KE i władze krajowe wzywają Shein do przestrzegania unijnych przepisów dot. ochrony konsumentów
CPC, sieć współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów, składająca się z krajowych organów ochrony konsumentów i Komisji Europejskiej, wezwała internetową platformę handlową Shein do przestrzegania unijnych przepisów dot. ochrony konsumentów - poinformowała Komisja Europejska w komunikacie prasowym.
Jak podano, po przeprowadzeniu dochodzenia na szczeblu europejskim, chińskie Shein zostało powiadomione o szeregu praktyk na swojej platformie, które naruszają unijne prawo konsumenckie. Shein jest nadal przedmiotem dochodzenia na szczeblu europejskim i zwrócono się do firmy o dostarczenie dalszych informacji sieci CPC.
Z komunikatu wynika, że dochodzenie obejmuje szeroki zakres praktyk, z którymi konsumenci mają do czynienia podczas zakupów w Shein i które naruszają prawo UE, w tym: fałszywe rabaty; brakujące, nieprawidłowe i wprowadzające w błąd informacje; wywieranie presji na konsumentów, aby dokonywali zakupów za pomocą taktyk, takich jak fałszywe terminy zakupu; zwodnicze etykiety produktów; wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące zrównoważonego rozwoju; ukryte dane kontaktowe.
"Ponadto sieć CPC zwróciła się do przedsiębiorstwa Shein o udzielenie informacji w celu oceny przestrzegania przez nie dalszych obowiązków wynikających z unijnego prawa ochrony konsumentów, takich jak obowiązek zapewnienia, aby rankingi, recenzje i oceny produktów nie były przedstawiane konsumentom w sposób wprowadzający w błąd. Sieć bada również, czy Shein informuje konsumentów o sposobie podziału obowiązków wynikających z umowy między sprzedawcą będącym osobą trzecią a Shein (w stosownych przypadkach) oraz czy prawa konsumentów nie mają zastosowania do umowy w przypadkach, gdy sprzedawca będący osobą trzecią nie jest przedsiębiorcą" - napisano w komunikacie.
"To działanie w zakresie egzekwowania prawa stanowi uzupełnienie prowadzonego przez Komisję dochodzenia dotyczącego aktu o usługach cyfrowych. Oba działania mają na celu zapewnienie bezpiecznego i godnego zaufania środowiska internetowego, w którym prawa konsumentów w Europie są w pełni chronione" - dodano.
Jak podano, Shein ma teraz miesiąc na udzielenie odpowiedzi na ustalenia sieci CPC i zaproponowanie zobowiązań dotyczących sposobu, w jaki zajmą się zidentyfikowanymi kwestiami prawa konsumenckiego. W zależności od odpowiedzi Shein sieć CPC może nawiązać dialog z przedsiębiorstwem. Jeżeli firma nie rozwiąże problemów, organy krajowe mogą podjąć środki egzekwowania prawa w celu zapewnienia zgodności. Obejmuje to możliwość nakładania grzywien na podstawie rocznego obrotu Shein w zainteresowanych państwach członkowskich UE.
Działania sieci CPC przeciwko Shein są prowadzone przez organy krajowe Belgii, Francji, Irlandii i Niderlandów, koordynowane przez Komisję Europejską.
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów krajowe organy ochrony konsumentów 27 państw członkowskich UE, Norwegii i Islandii wspólnie tworzą sieć CPC w celu badania i egzekwowania unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów przed naruszeniami transgranicznymi. (PAP Biznes)
pel/ asa/