Deweloperzy w '24 dostarczyli 530 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej - Cushman & Wakefield
W 2024 r. deweloperzy dostarczyli na polski rynek handlowy 530 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej, co jest najlepszym wynikiem od 2015 r. Uwzględniając zamknięcia obiektów, baza powierzchni handlowych w 2024 r. zwiększyła się o 481 tys. m kw. - podała w komunikacie agencja doradcza Cushman & Wakefield.
Jak podano, w czwartym kwartale 2024 r. zakończono budowę dwunastu parków handlowych zlokalizowanych zarówno w dużych aglomeracjach, jak i miastach do 50 tys. mieszkańców. Tym samym całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga ok. 16,8 mln m kw.
Na koniec grudnia 2024 r. deweloperzy byli w trakcie budowy 375 tys. m kw. powierzchni w ramach 50 nieruchomości handlowych, z czego 34 z nich to zupełnie nowe budynki, natomiast trzynaście przypada na rozbudowy, a trzy – na przebudowy istniejących już obiektów.
"Analizując przyszłą podaż pod względem lokalizacji można zauważyć, że najwięcej powierzchni buduje się w województwie śląskim, gdzie powstaje 52.000 m kw. oraz mazowieckim – 42.000 mkw. Co ciekawe, aż 65 proc. powierzchni w budowie znajduje się w miastach i miejscowościach poniżej 50.000 mieszkańców, zaś 21 proc. w największych aglomeracjach powyżej 400.000 mieszkańców" - powiedziała, cytowana w komunikacie prasowym, Ewelina Staruch, Senior Analyst w Cushman & Wakefield.
Cushman & Wakefield poinformował, że rok 2024 był lepszy pod względem sprzedaży detalicznej od 2023 roku.
"Przyczyn należy upatrywać w niższej inflacji, wyższych średnich wynagrodzeniach i co za tym idzie – poprawie nastrojów konsumenckich. Według najnowszych danych GUS, w październiku sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,3 proc., zaś w listopadzie o 3,1 proc. Z kolei okres styczeń-listopad ubiegłego roku zanotował wzrost rdr o 2,7 proc." - powiedziała Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research w Cushman & Wakefield.
Średnia odwiedzalność w centrach handlowych w 2024 roku wyniosła średnio ok. 410 tys. klientów w przeliczeniu na jeden obiekt i odpowiadała średniej odwiedzalności w 2023 roku.
"Warto zauważyć, że najlepiej pod kątem odwiedzalności radzą sobie największe centra handlowe, czyli obiekty powyżej 60.0000 m kw., oraz te najmniejsze – poniżej 20.000 m kw. Najwyższe wzrosty odwiedzalności rdr odnotował Wrocław, Kraków i Warszawa, zaś najniższe na rynkach trójmiejskim i poznańskim" - dodała Ewa Derlatka-Chilewicz.
W 2024 roku średnie obroty najemców centrów handlowych przekroczyły 1.050 zł netto na m kw. i były nominalnie średnio wyższe o ok. 4,5 proc. niż w 2023 roku.
Czynsze w najlepszych centrach handlowych typu "prime" wzrosły o ok. 23 proc. rdr.
"Przyczynami wyższych stawek, oprócz corocznej indeksacji o inflację, był wysoki popyt na powierzchnie handlowe oraz poczynione modernizacje i zwiększenie atrakcyjności wielu obiektów. Parki handlowe dominujące w nowej podaży odnotowały podobny, bo o 22-procentowy wzrost czynszów rdr (IV kw. 2024/IV kw. 2023), biorąc pod uwagę najlepsze tego typu obiekty i uwzględniając indeksację o wskaźnik inflacji w 2024 roku. Równie istotny format handlowy stanowią lokale przy topowych ulicach handlowych w Polsce, w przypadku których nastąpiła podwyżka stawek o 17 proc. rdr" - ocenił Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland w Cushman & Wakefield.
Cushman & Wakefield szacuje, że w 2024 r. poziom pustostanów w szesnastu aglomeracjach w Polsce wyniósł 3 proc., co oznacza spadek o 0,3 p.p. rdr.
Najwyższy odsetek powierzchni niewynajętej znajdował się w Lublinie (4,8 proc.) oraz Poznaniu (4,6 proc.). Z kolei najniższe wskaźniki pustostanów charakteryzowały Toruń (0,8 proc.), Kielce (0,8 proc.) i Rzeszów (0,9 proc.). (PAP Biznes)
doa/ osz/