KE i władze krajowe wzywają Shein do przestrzegania unijnych przepisów dot. ochrony konsumentów

CPC, sieć współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów, składająca się z krajowych organów ochrony konsumentów i Komisji Europejskiej, wezwała internetową platformę handlową Shein do przestrzegania unijnych przepisów dot. ochrony konsumentów - poinformowała Komisja Europejska w komunikacie prasowym.


Jak podano, po przeprowadzeniu dochodzenia na szczeblu europejskim, chińskie Shein zostało powiadomione o szeregu praktyk na swojej platformie, które naruszają unijne prawo konsumenckie. Shein jest nadal przedmiotem dochodzenia na szczeblu europejskim i zwrócono się do firmy o dostarczenie dalszych informacji sieci CPC.

Z komunikatu wynika, że dochodzenie obejmuje szeroki zakres praktyk, z którymi konsumenci mają do czynienia podczas zakupów w Shein i które naruszają prawo UE, w tym: fałszywe rabaty; brakujące, nieprawidłowe i wprowadzające w błąd informacje; wywieranie presji na konsumentów, aby dokonywali zakupów za pomocą taktyk, takich jak fałszywe terminy zakupu; zwodnicze etykiety produktów; wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące zrównoważonego rozwoju; ukryte dane kontaktowe.

"Ponadto sieć CPC zwróciła się do przedsiębiorstwa Shein o udzielenie informacji w celu oceny przestrzegania przez nie dalszych obowiązków wynikających z unijnego prawa ochrony konsumentów, takich jak obowiązek zapewnienia, aby rankingi, recenzje i oceny produktów nie były przedstawiane konsumentom w sposób wprowadzający w błąd. Sieć bada również, czy Shein informuje konsumentów o sposobie podziału obowiązków wynikających z umowy między sprzedawcą będącym osobą trzecią a Shein (w stosownych przypadkach) oraz czy prawa konsumentów nie mają zastosowania do umowy w przypadkach, gdy sprzedawca będący osobą trzecią nie jest przedsiębiorcą" - napisano w komunikacie.

"To działanie w zakresie egzekwowania prawa stanowi uzupełnienie prowadzonego przez Komisję dochodzenia dotyczącego aktu o usługach cyfrowych. Oba działania mają na celu zapewnienie bezpiecznego i godnego zaufania środowiska internetowego, w którym prawa konsumentów w Europie są w pełni chronione" - dodano.

Jak podano, Shein ma teraz miesiąc na udzielenie odpowiedzi na ustalenia sieci CPC i zaproponowanie zobowiązań dotyczących sposobu, w jaki zajmą się zidentyfikowanymi kwestiami prawa konsumenckiego. W zależności od odpowiedzi Shein sieć CPC może nawiązać dialog z przedsiębiorstwem. Jeżeli firma nie rozwiąże problemów, organy krajowe mogą podjąć środki egzekwowania prawa w celu zapewnienia zgodności. Obejmuje to możliwość nakładania grzywien na podstawie rocznego obrotu Shein w zainteresowanych państwach członkowskich UE.

Działania sieci CPC przeciwko Shein są prowadzone przez organy krajowe Belgii, Francji, Irlandii i Niderlandów, koordynowane przez Komisję Europejską.

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów krajowe organy ochrony konsumentów 27 państw członkowskich UE, Norwegii i Islandii wspólnie tworzą sieć CPC w celu badania i egzekwowania unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów przed naruszeniami transgranicznymi. (PAP Biznes)

pel/ asa/

© Copyright
Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu PAP Biznes chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.

Waluty

Waluta Kurs Zmiana
1 CHF 4,5551 0,53%
1 EUR 4,2777 0,28%
1 GBP 4,9985 0,07%
100 JPY 2,5273 -0,54%
1 USD 3,6753 -1,23%