Obroty centrów handlowych w październiku wzrosły o 5,3 proc. - PRCH
Obroty najemców w centrach handlowych wzrosły w październiku 2024 r. o 5,3 proc. w ujęciu rocznym - wynika z piątkowego raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych. Największy wzrost odnotowała kategoria usług, następnie zdrowie i uroda oraz restauracje i kawiarnie.
Zgodnie z danymi przedstawionymi w raporcie wzrost obrotów o 6,7 proc. odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw.). W obiektach od 20 do 40 tys. mkw. obroty wzrosły o 6,3 proc., a w dużych (40-60 tys. mkw.) obroty wzrosły o 3,9 proc.
"Jedynie najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA (gross leasable area - PAP) odnotowały niewielki spadek obrotów o 0,8 proc." - napisano.
Dodano, że największe wzrosty odnotowano w kategoriach: usługi (23,9 proc.), zdrowie i uroda (12,2 proc.) oraz restauracje i kawiarnie (9,6 proc.)
"W październiku 2024 r. obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych dynamicznie rosły, szczególnie w największych obiektach i największych miastach, jak Warszawa, Kraków i Wrocław" - ocenił, cytowany w raporcie, dyrektor zarządzający PRCH Marcin Klammer.
Zauważył, że były one o 5,3 proc. wyższe niż w ubiegłym roku, podczas gdy z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, iż dla całości sprzedaży detalicznej wzrost wyniósł 2,8 proc.
Natomiast Przemysław Dwojak z GfK ocenił, że najważniejszą i zarazem pozytywną informacją jest to, iż są one lepsze niż wrześniowe.
"Oznacza to, że słaby handlowo wrzesień nie zapoczątkował negatywnego trendu dla branży" - dodał.
Wskazał, że branża czeka na wyniki grudniowe, które "powinny być lepsze i pozwolą na całościową ocenę roku 2024".
PRCH wskazał, że odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w październiku 2024 r. o 0,5 proc. wyższa od tej z października 2023 r. Największą dynamikę odwiedzalności Rada odnotowała w Łodzi i Wrocławiu. Ponadto utrzymał się całoroczny trend wzrostu współczynnika konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii. Był on o 1,6 proc. większy rdr.
PRCH Turnover Index jest wskaźnikiem obrotów najemców w centrach handlowych. Informacje - jak podkreślił PRCH - pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Natomiast PRCH Footfall Density Index jest wskaźnikiem odwiedzalności centrów handlowych. Przygotowywany jest na podstawie informacji dostarczanych z systemów kamer, które pozwalają na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. Jego dokładność - w ocenie PRCH - wynosi 98 proc.
Oba wskaźniki dotyczą obiektów handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38 proc. rynku centrów handlowych w Polsce.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży handlu i usług. (PAP)
jls/ malk/ osz/