Profil:
Action SAGrupa Action koncertuje się na budowie trzeciego filaru biznesu
Grupa Action koncertuje się na budowie trzeciego filaru biznesu, rozważa także wynajem centrum logistycznego w okolicach Wrocławia - poinformowali na konferencji prasowej przedstawiciele spółki. Grupa planuje dalszą ekspansję na rynki zagraniczne.
Wiceprezes Sławomir Harazin wskazał na konferencji, że grupa obecnie koncertuje się na budowie trzeciego filaru biznesu (do tej pory - B2B i B2C).
"Nowy filar będzie w modelu działania trochę się różnił od obecnych. Będzie hybrydowy - trochę B2B, trochę B2C. To co nas skłoniło do tego, żeby taki filar budować to fakt, że zauważyliśmy, że firmy borykają się ze wzrostem kosztów, tak jak i nasza firma się z tym borykała. Z drugiej strony zauważyliśmy, że na rynek wchodzą coraz nowocześniejsze technologie, które pozwalają lepiej i efektywniej tymi kosztami zarządzić" - powiedział wiceprezes.
"Zatem analizując sytuację postanowiliśmy stworzyć taki klaster projektów technologicznych, gdzie przy współpracy z różnymi partnerami, którzy mają know-how w konkretnych obszarach, będziemy budować wartość dla naszych klientów. Przede wszystkim ma to dać klientom oszczędność i efektywność działania oraz pozwoli wdrożyć im nową technologię" - dodał.
Wskazał, że Action ma już około siedem różnych projektów.
Jednym z nich jest projekt związany z wchodzącą w Polsce ustawą kaucyjną, a pomysł grupy to recykomaty pod własnym brandem EcoAction. Drugim projektem, który jest także projektem technologicznym jest projekt związany z automatyzacją sprzątania.
"Widzimy co się zmienia, widzimy w którym kierunku zmierza rynek. Wiadomo, że marże nie będą raczej rosły - są już na tyle niskie, że rola pośredników jest naprawdę ciężka. Trzeba mieć albo bardzo dużą skalę, albo bardzo dobre relacje z producentami. (...) Dla nas ważniejsza jest dywersyfikacja" - powiedział na konferencji prezes Piotr Bieliński.
"Dalej mamy bardzo mocną pozycję z naszymi klientami zagranicznymi. (...) Nie ma co się uskarżać, jak rośniemy, to rośniemy raczej we wszystkich kanałach" - dodał.
Prezes wskazał, że dywersyfikacja klientów - zagranica 50 proc. i Polska 50 proc. - jest najważniejsza i w tym kierunku spółka będzie się rozwijać, z dużym naciskiem na B2C.
"Skupiliśmy pewną ilość sklepów internetowych, działamy w różnych marketplace'ach. W tej chwili mamy już przyjętą strategię wejścia na inne rynki zagraniczne" - powiedział.
"Na razie nie zamierzamy nic nowego przejąć, raczej tylko wejść na rynki zagraniczne. Dwa tygodnie temu uruchomiliśmy na rynku czeskim nasz sklep internetowy z karmami. (...) W ciągu miesiąca czy dwóch miesięcy powinniśmy zacząć także obsługiwać Niemcy" - powiedział Piotr Bieliński.
Prezes wskazał, że odnośnie nowoczesnej logistyki to najważniejsze dla spółki jest w tej chwili, aby móc obsłużyć jak największą ilość przyrostów wysyłek.
"Z jednej strony jesteśmy w centralnym miejscu Polski, z drugiej strony, jeżeli chcemy obsługiwać większą ilość rynków przy bardzo dobrej obsłudze w 24-godzinej, to ta lokalizacja jest słaba" - powiedział.
"Aby urosnąć to najlepszą lokalizacją w Polsce jest Dolny Śląsk, koło Wrocławia, gdzie bylibyśmy w stanie obsługiwać wolumeny w innych krajach. Ta ekspansja części logistyki do Wrocławia, gdzie analizujemy nasze możliwości, dałaby nam możliwość w 24 godziny obsłużenia 137 milionów potencjalnych klientów w Niemczech, Czechach, Słowacji i Polsce" - dodał.
Podał, że obecnie spółka nie planuje budowy centrum logistycznego, a raczej wynajem.
"Bierzemy pod uwagę wynajęcie usług innych firm, które się w tym specjalizują. W ostatnim czasie rozmawiałem z dwoma firmami pod Wrocławiem. Zobaczymy, co oni będą w stanie nam zaoferować, aby obsłużyć nam stamtąd te rynki, jaki to będzie koszt" - powiedział Piotr Bieliński.
"Chcemy złapać oddech na 2-3 lata i przygotować się na to, że będziemy chcieli tę logistykę postawić za 2-4 lata - ta logistyka będzie już na tyle nowoczesna i zoptymalizowana pod względem kosztów i wydajności, że będzie tam pracować mała ilość ludzi, którzy obecnie są coraz drożsi" - dodał.
Grupa Action wypracowała w 2024 r. przychody ze sprzedaży w wysokości 2,53 mld zł. W tym okresie EBITDA wyniosła 55,3 mln zł, co oznacza wzrost o 4,1 proc. rdr, a zysk netto wyniósł 41,2 mln zł, czyli 11,9 proc. więcej rdr. Wyniki są zgodne z wcześniejszymi szacunkami.
Grupa Action zakończyła 2024 r. z marżą 8,51 proc. Stan gotówki na koniec roku wynosił 48 mln zł.
Podano, że w minionym roku Action kontynuowała inwestycje w modernizację infrastruktury IT, przygotowując organizację do wdrożenia systemu ERP Microsoft Dynamics 365 oraz implementując rozwiązania wspierane sztuczną inteligencją.
W segmencie e-commerce B2C portfolio spółki zostało rozszerzone o nowy sklep internetowy pomocedlaseniora. pl, oferujący sprzęt rehabilitacyjny i produkty dla osób starszych i ich opiekunów.
W segmencie B2B rozwijano platformę i serwis, poszerzając ofertę o nowe grupy produktowe.
Grupa Action prowadzi działalność w zakresie handlu hurtowego i detalicznego produktami z segmentów IT, RTV/AGD i innych dóbr konsumenckich. (PAP Biznes)
alk/ ana/