Profil:
PKN Orlen SAOrlen Paczka ze wzrostem wyników; pozycję spółki ma wzmocnić pozyskanie inwestorów branżowych
Orlen Paczka odnotowała wzrost wolumenu obsłużonych przesyłek i większą liczbę dostaw do automatów paczkowych. To efekt m.in. partnerstw z największymi platformami handlowymi i e-sklepami oraz rozwoju sieci logistycznej. Pozycję spółki ma wzmocnić pozyskanie inwestorów z branży - podał Orlen.
W ostatnim kwartale 2024 r. Orlen Paczka zanotowała rekordowy wzrost wolumenu obsłużonych przesyłek o ponad 80 proc. O blisko 155 proc. wzrosła także liczba dostaw do automatów paczkowych. Osiągnięte wyniki - jak poinformował w środę Orlen - "to efekt m.in. dynamicznego rozwoju partnerstw z największymi platformami handlowymi i e-sklepami oraz rozwoju sieci logistycznej".
Koncern zaznaczył, że przeniesienie od stycznia tego roku usługi do nowo wydzielonej spółki Orlen Paczka umożliwi pozyskanie branżowych inwestorów, co przyspieszy jej rozwój i wzmocni pozycję na rynku e-commerce; w dalszej perspektywie spółka ma zyskać również dzięki pozyskaniu partnera zewnętrznego.
"Dostrzegamy duże możliwości rozwoju na dynamicznie rosnącym rynku e-commerce. Chcemy je w pełni wykorzystać, wzmacniając naszą pozycję w tym perspektywicznym biznesie. Miniony rekordowy kwartał jest tego zapowiedzią" - powiedział prezes Orlen Paczki Piotr Krężel, cytowany w komunikacie Orlenu. Ocenił, że wydzielenie usługi do nowo powstałej spółki Orlen Paczka pozwoli "mocniej skoncentrować się na oczekiwaniach klientów i zaproponować jeszcze atrakcyjniejszą, idealnie dopasowaną do ich potrzeb ofertę".
Jak przypomniał Orlen, w 2024 r. Orlen Paczka nawiązała strategiczną współpracę z największą w Polsce platformą zakupową w ramach programu Allegro Delivery. Spółka rozwija także współpracę z platformą zakupową Vinted, obsługując jako partner logistyczny nie tylko rynek polski, ale również rynki zagraniczne: litewski, rumuński, węgierski, czeski, słowacki i szwedzki oraz część kontynentalną Finlandii.
Orlen podkreślił, że w 2024 r. pod marką Orlen Paczka wystartowała pierwsza w Polsce i największa w Europie współdzielona sieć automatów paczkowych. Według koncernu, rozwiązanie to pozwoliło lepiej wykorzystać potencjał sieci, w ramach której w całej Polsce działa ponad 12 tys. punktów odbioru i nadania paczek, w tym ponad 6 tys. automatów paczkowych.
Orlen dodał, że w 2024 r. uruchomiono trzy centra logistyczne w strategicznych lokalizacjach, co zwiększyło możliwości operacyjne Orlen Paczki.
"Otwierane są także kolejne punkty przeładunkowe i oddziały wspierające, a także trasy kurierskie, w efekcie czego liczba kurierów podwoiła się w ciągu roku" - dodał koncern. Zaznaczył jednocześnie, że działalność detaliczna jest dla niego najbardziej rozpoznawalnym biznesem, który zgodnie ze strategią będzie intensywnie rozwijać, a Orlen Paczka uzupełnia ofertę stacji paliw i realizuje założony biznesplan.
Zgodę na wniesienie automatów paczkowych spółki do podmiotu zależnego wyraziło na początku grudnia 2024 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Orlenu. W uzasadnieniu przyjętej przez akcjonariuszy uchwały, koncern zadeklarował, że rozważa dalszy rozwój sieci automatów paczkowych, poszerzenie oferty o inne usługi, w tym we współpracy ze startupami, która obejmować ma np. wdrażanie innowacji technicznych w ramach programu Orlen Skylight accelerator.
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, ma rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie, a także sieć stacji paliw, w tym też w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija też segment wydobywczy ropy i gazu, segment petrochemiczny, a także odnawialnych źródeł energii. Planuje również rozwój energetyki jądrowej opartej na małych reaktorach SMR. Na początku stycznia koncern opublikował swą nową strategię do 2035 r.(PAP)
mb/ pad/