Jedynie 5 proc. firm przejęło zagraniczny podmiot w celu wejścia na nowy rynek - EY
Jedynie 5 proc. firm przejęło zagraniczny podmiot w celu wejścia na nowy rynek - wynika z raportu EY "Badania Perspektywy M&A". W przypadku firm, które dokonały sprzedaży części lub całości biznesu najczęstszym powodem była potrzeba zmiany profilu działalności.
"Z badania wynika, że aż 56 proc. firm uważa przyspieszenie rozwoju za kluczowy powód zaangażowania się w procesy M&A. Wzrost udziałów w rynku jest drugim najważniejszym czynnikiem (40 proc.), a zwiększenie skali działalności oraz przychodów podkreśla 38 proc. respondentów. Pozyskanie portfolio klientów (36 proc.) oraz nowych technologii (33 proc.) również znajdują się wysoko na liście motywacji" - napisano w raporcie.
Autorzy badania poinformowali, że niewielki procent firm (5 proc.) wskazał na potrzebę pozyskania zagranicznego podmiotu w celu wejścia na nowy, trudno dostępny rynek.
Inaczej wygląda sytuacja w przypadku firm, które dokonały sprzedaży części lub całości biznesu.
"Badanie pokazuje, że w ich przypadku najczęstszym powodem sprzedaży firmy, wskazanym przez blisko jedną trzecią (30 proc.) respondentów, była potrzeba zmiany profilu działalności (...) Dla 26 proc. przedsiębiorstw sprzedaż była szansą na pozyskanie zasobów finansowych na nowe cele, a 23 proc. uznało, że sprzedaż jest bardziej opłacalna niż kontynuowanie działalności" - napisano w raporcie.
Dodano, że dla 22 proc. respondentów sprzedaż była częścią długoterminowej strategii wyjścia z rynku, a co piąta firma (20 proc.) podjęła decyzję ze względu na intratną ofertę kupna. Mniej niż 20 proc. jako powód wskazało brak rentowności oraz słabe perspektywy rozwoju (18 proc.), a 16 proc. zrobiło to ze względu na losowe lub osobiste sytuacje.
Z badania wynika, że akwizycje to zazwyczaj przemyślane decyzje strategiczne, podczas gdy decyzje o sprzedaży są częściej odpowiedzią na pojawiające się możliwości rynkowe.
73 proc. respondentów decydujących się na akwizycje traktuje je jako element długoterminowej strategii (25 pkt. proc. więcej niż sprzedających), a rynkowe okazje wykorzystuje 52 proc. sprzedających (o 12 pkt. proc. więcej niż przy akwizycjach – 27 proc.).
"Różnice pomiędzy sprzedającymi i kupującymi widać też na poziomie satysfakcji z transakcji. Firmy, które zdecydowały się na proces M&A na ogół oceniają ten proces bardzo dobrze – aż 98 proc. kupujących i 90 proc. sprzedających dało mu pozytywne oceny. Równolegle, 62 proc. respondentów określiło swoją satysfakcję jako umiarkowaną (dość wysoko), a 10 proc. sprzedających oceniło proces dość nisko” - dodano w raporcie.
Autorzy podają, że menedżerowie obecni po stronie przejmującej aktywa wymieniają słabe przygotowanie po stronie podmiotu przejmowanego (33 proc.) jako główny powód problemów w trakcie procesu.
Badanie Perspektywy M&A zostało zrealizowane na zlecenie EY przez CubeResearch na celowej próbie 388 decydentów (prezesi, członkowie zarządów, dyrektorzy finansowi oraz właściciele firm) w firmach różnej wielkości, od zatrudniających 51 pracowników po korporacje z ponad 1000-osobowymi zespołami. Badanie przeprowadzono w okresie czerwiec – lipiec 2024 r, metodą łączoną - CATI (wywiady telefoniczne) i CAWI (wywiady online). W badaniu wzięły udział firmy, które przeprowadziły proces M&A i podmioty, które go dopiero planują. (PAP Biznes)
mbi/ osz/