox. Obecnie sieć kaes liczy 150 sklepów. Z prezentacji CCC wynika, że potencjał sieci szacowany jest nawet na 1,2 tys. sklepów.

"Wydaje mi się, że dobrym ruchem jest plan rozwoju sieci odzieżowej. Pomysł CCC, jak go rozumiem, to rozszerzenie licencji na odzież i ekspansja w kierunku mniejszych sklepów z tymi produktami. To wpisuje się w trend wchodzenia do mniejszych miejscowości, gdzie koszty uruchomienia sklepów nie są duże. Jak sądzę, spółka będzie dokonywała stopniowej ekspansji, reagując na wyniki tych sklepów, a szkoda byłoby nie spróbować" - powiedziała Sylwia Jaśkiewicz.

Analitycy Trigon DM, w raporcie z 21 listopada, ocenili, że nowy format poprawi segmentację cenową grupy. Powinien też wspierać głębszą penetrację mniejszych miast poprzez wykorzystanie parków handlowych, które dominują we wzroście nowej powierzchni handlowej.

"Oczekujemy, że tempo skalowania projektu Worldbox będzie zależało od odbioru tego formatu przez klientów. Naszym zdaniem format ten uzupełni segmentację cenową grupy w segmencie odzieżowym i ułatwi penetrację mniejszych miast (przeciętny sklep będzie miał 35 proc. powierzchni sklepu HalfPrice). Punkty cenowe będą wyższe niż w Sinsay, z kolekcją sportowo-casualową, a nie modową. Może jednak pojawić się pewna konkurencja o uwagę klientów między tymi dwoma formatami" - napisali analitycy Trigon DM w raporcie.

Jak zauważyła analityczka DM BOŚ, CCC operuje we wszystkich segmentach rynku i wszystkich kanałach - online i sklepy stacjonarne. Ma więcej możliwości poprawy rentowności niż podmioty, które są nastawione tylko na jeden kanał sprzedaży.

"Towar można przesuwać między kanałami w efektywny sposób. Jest np. możliwość przesuwania niesprzedanego towaru z Modivo do HalfPrice" - powiedziała Jaśkiewicz.

Prezes CCC zapowiedział też reorganizację Modivo, które ma obsługiwać e-commerce wszystkich linii biznesowych grupy.

"Integracja e-commerce w ramach Modivo powinna dawać oszczędności na poziomie kosztów w grupie. To jest nie do przecenienia. Ciężko obniżyć koszty marketingu, gdy bazuje się tylko na sprzedaży online, ale jeśli jest większa integracja, jeden podmiot będzie odpowiedzialny za e-commerce, to powinno wygenerować synergie na poziomie przychodowym i kosztowym" - oceniła dyrektor zarządzająca w DM BOŚ.

Na poprawę efektywności operacyjnej wskazują też analitycy Trigona.

"Zmieniony model biznesowy spowoduje jednak znaczące transakcje wewnątrz grupy, ponieważ klienci będą kupować towary ze wszystkich formatów online za pośrednictwem Modivo. W związku z tym uważamy, że wyklucza to możliwość IPO dla spółki" - napisali w raporcie Grzegorz Kujawski i Piotr Chodyra.

Zdaniem Sylwii Jaśkiewicz, temat IPO Modivo zależy od decyzji akcjonariuszy.

"Na razie akcjonariusze Modivo widzą poprawę w szyldzie CCC, a nie Modivo, co rodzi ich oczekiwania. Myślę jednak, że prezes CCC będzie chciał pokazać, że jest w stanie poprawić wyniki tego segmentu" - powiedziała.

W czwartek, po publikacji raportu za III kwartał, kurs akcji CCC spadł na GPW o blisko 8 proc. do 201,6 zł. Jednak od początku roku papiery grupy mocno zdrożały, o ok. 230 proc. i kurs znalazł się na poziomach najwyższych od ponad 5 lat.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ pr/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,6238 -0,37%
1 EUR 4,3085 -0,01%
1 GBP 5,1751 0,21%
100 JPY 2,6932 -0,44%
1 USD 4,0907 -0,16%