Profil:
Diagnostyka SADiagnostyka koncentruje się na przejęciach w diagnostyce obrazowej; nie planuje akwizycji za granicą
Diagnostyka chce rozwijać się przez przejęcia i obecnie największy nacisk kładzie na akwizycje firm z zakresu diagnostyki obrazowej. Nie ma planów przejęć za granicą - poinformowali przedstawiciele spółki podczas wideokonferencji.
"Stawiamy przede wszystkim na rozwój organiczny, ale od wejścia MidEuropa w 2011 r. są to też przejęcia. Zrealizowaliśmy 128 przejęć od tego czasu (...). W większości to firmy laboratoryjne, ale też e-commerce. Obecnie największy nacisk kładziemy na przejęcia firm z zakresu diagnostyki obrazowej" - powiedział prezes Jakub Swadźba.
"Dalej jest w Polsce ponad 300 małych laboratoriów, więc w naszym biznesplanie jest kupowanie ok. 10 małych firm rocznie przez najbliższe lata" - dodał.
Jak ocenił prezes, na rynku diagnostyki obrazowej podmioty są większe i jest większa możliwość kupna, a podmiotów średniej wielkości jest sporo.
"Udział największych graczy na rynku to 55 proc., nie ma gracza dominującego. Jest dużo do zrobienia" - powiedział Swadźba.
"M&A są jednym z czynników, które pozwalają nam wykazywać dynamikę większą niż rynek. Koncentrujemy się na diagnostyce obrazowej. Jest to rynek bardzo rozdrobniony, z kilkoma dużymi graczami. Mamy w portfolio kilka biznesów diagnostyki obrazowej i mamy w pipeline dyskusję z ok. 10 graczami" - dodał wiceprezes Paweł Chytła.
Zarząd nie planuje realizować przejęć za granicą.
"Diagnostyka zamierza zostać w Polsce i nie zamierza przejmować podmiotów zagranicznych laboratoryjnych ani obrazowych" - powiedział prezes.
Spółka nie zakłada konieczności pozyskiwania dodatkowych środków na przejęcia mniejszych podmiotów.
"Ale wyjście na giełdę daje tę możliwość (...). Jeśli byłaby możliwość kupienia czegoś większego, to dzięki byciu na rynku kapitałowym taka możliwość się otwiera” – dodał prezes.
W prospekcie spółka podała, że zakładane nakłady inwestycyjne związane z transakcjami M&A, koncentrujące się głównie na diagnostyce obrazowej na poziomie około 100 mln zł w 2024 roku, około 80 mln zł rocznie w krótkim okresie, oraz około 70 mln zł rocznie w średnim okresie.
Wiceprezes Paweł Chytła ocenił, że rynek diagnostyki laboratoryjnej w Polsce jest bardzo atrakcyjny w porównaniu do innych rynków europejskich.
"W związku z tym mamy duży potencjał dogonienia rynków Europy Zachodniej pod względem cen. Ceny produktów, badań laboratoryjnych i obrazowych są w Polsce jednymi z najniższych w Europie – są kilkukrotnie niższe od analogicznych badań we Francji, Niemczech, czy pozostałych krajach, co daje nam potencjał wzrostu" - powiedział.
Jak dodał, inną cechą polskiego rynku ochrony zdrowia jest to, że jest on niedofinansowany przez rząd i NFZ.
"W efekcie niedofinansowania rynku jest wysoki poziom segmentu prywatnego, a pacjenci sami płacą za swoje badania. W kontekście finansów i wolumenu badań mamy duży potencjał do nadgonienia krajów europejskich" - ocenił.
W prezentacji spółka podała, że w latach 2023-2030 zakłada wzrost rynku diagnostyki obrazowej na ok. 10,4 proc. CAGR, a rynku badań laboratoryjnych w wysokości 9-11 proc.
Oferta publiczna Diagnostyki łącznie obejmie sprzedaż do 16.147.124 istniejących akcji, posiadanych przez LX Beta S.à r.l., podmiot kontrolowany przez MidEuropa III Management Limited. Cena maksymalna akcji w ofercie wynosi 105 zł. Wartość całej oferty może wynieść do 1,7 mld zł.
Akcjonariusz sprzedający, przed ofertą, posiada 47,83 proc. akcji spółki oraz 47,83 proc. głosów. Pozostałe akcje są w posiadaniu założycieli spółki, kluczowej kadry zarządzającej oraz członków zarządu, którzy nie będą sprzedawać akcji w ofercie.
W dniach 22-30 stycznia planowane jest przyjmowanie zapisów od inwestorów indywidualnych oraz proces budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych, a okres przyjmowania zapisów od inwestorów instytucjonalnych w dniach 31 stycznia – 4 lutego.
Przewidywany pierwszy dzień notowania akcji dopuszczanych na GPW to 7 lutego.
Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt Diagnostyki we wtorek.
Grupa Diagnostyka działa na rynku diagnostyki medycznej w Polsce, dysponując rozbudowaną siecią obejmującą ponad 1.100 własnych punktów pobrań krwi, ponad 7.000 partnerskich punktów pobrań krwi, 156 laboratoriów diagnostycznych oraz 19 pracowni diagnostyki obrazowej. (PAP Biznes)
doa/ osz/