Profil:
Pepco Group NVPepco Group wycofuje się z obszaru FMCG; skoncentruje się na marce Pepco (opis)

Pepco Group wycofuje się z obszaru FMCG i skoncentruje się na marce Pepco jako jedynym, przyszłym formacie sklepów. Grupa poszuka możliwości wyodrębnienia Poundland i rozważy opcję dezinwestycji w Dealz w średnim terminie - poinformowało Pepco w komunikacie wydanym na 2025 Capital Markets Day.
Jak podano w komunikacie, zarząd aktywnie rozpoznaje wszystkie strategiczne opcje wydzielenia Poundland z grupy w trakcie roku obrotowego 2025, w tym jego potencjalną sprzedaż, przy jednoczesnym zarządzaniu Dealz Polska w celu optymalizacji wartości w perspektywie średnioterminowej.
"Podejmujemy jasne, strategiczne działania, by skupić się na marce Pepco jako naszym jedynym, przyszłościowym formacie i, w efekcie odejść od oferowania towarów FMCG, a także w celu zbudowania prostszego biznesu, skoncentrowanego na wyższych marżach uzyskiwanych ze sprzedaży odzieży i towarów ogólnego przeznaczenia. Pepco będzie nadal motorem napędowym potencjału przychodów grupy. Silna oferta i przywództwo cenowe dają marce atrakcyjną możliwość zagospodarowania +białych plam+, a wszystko po to by napędzać dalszy rentowny wzrost w najważniejszym dla nas regionie, to jest w Europie Środkowej i Wschodniej, a także na wybranych rynkach w Europie Zachodniej" - powiedział, cytowany w komunikacie, dyrektor generalny Stephan Borchert.
Dodał, że Pepco aktywnie rozpoznaje opcje wydzielenia Poundland z grupy, w tym rozważana jest sprzedaż tej sieci, a także możliwość wydzielenia sieci Dealz Poland w średnim okresie.
W komunikacie podano, że w ciągu ostatnich kilku lat grupa dążyła do integracji działalności swoich trzech marek (Pepco, Poundland i Dealz), w celu przejścia na prostszy model biznesowy oparty o jedną markę, jedną ofertą produktową i jeden zespół.
"Staraliśmy się szybko przejść w kierunku zunifikowanej działalności, z ujednoliconą ofertą dla klientów i jednolitą strategią zakupową, zakładając, że przyniesie to korzyści zarówno w zakresie skali, jak i efektywności. Jednak w trakcie ostatnich 12 miesięcy stało się jasne, że taka integracja nie przyniosła spodziewanych efektów ani klientom, ani akcjonariuszom grupy. Działalność oparta na sprzedaży produktów FMCG ciążyła na finansowych wynikach grupy, prowadząc do wolniejszego wzrostu przychodów, niższej marży brutto na sprzedaży, wyższych kosztów działalności i, w konsekwencji, do niższejzyskowności i zwrotów na zainwestowanym kapitale w porównaniu do sieci Pepco" - napisano.
W ocenie Pepco, Poundland to silna marka, która obsługuje miliony klientów każdego tygodnia, generując obroty w roku obrotowym 2024 w wysokości około 2 mld euro, działając jednakże w coraz bardziej wymagającym otoczeniu dla handlu detalicznego w Wielkiej Brytanii, a sytuacja ta staje się coraz trudniejsza.
Ponadto, jak podano, zmiany budżetowe w zakresie podatków wprowadzone przez rząd Wielkiej Brytanii, wchodzącew życie od kwietnia 2025 roku, jeszcze bardziej zwiększą presję na bazę kosztową Poundland.
"Dealz, jak dotąd, w tym roku radzi sobie dobrze. (...) Biznes ten staje się coraz bardziej samodzielny zarówno pod względem zespołu zarządzającego, jak i łańcucha dostaw. Grupa zamierza nadal zarządzać tą siecią, by optymalizować jej wartość, z ostatecznym celem dokonania przeglądu opcji strategicznych dla tej działalności, włączając w to potencjalną dezinwestycję, w średnim terminie" - napisano.
Grupa planuje także zakończyć działalność formatu tzw. Pepco Plus na rynkach iberyjskich (Hiszpania, Portugalia), co poskutkuje konwersją większości sklepów Pepco Plus na standardowy format Pepco do końca roku obrotowego 2025. Obecnie grupa prowadzi 118 takich sklepów, co stanowi 3 proc. wszystkich sklepów pod marką Pepco.
Ponadto, Pepco prowadzi strategiczny przegląd działalności Pepco w Niemczech. Obecnie - jak podano - działają tam 63 sklepy, jednak tamtejsza działalność generuje bardzo niski poziom przychodów w przeliczeniu na powierzchnię, przy najwyższych kosztach operacyjnych w porównaniu do innych rynków. Grupa rozważy wszystkie opcje dla działalności Pepco w Niemczech.
Pepco poinformowało, że w celu zrealizowania strategii dokonuje zmian w kierownictwie.
Dyrektor generalny grupy Stephan Borchert obejmie całkowitą odpowiedzialność za prowadzenie marki Pepco. Wesprą go w tym członkowie zarządu, w tym niedawno zatrudnieni Willem Eelman jako dyrektor ds. finansowych grupy (pracujący poprzednio w GrandVision, C&A, Unilever), Hugo Van Santen jako dyrektor finansowy Pepco (wcześniej w Grupie Renault i Unilever), Viola Schimansky jako dyrektor ds. HR (wcześniej w ALDI Nord i AON), Pablo De Ayala jako dyrektor ds. IT (wcześniej w Avolta i Grupie Dufry), a także Jorge Gervasi jako dyrektor ds. operacyjnych na Europę Zachodnią (wcześniej Douglas i GrandVision).
Barry Williams, który był dyrektorem zarządzającym Poundland, zanim we wrześniu 2023 przejął funkcję dyrektora zarządzającego Pepco, wróci do Poundland, by na stałe objąć stanowisko dyrektora zarządzającego tej sieci. Zminay wchodzą w życie ze skutkiem natychmiastowym. (PAP Biznes)
doa/